Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistens forbrytelsesregister

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTransportforumTågtransport

Vad är det för fel med tåget?

47 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera tågtransport här

torbjorn_forsman

#46 » 13:27:22, 28-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man utnyttjar ju också ibland i järnvägsvärlden att rälsen är mjuk. Åtminstone sedan 1910-talet har det ingått s k rälskontakter i signalsystemen. En rälskontakt är en liten strömbrytare som - förvisso med rejäl utväxling, från början ofta med hydraulik som använde kvicksilver som hydraulvätska - känner av rälsens nedböjning mellan två sliprar för att avgöra att ett hjul på ett fordon passerar.

Och redan på 1800-talet lärde man sig att risken för rälsbrott ökar om rälerna är gjorda av för hårt stål. Sandvikens järnverk hade en del problem där, eftersom de tillverkade räls av bessemerstål, som i och för sig var av för sin tid utmärkt kvalitet men led av bessemerprocessens inneboende problem att för varje charge som tillverkas, har man bara en chans att bestämma kolhalten och det fanns ingen möjlighet att rätta till den i efterhand. Man var alltså tvungen att hålla ganska vida toleranser på kolhalten för att inte behöva kassera alldeles för mycket stål, och då blev det räler valsade av en del stål som hade kolhalt i högsta laget och alltså var för hårt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Bygert

#47 » 13:05:07, 29-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åka tåg är egentligen trevligt, man kan läsa, sova eller göra nåt annat vettigt av tiden. Tåget är egentligen det optimala för att t ex skriva uppsats, man sitter där och blir inte frestad att gå och göra nåt annat. Några år åkte jag mycket tåg och för det allra mesta så var det helt ok, är det tio minuter sent på tre timmar tycker inte jag det är mycket att orda om. Problemet är att när det blir sent så drar det ofta iväg i tid vilket sannolikt beror på att man inte har nån beredskap, händer det nåt så är närmaste hjälp långt bort och det tar tid. Informationen är också allt för ofta undermålig, man väntar och får inget veta. Om och när det ska komma nån ersättningsbuss får man gissa.

Problemet med tåget är ju också att numera vill jag ha med mig ett och annat när jag åker. En gång i den forntid som jag faktiskt minns så polletterade man tyngre saker man ville ha med sig. Man kunde också skicka paket med järnvägen, jag ringde och beställde kycklingar och så stod de i en låda på stationen. Personalen brukade tycka att det var de roligare paketen att hantera. Numera är såvitt jag förstår järnvägen ointresserad av frakt försåvitt det inte gäller ett helt tågsätt.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160


Återgå till Tågtransport

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


Materialexperten Sverige AB