Vad är det för fel med tåget?
- Mats i Myrhult
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.
- Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
- Kontakt:
Re: Vad är det för fel med tåget?
@QV Visst går bussarna i linjer, men det får inte på räls. De kan byta gata närsomhelst och även komma tillbaks via en annan gata för att plocka upp gods eller passagerare.
Järnväg har inte de förutsättningarna, är inte konstruerat så.
@Robert T Håller helt med om att det idag har utvecklats en praxis att det ska ta lång tid att komma ombord på flyget. Så var det inte för 50 år sedan. Då kunde man göra precis som du beskriver om järnväg. Man kom dit fem minuter i förväg. Fanns det lediga platser fick man följa med. Det gick bra att ha både kniv och skjutvapen med sig. Tog hem en en meter lång machete från Kanaraieöarna 1971. Som handbagage i kabinen, helt enkelt för att resväskan var för kort, för liten för att rymma den.
Terrorsim är en orsak, men en viktig orsak är också sk. flygskam och tanken att vi inte ska få flyga och att tåg är mycket bättre. Krånglar man till flyget är det fler som tar tåget.
Själv tar jag bilen för alla resor under 50 mil, och förresten gärna längre än så. Bland annat, men inte begränsat till, att jag inte bor nära en jvg-station och inte heller har lust att resa till en station mitt i en storstad.
Jag är dessutom både gammal och rörelsehindrad, då är bilen det absolut bäst transportmedlet för mig. Jag reser dörr till, slipper bära och släpa på packning, kan stanna när jag vill, välja omvägar eller genvägar som jag vill. Det blir dessutom vanligen billigare än både flyg och subventionerat tåg.
Järnväg har inte de förutsättningarna, är inte konstruerat så.
@Robert T Håller helt med om att det idag har utvecklats en praxis att det ska ta lång tid att komma ombord på flyget. Så var det inte för 50 år sedan. Då kunde man göra precis som du beskriver om järnväg. Man kom dit fem minuter i förväg. Fanns det lediga platser fick man följa med. Det gick bra att ha både kniv och skjutvapen med sig. Tog hem en en meter lång machete från Kanaraieöarna 1971. Som handbagage i kabinen, helt enkelt för att resväskan var för kort, för liten för att rymma den.
Terrorsim är en orsak, men en viktig orsak är också sk. flygskam och tanken att vi inte ska få flyga och att tåg är mycket bättre. Krånglar man till flyget är det fler som tar tåget.
Själv tar jag bilen för alla resor under 50 mil, och förresten gärna längre än så. Bland annat, men inte begränsat till, att jag inte bor nära en jvg-station och inte heller har lust att resa till en station mitt i en storstad.
Jag är dessutom både gammal och rörelsehindrad, då är bilen det absolut bäst transportmedlet för mig. Jag reser dörr till, slipper bära och släpa på packning, kan stanna när jag vill, välja omvägar eller genvägar som jag vill. Det blir dessutom vanligen billigare än både flyg och subventionerat tåg.
Utan risk, ingen chans!
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Var finns den universiella definitionen på vinst kontra förlust?
Används inte dessa definitioner högst godtyckligt av alla och envar för att visa något för någon?
Används inte dessa definitioner högst godtyckligt av alla och envar för att visa något för någon?
/Michael M
- BM 4 ever
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96 - Ort: Sörmland
Slava Ukraini !
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att... - Ort: Mark Västra Götaland
- Bacon
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Robert T
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: E60
- Bacon
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Robert T
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Burträskarn
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280 - Ort: Burträsk
Det är två vinnare i transportvärlden just nu: Åkerierna (transportanordnarna) och staten (beskattningen av transportsystemet är högre än kostnaden). Det vore en spännande bild om transporterna verkligen vore subventionerade...inte minst för hur det skulle påverka näringslivet.
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- BM 4 ever
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96 - Ort: Sörmland
Slava Ukraini !
- Holger
- Webmaster
- Användarens egna ämnen
- Expertområde: Drift av forum
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C
Om vi bortser från galenskapen med att vi inte har någon mineralskatt i Sverige så att hela incitamenten för gruvbranchen blir helt störd... så kan vi konstatera att infrastruktur för tung industri har varit och fortfarande är helt avgörande för vårt välstånd. När malmbanan stod stilla för att det enda spåret till Narvik var blockerat i 65 dagar så kostade det LKAB 100 miljoner om dagen. När nya aktörer vill framställa fossilfritt stål så finns inte kapacitet på banan så deras malm måste tas från Kanada och Brasilien, istället för att åka raka vägen från malmfälten. Totalt hål i huvet. Bygg mer järnväg.
- Robert T
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
I fredags fick jag tydligen ett nytt lokförarbevis, det såg exakt likadant ut som det jag fick för lite drygt en månad sedan då mitt gamla gick ut, men tydligen hade jag nu glasögonkrav, som jag haft sedan länge. Vilken tur att dom kom på det nu så att jag inte körde utan... Transportstyrelsen vägrar svara på mail men skickar gladeligen ut sina svar per brevpost som man kanske eller inte kanske får. Det är också tur att den plastlappen betyder exakt ingenting, jag får inte köra någonstans med någonting utan ett företag som backar upp mig och garanterat min utbildning. Men JAG ska betala deras jäkla registerhållningsavgift varje år.

- Holger
- Webmaster
- Användarens egna ämnen
- Expertområde: Drift av forum