Vad är det för fel med tåget?

Diskutera tågtransport här
Användarens profilbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Kontakt:

Re: Vad är det för fel med tåget?

#76 

Inlägg av Mats i Myrhult »

@QV Visst går bussarna i linjer, men det får inte på räls. De kan byta gata närsomhelst och även komma tillbaks via en annan gata för att plocka upp gods eller passagerare.
Järnväg har inte de förutsättningarna, är inte konstruerat så.

@Robert T Håller helt med om att det idag har utvecklats en praxis att det ska ta lång tid att komma ombord på flyget. Så var det inte för 50 år sedan. Då kunde man göra precis som du beskriver om järnväg. Man kom dit fem minuter i förväg. Fanns det lediga platser fick man följa med. Det gick bra att ha både kniv och skjutvapen med sig. Tog hem en en meter lång machete från Kanaraieöarna 1971. Som handbagage i kabinen, helt enkelt för att resväskan var för kort, för liten för att rymma den.

Terrorsim är en orsak, men en viktig orsak är också sk. flygskam och tanken att vi inte ska få flyga och att tåg är mycket bättre. Krånglar man till flyget är det fler som tar tåget.

Själv tar jag bilen för alla resor under 50 mil, och förresten gärna längre än så. Bland annat, men inte begränsat till, att jag inte bor nära en jvg-station och inte heller har lust att resa till en station mitt i en storstad.

Jag är dessutom både gammal och rörelsehindrad, då är bilen det absolut bäst transportmedlet för mig. Jag reser dörr till, slipper bära och släpa på packning, kan stanna när jag vill, välja omvägar eller genvägar som jag vill. Det blir dessutom vanligen billigare än både flyg och subventionerat tåg.
Utan risk, ingen chans!
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Re: Vad är det för fel med tåget?

#77 

Inlägg av Michael Meier »

Var finns den universiella definitionen på vinst kontra förlust?

Används inte dessa definitioner högst godtyckligt av alla och envar för att visa något för någon?
/Michael M
Användarens profilbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96
Ort: Sörmland
Sverige

Re: Vad är det för fel med tåget?

#78 

Inlägg av BM 4 ever »

Kan man inte lägga ner järnvägen helt o hållet. Behövs den ?
Slava Ukraini !
Janson1
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige

Re: Vad är det för fel med tåget?

#79 

Inlägg av Janson1  (trÃ¥dstartaren) »

Att järnväg behövs är redan utrett. Det jag tror är medicinen är att det bara är en ägare/brukare (staten) med totalansvar. Men det är kanske för sent att köra ut alla andra aktörer?
Användarens profilbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Sverige

Re: Vad är det för fel med tåget?

#80 

Inlägg av Bacon »

Kan man inte tänka sig tre släp på lastbilarna? En elektriskt driven axel lite batterier och en styrd axel på varje släp. Så det spårar perfekt.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Användarens profilbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Maskin: E60
Ort: Uppsala
Sverige

Re: Vad är det för fel med tåget?

#81 

Inlägg av Robert T »

Jag vet inte vad ni tänker att man ska transportera människor med istället för tåg? I rusningstid har vi kapacitet för ca 4000 personer i timmen per riktning Uppsala-Stockholm. Det motsvarar ca 50 bussar och dessa 4000 transporterar vi med 7-8 anställda ca.
Användarens profilbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Sverige

Re: Vad är det för fel med tåget?

#82 

Inlägg av Bacon »

Den linjen måste väll vara lönsam? Om den inte är det, varför ska jag hålla Stockholmare under armarna?

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Användarens profilbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Maskin: E60
Ort: Uppsala
Sverige

Re: Vad är det för fel med tåget?

#83 

Inlägg av Robert T »

Mig veterligen presenterar inte varken SL eller Mälartåg någon data på enskilda linjer. Men åter igen, varför måste kollektivtrafik vara lönsam? Hur många vägar i det här landet "går med vinst"? Vi kanske ska gräva bort alla vägar som inte bär sina egna kostnader?
Användarens profilbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280
Ort: Burträsk
Sverige

Re: Vad är det för fel med tåget?

#84 

Inlägg av Burträskarn »

Det är två vinnare i transportvärlden just nu: Åkerierna (transportanordnarna) och staten (beskattningen av transportsystemet är högre än kostnaden). Det vore en spännande bild om transporterna verkligen vore subventionerade...inte minst för hur det skulle påverka näringslivet.
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
tronde
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge

Re: Vad är det för fel med tåget?

#85 

Inlägg av tronde »

Bacon skrev:Den linjen måste väll vara lönsam? Om den inte är det, varför ska jag hålla Stockholmare under armarna?

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Er alt DU driver med lønnsomt for alle andre?
Hvis nei, hvorfor eksisterer du i det hele tatt?
Användarens profilbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96
Ort: Sörmland
Sverige

Re: Vad är det för fel med tåget?

#86 

Inlägg av BM 4 ever »

Stockholm ? Det spelar inte någon större roll hur det blir där. Dit åker man ju ändå inte.
Slava Ukraini !
Användarens profilbild
Holger
Webmaster
Webmaster
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Expertområde: Drift av forum
Ort: Hannover
Sverige

Re: Vad är det för fel med tåget?

#87 

Inlägg av Holger »

Kollektivtransport, vård och några andra saker bör inte ha som mål att gå med vinst. Det blir inte bra.
tortap
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C
Ort: Norrland
Sverige

Re: Vad är det för fel med tåget?

#88 

Inlägg av tortap »

Om vi bortser från galenskapen med att vi inte har någon mineralskatt i Sverige så att hela incitamenten för gruvbranchen blir helt störd... så kan vi konstatera att infrastruktur för tung industri har varit och fortfarande är helt avgörande för vårt välstånd. När malmbanan stod stilla för att det enda spåret till Narvik var blockerat i 65 dagar så kostade det LKAB 100 miljoner om dagen. När nya aktörer vill framställa fossilfritt stål så finns inte kapacitet på banan så deras malm måste tas från Kanada och Brasilien, istället för att åka raka vägen från malmfälten. Totalt hål i huvet. Bygg mer järnväg.
Användarens profilbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Maskin: E60
Ort: Uppsala
Sverige

Re: Vad är det för fel med tåget?

#89 

Inlägg av Robert T »

I fredags fick jag tydligen ett nytt lokförarbevis, det såg exakt likadant ut som det jag fick för lite drygt en månad sedan då mitt gamla gick ut, men tydligen hade jag nu glasögonkrav, som jag haft sedan länge. Vilken tur att dom kom på det nu så att jag inte körde utan... Transportstyrelsen vägrar svara på mail men skickar gladeligen ut sina svar per brevpost som man kanske eller inte kanske får. Det är också tur att den plastlappen betyder exakt ingenting, jag får inte köra någonstans med någonting utan ett företag som backar upp mig och garanterat min utbildning. Men JAG ska betala deras jäkla registerhållningsavgift varje år.
Bild
Användarens profilbild
Holger
Webmaster
Webmaster
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Expertområde: Drift av forum
Ort: Hannover
Sverige

Re: Vad är det för fel med tåget?

#90 

Inlägg av Holger »

Grattis till det nya beviset, även om du inte verkar gilla eller behöva det.
Det är trots allt du och många andra som håller igång vårt samhälle.
Visa alla inlägg på en sida

Återgå till "Tågtransport"