Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTransportforumTågtransport

Vad är det för fel med tåget?

142 inlägg • Sida 10 av 10
Diskutera tågtransport här

björken

#136 » 19:05:36, 22-11-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finns en färsk rapport som förklarar en hel del om vilka parametrar som styr järnvägens kapacitet och olika metoder att optimera densamma.
https://trafikverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:1913983/FULLTEXT01.pdf
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort/område: Uppland
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97



QV_

#137 » 19:17:29, 22-11-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Va? Smälta snö som kräver så mycket energi!


Jag har varit och jobbat på Höga kusten bron.
Där är det 1 ställverk i båda landfästena.
1 ställverk i vardera pylonpar och
3 ställverk i bron.

Så det är 7 st högspänningstrafon för att hålla bron isfri.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort/område: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Robert T

#138 » 20:57:22, 22-11-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Va? Smälta snö som kräver så mycket energi!


Grejen är att det ofta inte finns plats att lagra snön i närheten och det är ganska stora mängder dessutom om man ska köra bort den.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort/område: Uppsala
Sverige
Maskin: E60

Mats i Myrhult

#139 » 21:25:44, 22-11-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad bra det är med spår och luftledningar som bara är ivägen när man ska serva järnväg, service som det krävs mycket och ofta av.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort/område: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Bacon

#140 » 19:50:20, 24-11-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robert T skrev:Tänk om dessa herrar fick bestämma: https://www.nyteknik.se/debatt/tillsatt ... ms/4307395

Men dom är för smarta för att bli politiker.

torbjorn_forsman skrev:Arbetsgivaravgiften är ingen skatt och det är dessutom arbetsgivaren, inte löntagaren, som betalar den.


"Arbetsgivaravgiften består av sju delavgifter. Den enskilt största av dessa är den så kallade allmänna löneavgiften. Denna är inte kopplad till vare sig socialförsäkringssystemet eller ålderspensionen utan är egentligen en helt vanlig skatt."

https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/ ... 12481.html

Tänk om vi någonsin kunde diskutera något annat än semantik i detta land...
Hur är det, följer arbetsgivaravgiften lönen? Om jag får 1000kr löneförhöjning, höjs då arbetsgivaravgiften, motsvarande mycket?
Det finns väll bara tre sätt för staten, kommuner och landsting att driva in pengar. Kapitalskatt, tull (tariffer som Trump kallar det). Eller olika snåriga sätt att beskatta vanliga människors arbete. Bolagsskatt tex, den kostnaden läggs ju givetvis på den varan bolaget tillverkar och som vi sedan köper.
Hela skattesystemet är extremt snårigt och behöver grav reform. Lanstingskatten tex ca 10% täcker bara ca hälften av vad vården kostar. Landstingsvalet är ju då 50% bluff. Det är ju riksdag/regering som kontrollerar halva budgeten.

Skickat från min SM-A556B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort/område: Södra Västergötland

Janson1 (trådstartaren)

#141 » 10:26:32, 25-11-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som trådskapare vill jag inte att detta skall spåra ut (kanske lite fyndigt??) Det är inte politiken i det jag klagar på utan att det krånglar i princip hela tiden vilket gör att jag inte vågar åka tåg fast jag bor väldigt nära (ca 2,5 km) och dessutom behöver åka tåg ibland. Nu skall jag kanske börja jobba i Roskilde, Danmark och blir smått beroende av öresundståget och vårat lilla helt nyrenoverade "bytåg", det som går mellan Varberg-Borås och vidare. På sommaren kan jag flyga tur&retur men vintertid, då får det bli tåg( i värsta fall bil)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort/område: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Viktorputts

#142 » 13:48:12, 25-11-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tåg som körs av Västra Götalands regionen brukar fungera bra. Erfarenhet av Skövde-Jönköping och Kinnekullebanan.
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850


Återgå till Tågtransport

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


Materialexperten Sverige AB

ATL