Vad är det för fel med tåget?
- Mats i Myrhult
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
- Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.
- Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby

- Kontakt:
Re: Vad är det för fel med tåget?
@Burträskarn
Precis det som också konstaterades i den stora järnvägsutredningen på 90-talet!
1. Järnväg fungerar utmärkt för masstansporter för industrins räkning, lönsamt.
2. Under mycket speciella förutsättningar fungerar järnväg (eller spårbunden trafik) i tätbefolkade områden för persontrafik. Stockholms tunnelbana och förbindelsen med Uppsala nämndes.
3. I nödfall skulle järnväg Sthlm-GBG kunna fungera lönsamt, men flyg ansågs bättre.
4. I ALLA andra sammanhang var järnväg en dålig affär. Att försöka dra fördel av ett existerande industrispår för persontrafik var också en dålig affär.
Denna utredning begravdes så omsorgsfullt att endast ett fåtal personer verkar ha sett den. Jag fick ett ex via kontakter på Scania. Det har tyvärr försvunnit på vägen.
P.S Min morfar var rallare på Inlandsbanan, sträcka Jokkmokk-Gällivare. Trogen SJ hela livet och slutade som Lokmästare i Luleå.
Precis det som också konstaterades i den stora järnvägsutredningen på 90-talet!
1. Järnväg fungerar utmärkt för masstansporter för industrins räkning, lönsamt.
2. Under mycket speciella förutsättningar fungerar järnväg (eller spårbunden trafik) i tätbefolkade områden för persontrafik. Stockholms tunnelbana och förbindelsen med Uppsala nämndes.
3. I nödfall skulle järnväg Sthlm-GBG kunna fungera lönsamt, men flyg ansågs bättre.
4. I ALLA andra sammanhang var järnväg en dålig affär. Att försöka dra fördel av ett existerande industrispår för persontrafik var också en dålig affär.
Denna utredning begravdes så omsorgsfullt att endast ett fåtal personer verkar ha sett den. Jag fick ett ex via kontakter på Scania. Det har tyvärr försvunnit på vägen.
P.S Min morfar var rallare på Inlandsbanan, sträcka Jokkmokk-Gällivare. Trogen SJ hela livet och slutade som Lokmästare i Luleå.
Utan risk, ingen chans!
-
Bygert
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
- Maskin: Huddig 1160
- Ort: Forshaga

Re: Vad är det för fel med tåget?
Det går ofta bra, det är inte alla tåg som passerar Laxå. Problemet är mer stelbenta system som inte ser möjligheter.Mats i Myrhult skrev:Man kunde välja annan väg. Går det bra med tåget?Bygert skrev:Över tusen bilar fast, många nästan ett dygn. Är det utmärkt så är ju tåget nu helt strålande fantastiskt.
-
Bygert
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
- Maskin: Huddig 1160
- Ort: Forshaga

Re: Vad är det för fel med tåget?
Det räcker att se punkten om flyg mellan Stockholm och Göteborg för att se att det gamla liket till utredning ska få vila i frid i fortsättningen också.Mats i Myrhult skrev:@Burträskarn
Precis det som också konstaterades i den stora järnvägsutredningen på 90-talet!
1. Järnväg fungerar utmärkt för masstansporter för industrins räkning, lönsamt.
2. Under mycket speciella förutsättningar fungerar järnväg (eller spårbunden trafik) i tätbefolkade områden för persontrafik. Stockholms tunnelbana och förbindelsen med Uppsala nämndes.
3. I nödfall skulle järnväg Sthlm-GBG kunna fungera lönsamt, men flyg ansågs bättre.
4. I ALLA andra sammanhang var järnväg en dålig affär. Att försöka dra fördel av ett existerande industrispår för persontrafik var också en dålig affär.
Denna utredning begravdes så omsorgsfullt att endast ett fåtal personer verkar ha sett den. Jag fick ett ex via kontakter på Scania. Det har tyvärr försvunnit på vägen.
P.S Min morfar var rallare på Inlandsbanan, sträcka Jokkmokk-Gällivare. Trogen SJ hela livet och slutade som Lokmästare i Luleå.
- Mats i Myrhult
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
- Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.
- Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby

- Kontakt:
-
Joe
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
- Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.
- Ort: Södermanland

Re: Vad är det för fel med tåget?
Bygert, Om man vill åka tåg ifrån Kil till Filipstad (det är spår hela vägen) hur går det?
Hur ser det ut till Molkom, eller helt enkelt till Deje?
Hur ser det ut till Molkom, eller helt enkelt till Deje?
-
Bygert
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
- Maskin: Huddig 1160
- Ort: Forshaga

Re: Vad är det för fel med tåget?
Tåget använder man naturligtvis där det finns spår och rimligt underlag. Som Kil till Stockholm. Kil till Filipstad kan man åka buss eller tåg plus buss. Ska man däremot från Öjenäs till Norra Rådom så får det ju bli bil eller cykel om man är så lagd. Självklart behövs bilen på landsbygden. Men det är inget argument för att inte använda tåget där det har en uppgift.
-
Janson1
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
- Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton) minigrävare
Kovira 12-3 (1,2 ton) minigrävare
+ div. flygplan
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Långtidslånat en skylift Dino 15 - Expertområde: Expert är väl att ta i men det borde väl i så fall vara flygteknik
- Ort: Mark Västra Götaland

Re: Vad är det för fel med tåget?
En sak som retar mig mycket med tågen är att man stänger ner tågen inför ett ev snöfall som nu. Tåget går inte mellan Varberg och Borås pga av förväntad snö. Blev det någon snö då? Javisst, mellan 5 och 8 cm. Detta måste väl ändå vara det fegaste man kan göra istället för att ha resurser för att faktiskt ta hand om snön, kylan eller vad det gäller. Man kan ju alltid trösta sig med att sommarens "solkurvor" är ett minne blott?
-
torbjorn_forsman
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: Västernorrland

Re: Vad är det för fel med tåget?
Det lär finnas ett talesätt i Tyskland om att järnvägsdriften bara har fyra fiender: vår, sommar, höst och vinter.
-
Viktorputts
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
- Maskin: BM Viktor
John Deere 2850 
Re: Vad är det för fel med tåget?
I vårt land har vi sex fiender: 4 st lika Tyskland samt avreglering och privatisering.torbjorn_forsman skrev:Det lär finnas ett talesätt i Tyskland om att järnvägsdriften bara har fyra fiender: vår, sommar, höst och vinter.
Avreglering och privatisering ökar komplexiteten på de fyra årstiderna med faktor 9
-
qqq
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
- Ort: von vettet
Re: Vad är det för fel med tåget?
Man kan nog lägga till krav på ekonomisk lönsamhet..torbjorn_forsman skrev:Det lär finnas ett talesätt i Tyskland om att järnvägsdriften bara har fyra fiender: vår, sommar, höst och vinter.
- Burträskarn
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
- Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280 - Ort: Burträsk

Re: Vad är det för fel med tåget?
Och det är egentligen bara ett annat sätt att uttrycka det jag skrev. Om det inte finns räls så vet alla att det är grisaktigt dyrt att bygga järnväg Den samhällsekonomiska värdering som ska föreställa styra investeringarna är i allra högsta grad diskutabel, men det är i vart fall nåt sorts mått på den ekonomiska rimligheten.Bygert skrev:Tåget använder man naturligtvis där det finns spår och rimligt underlag. Som Kil till Stockholm. Kil till Filipstad kan man åka buss eller tåg plus buss. Ska man däremot från Öjenäs till Norra Rådom så får det ju bli bil eller cykel om man är så lagd. Självklart behövs bilen på landsbygden. Men det är inget argument för att inte använda tåget där det har en uppgift.
Jo, bilen behövs på landsbygden. Än så länge är maktens insikt om detta mest en läpparnas bekännelse. I det fall utvecklingen av kollektivtrafiken fortsätter som hittills, så kanske det också blir en accepterad realitet (men jag sätter inga pengar på det...).
Mitt intryck av den allt annat än högljudda trafikdebatten är att de bestämmande tror att kollektivtrafik är nyttig, medan privat trafik (inklusive godstrafik på väg) är nöjeskörning. Verkligheten är ju en annan.
Ingenstans fyller järnvägen sin uppgift bättre än i de exempel jag räknade upp. Vars gränsen går för när kollektivtrafiken ska existera, handlar ytterst om när och hur mycket man är beredd att subventionera den.
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
- Robert T
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
- Maskin: E60
- Ort: Uppsala

Re: Vad är det för fel med tåget?
Vi har sedan december (ska tydligen gälla fram till maj) haft enkelspårsdrift på en sträcka av lite drygt 6km från Uppsala och norrut på Ostkustbanan pga ett massivt arbete i Uppsala med att ersätta två plankorsningar med viadukter. Detta innebär att de två växlarna i driftplatsen Samnan kommer användas i avvikande läge för alla södergående tåg (i normaldrift). Nu är inte jag någon expert men jag tänker att om man "svänger av" i en växel så bildas mycket större krafter än om man åker "rakt fram", även fast STH (Största Tillåtna Hastighet) i avvikande läge är 100km/h mot 200km/h i rakläge. Trots detta har man inte åtgärdat kända skador tydligen:
"Det är fel på en växel som vi sedan tidigare tänkt byta. En ny växel finns på plats, men på grund av det kalla vädret vet vi inte när bytet kan ske. Vi måste bland annat svetsa och det går inte när det är så kallt, säger Katarina Wolfram, presskomunikatör Trafikverket." svt.se
Dels är det helt sanslöst dåligt att man inte sett till så att dessa två växlar är i toppskick inför enkelspårsdriften anser jag.
Jag undrar även hur det kan vara totalt omöjligt att svetsa trots att det är en mild vinter, någon som vet? Hur gör man i länder med järnväg som har kallare vintrar, det måste ju vara i t.ex. Kanada, Alaska, Ryssland (Sibirien?)?
"Det är fel på en växel som vi sedan tidigare tänkt byta. En ny växel finns på plats, men på grund av det kalla vädret vet vi inte när bytet kan ske. Vi måste bland annat svetsa och det går inte när det är så kallt, säger Katarina Wolfram, presskomunikatör Trafikverket." svt.se
Dels är det helt sanslöst dåligt att man inte sett till så att dessa två växlar är i toppskick inför enkelspårsdriften anser jag.
Jag undrar även hur det kan vara totalt omöjligt att svetsa trots att det är en mild vinter, någon som vet? Hur gör man i länder med järnväg som har kallare vintrar, det måste ju vara i t.ex. Kanada, Alaska, Ryssland (Sibirien?)?
-
Janson1
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
- Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton) minigrävare
Kovira 12-3 (1,2 ton) minigrävare
+ div. flygplan
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Långtidslånat en skylift Dino 15 - Expertområde: Expert är väl att ta i men det borde väl i så fall vara flygteknik
- Ort: Mark Västra Götaland

Re: Vad är det för fel med tåget?
Att det inte skulle gå att svetsa pga kallt väder låter lite smått otroligt, det går väl att förvärma runt om? Dom kan väl tälta såsom televerket gjorde när dom lödde mm. Ett bra sätt att få till lite värme...
-
Michael Meier
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
- Ort: Karlsäter

Re: Vad är det för fel med tåget?
Svetsningen är en begränsad del av räls som naturligtvis går att värma upp till lämplig utgångstemperatur så att resultatet blir som det är tänkt.
Den ointressanta biten som Katarina inte nämner är var ska rälsen kapas (i det här fallet, vilken grad av krympspänning är rälsen utsatt för) är nog så svårberäknad (dvs, ingen kan garantera resultatet) eftersom en räls är lika lång som ett snöre idag.
Precis som i andra hårt ansvarsbelastade yrkesområden vill man följa en känd procedur för att få ett känt resultat.
Den ointressanta biten som Katarina inte nämner är var ska rälsen kapas (i det här fallet, vilken grad av krympspänning är rälsen utsatt för) är nog så svårberäknad (dvs, ingen kan garantera resultatet) eftersom en räls är lika lång som ett snöre idag.
Precis som i andra hårt ansvarsbelastade yrkesområden vill man följa en känd procedur för att få ett känt resultat.
/Michael M
- Towil
- Moderator

- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
- Ort: Nybro

- Kontakt:
Re: Vad är det för fel med tåget?
Verkar som att man svetsar inom ett visst temperatur spann när det inte finns spänningar i rälsen. Vilken temp det är beror på är vilken temp det var när rälsen byggdes första gången.
ca 4 min in.
<")
( \
/ |``
304 Ökensångare
Towil's arduino och elektronik projekt
Mätteknik med multimeter och oscilloskop
( \
/ |``
304 ÖkensångareTowil's arduino och elektronik projekt
Mätteknik med multimeter och oscilloskop





















