Vad är det för fel med tåget?

Diskutera tågtransport här
Användarens profilbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Kontakt:

Re: Vad är det för fel med tåget?

#151 

Inlägg av Mats i Myrhult »

@Burträskarn
Precis det som också konstaterades i den stora järnvägsutredningen på 90-talet!
1. Järnväg fungerar utmärkt för masstansporter för industrins räkning, lönsamt.
2. Under mycket speciella förutsättningar fungerar järnväg (eller spårbunden trafik) i tätbefolkade områden för persontrafik. Stockholms tunnelbana och förbindelsen med Uppsala nämndes.
3. I nödfall skulle järnväg Sthlm-GBG kunna fungera lönsamt, men flyg ansågs bättre.
4. I ALLA andra sammanhang var järnväg en dålig affär. Att försöka dra fördel av ett existerande industrispår för persontrafik var också en dålig affär.

Denna utredning begravdes så omsorgsfullt att endast ett fåtal personer verkar ha sett den. Jag fick ett ex via kontakter på Scania. Det har tyvärr försvunnit på vägen.

P.S Min morfar var rallare på Inlandsbanan, sträcka Jokkmokk-Gällivare. Trogen SJ hela livet och slutade som Lokmästare i Luleå.
Utan risk, ingen chans!
Bygert
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Maskin: Huddig 1160
Ort: Forshaga
Sverige

Re: Vad är det för fel med tåget?

#152 

Inlägg av Bygert »

Mats i Myrhult skrev:
Bygert skrev:Över tusen bilar fast, många nästan ett dygn. Är det utmärkt så är ju tåget nu helt strålande fantastiskt.
Man kunde välja annan väg. Går det bra med tåget?
Det går ofta bra, det är inte alla tåg som passerar Laxå. Problemet är mer stelbenta system som inte ser möjligheter.
Bygert
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Maskin: Huddig 1160
Ort: Forshaga
Sverige

Re: Vad är det för fel med tåget?

#153 

Inlägg av Bygert »

Mats i Myrhult skrev:@Burträskarn
Precis det som också konstaterades i den stora järnvägsutredningen på 90-talet!
1. Järnväg fungerar utmärkt för masstansporter för industrins räkning, lönsamt.
2. Under mycket speciella förutsättningar fungerar järnväg (eller spårbunden trafik) i tätbefolkade områden för persontrafik. Stockholms tunnelbana och förbindelsen med Uppsala nämndes.
3. I nödfall skulle järnväg Sthlm-GBG kunna fungera lönsamt, men flyg ansågs bättre.
4. I ALLA andra sammanhang var järnväg en dålig affär. Att försöka dra fördel av ett existerande industrispår för persontrafik var också en dålig affär.

Denna utredning begravdes så omsorgsfullt att endast ett fåtal personer verkar ha sett den. Jag fick ett ex via kontakter på Scania. Det har tyvärr försvunnit på vägen.

P.S Min morfar var rallare på Inlandsbanan, sträcka Jokkmokk-Gällivare. Trogen SJ hela livet och slutade som Lokmästare i Luleå.
Det räcker att se punkten om flyg mellan Stockholm och Göteborg för att se att det gamla liket till utredning ska få vila i frid i fortsättningen också.
Användarens profilbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Kontakt:

Re: Vad är det för fel med tåget?

#154 

Inlägg av Mats i Myrhult »

Vilken expert du är, Bygert!
Utan risk, ingen chans!
Joe
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.
Ort: Södermanland
Sverige

Re: Vad är det för fel med tåget?

#155 

Inlägg av Joe »

Bygert, Om man vill åka tåg ifrån Kil till Filipstad (det är spår hela vägen) hur går det?
Hur ser det ut till Molkom, eller helt enkelt till Deje?
Bygert
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Maskin: Huddig 1160
Ort: Forshaga
Sverige

Re: Vad är det för fel med tåget?

#156 

Inlägg av Bygert »

Tåget använder man naturligtvis där det finns spår och rimligt underlag. Som Kil till Stockholm. Kil till Filipstad kan man åka buss eller tåg plus buss. Ska man däremot från Öjenäs till Norra Rådom så får det ju bli bil eller cykel om man är så lagd. Självklart behövs bilen på landsbygden. Men det är inget argument för att inte använda tåget där det har en uppgift.
Janson1
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton) minigrävare
Kovira 12-3 (1,2 ton) minigrävare
+ div. flygplan
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Långtidslånat en skylift Dino 15
Expertområde: Expert är väl att ta i men det borde väl i så fall vara flygteknik
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige

Re: Vad är det för fel med tåget?

#157 

Inlägg av Janson1  (trÃ¥dstartaren) »

En sak som retar mig mycket med tågen är att man stänger ner tågen inför ett ev snöfall som nu. Tåget går inte mellan Varberg och Borås pga av förväntad snö. Blev det någon snö då? Javisst, mellan 5 och 8 cm. Detta måste väl ändå vara det fegaste man kan göra istället för att ha resurser för att faktiskt ta hand om snön, kylan eller vad det gäller. Man kan ju alltid trösta sig med att sommarens "solkurvor" är ett minne blott?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Ort: Västernorrland
Sverige

Re: Vad är det för fel med tåget?

#158 

Inlägg av torbjorn_forsman »

Det lär finnas ett talesätt i Tyskland om att järnvägsdriften bara har fyra fiender: vår, sommar, höst och vinter.
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850
Sverige

Re: Vad är det för fel med tåget?

#159 

Inlägg av Viktorputts »

torbjorn_forsman skrev:Det lär finnas ett talesätt i Tyskland om att järnvägsdriften bara har fyra fiender: vår, sommar, höst och vinter.
I vårt land har vi sex fiender: 4 st lika Tyskland samt avreglering och privatisering.
Avreglering och privatisering ökar komplexiteten på de fyra årstiderna med faktor 9
qqq
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet

Re: Vad är det för fel med tåget?

#160 

Inlägg av qqq »

torbjorn_forsman skrev:Det lär finnas ett talesätt i Tyskland om att järnvägsdriften bara har fyra fiender: vår, sommar, höst och vinter.
Man kan nog lägga till krav på ekonomisk lönsamhet.. :coffee:
Användarens profilbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280
Ort: Burträsk
Sverige

Re: Vad är det för fel med tåget?

#161 

Inlägg av Burträskarn »

Bygert skrev:Tåget använder man naturligtvis där det finns spår och rimligt underlag. Som Kil till Stockholm. Kil till Filipstad kan man åka buss eller tåg plus buss. Ska man däremot från Öjenäs till Norra Rådom så får det ju bli bil eller cykel om man är så lagd. Självklart behövs bilen på landsbygden. Men det är inget argument för att inte använda tåget där det har en uppgift.
Och det är egentligen bara ett annat sätt att uttrycka det jag skrev. Om det inte finns räls så vet alla att det är grisaktigt dyrt att bygga järnväg Den samhällsekonomiska värdering som ska föreställa styra investeringarna är i allra högsta grad diskutabel, men det är i vart fall nåt sorts mått på den ekonomiska rimligheten.

Jo, bilen behövs på landsbygden. Än så länge är maktens insikt om detta mest en läpparnas bekännelse. I det fall utvecklingen av kollektivtrafiken fortsätter som hittills, så kanske det också blir en accepterad realitet (men jag sätter inga pengar på det...).
Mitt intryck av den allt annat än högljudda trafikdebatten är att de bestämmande tror att kollektivtrafik är nyttig, medan privat trafik (inklusive godstrafik på väg) är nöjeskörning. Verkligheten är ju en annan.

Ingenstans fyller järnvägen sin uppgift bättre än i de exempel jag räknade upp. Vars gränsen går för när kollektivtrafiken ska existera, handlar ytterst om när och hur mycket man är beredd att subventionera den.
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarens profilbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Maskin: E60
Ort: Uppsala
Sverige

Re: Vad är det för fel med tåget?

#162 

Inlägg av Robert T »

Vi har sedan december (ska tydligen gälla fram till maj) haft enkelspårsdrift på en sträcka av lite drygt 6km från Uppsala och norrut på Ostkustbanan pga ett massivt arbete i Uppsala med att ersätta två plankorsningar med viadukter. Detta innebär att de två växlarna i driftplatsen Samnan kommer användas i avvikande läge för alla södergående tåg (i normaldrift). Nu är inte jag någon expert men jag tänker att om man "svänger av" i en växel så bildas mycket större krafter än om man åker "rakt fram", även fast STH (Största Tillåtna Hastighet) i avvikande läge är 100km/h mot 200km/h i rakläge. Trots detta har man inte åtgärdat kända skador tydligen:

"Det är fel på en växel som vi sedan tidigare tänkt byta. En ny växel finns på plats, men på grund av det kalla vädret vet vi inte när bytet kan ske. Vi måste bland annat svetsa och det går inte när det är så kallt, säger Katarina Wolfram, presskomunikatör Trafikverket." svt.se

Dels är det helt sanslöst dåligt att man inte sett till så att dessa två växlar är i toppskick inför enkelspårsdriften anser jag.

Jag undrar även hur det kan vara totalt omöjligt att svetsa trots att det är en mild vinter, någon som vet? Hur gör man i länder med järnväg som har kallare vintrar, det måste ju vara i t.ex. Kanada, Alaska, Ryssland (Sibirien?)?
Janson1
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton) minigrävare
Kovira 12-3 (1,2 ton) minigrävare
+ div. flygplan
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Långtidslånat en skylift Dino 15
Expertområde: Expert är väl att ta i men det borde väl i så fall vara flygteknik
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige

Re: Vad är det för fel med tåget?

#163 

Inlägg av Janson1  (trÃ¥dstartaren) »

Att det inte skulle gå att svetsa pga kallt väder låter lite smått otroligt, det går väl att förvärma runt om? Dom kan väl tälta såsom televerket gjorde när dom lödde mm. Ett bra sätt att få till lite värme...
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Re: Vad är det för fel med tåget?

#164 

Inlägg av Michael Meier »

Svetsningen är en begränsad del av räls som naturligtvis går att värma upp till lämplig utgångstemperatur så att resultatet blir som det är tänkt.

Den ointressanta biten som Katarina inte nämner är var ska rälsen kapas (i det här fallet, vilken grad av krympspänning är rälsen utsatt för) är nog så svårberäknad (dvs, ingen kan garantera resultatet) eftersom en räls är lika lång som ett snöre idag.

Precis som i andra hårt ansvarsbelastade yrkesområden vill man följa en känd procedur för att få ett känt resultat.
/Michael M
Användarens profilbild
Towil
Moderator
Moderator
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige
Kontakt:

Re: Vad är det för fel med tåget?

#165 

Inlägg av Towil »



Verkar som att man svetsar inom ett visst temperatur spann när det inte finns spänningar i rälsen. Vilken temp det är beror på är vilken temp det var när rälsen byggdes första gången.
ca 4 min in.
Visa alla inlägg på en sida

Återgå till "Tågtransport"