@Burträskarn
Precis det som också konstaterades i den stora järnvägsutredningen på 90-talet!
1. Järnväg fungerar utmärkt för masstansporter för industrins räkning, lönsamt.
2. Under mycket speciella förutsättningar fungerar järnväg (eller spårbunden trafik) i tätbefolkade områden för persontrafik. Stockholms tunnelbana och förbindelsen med Uppsala nämndes.
3. I nödfall skulle järnväg Sthlm-GBG kunna fungera lönsamt, men flyg ansågs bättre.
4. I ALLA andra sammanhang var järnväg en dålig affär. Att försöka dra fördel av ett existerande industrispår för persontrafik var också en dålig affär.
Denna utredning begravdes så omsorgsfullt att endast ett fåtal personer verkar ha sett den. Jag fick ett ex via kontakter på Scania. Det har tyvärr försvunnit på vägen.
P.S Min morfar var rallare på Inlandsbanan, sträcka Jokkmokk-Gällivare. Trogen SJ hela livet och slutade som Lokmästare i Luleå.