Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTransportforumTågtransport

Vad är det för fel med tåget?

161 inlägg • Sida 11 av 11
Diskutera tågtransport här

Mats i Myrhult

#151 » 11:08:19, 03-01-2025
  • Överför markerat ord till lexikonet

@Burträskarn
Precis det som också konstaterades i den stora järnvägsutredningen på 90-talet!
1. Järnväg fungerar utmärkt för masstansporter för industrins räkning, lönsamt.
2. Under mycket speciella förutsättningar fungerar järnväg (eller spårbunden trafik) i tätbefolkade områden för persontrafik. Stockholms tunnelbana och förbindelsen med Uppsala nämndes.
3. I nödfall skulle järnväg Sthlm-GBG kunna fungera lönsamt, men flyg ansågs bättre.
4. I ALLA andra sammanhang var järnväg en dålig affär. Att försöka dra fördel av ett existerande industrispår för persontrafik var också en dålig affär.

Denna utredning begravdes så omsorgsfullt att endast ett fåtal personer verkar ha sett den. Jag fick ett ex via kontakter på Scania. Det har tyvärr försvunnit på vägen.

P.S Min morfar var rallare på Inlandsbanan, sträcka Jokkmokk-Gällivare. Trogen SJ hela livet och slutade som Lokmästare i Luleå.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort/område: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.



Bygert

#152 » 11:12:58, 03-01-2025
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:
Bygert skrev:Över tusen bilar fast, många nästan ett dygn. Är det utmärkt så är ju tåget nu helt strålande fantastiskt.

Man kunde välja annan väg. Går det bra med tåget?

Det går ofta bra, det är inte alla tåg som passerar Laxå. Problemet är mer stelbenta system som inte ser möjligheter.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort/område: Forshaga
Sverige
Maskin: Huddig 1160

Bygert

#153 » 11:24:29, 03-01-2025
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:@Burträskarn
Precis det som också konstaterades i den stora järnvägsutredningen på 90-talet!
1. Järnväg fungerar utmärkt för masstansporter för industrins räkning, lönsamt.
2. Under mycket speciella förutsättningar fungerar järnväg (eller spårbunden trafik) i tätbefolkade områden för persontrafik. Stockholms tunnelbana och förbindelsen med Uppsala nämndes.
3. I nödfall skulle järnväg Sthlm-GBG kunna fungera lönsamt, men flyg ansågs bättre.
4. I ALLA andra sammanhang var järnväg en dålig affär. Att försöka dra fördel av ett existerande industrispår för persontrafik var också en dålig affär.

Denna utredning begravdes så omsorgsfullt att endast ett fåtal personer verkar ha sett den. Jag fick ett ex via kontakter på Scania. Det har tyvärr försvunnit på vägen.

P.S Min morfar var rallare på Inlandsbanan, sträcka Jokkmokk-Gällivare. Trogen SJ hela livet och slutade som Lokmästare i Luleå.


Det räcker att se punkten om flyg mellan Stockholm och Göteborg för att se att det gamla liket till utredning ska få vila i frid i fortsättningen också.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort/område: Forshaga
Sverige
Maskin: Huddig 1160

Mats i Myrhult

#154 » 12:48:01, 03-01-2025
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken expert du är, Bygert!
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort/område: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Joe

#155 » 13:06:31, 03-01-2025
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert, Om man vill åka tåg ifrån Kil till Filipstad (det är spår hela vägen) hur går det?
Hur ser det ut till Molkom, eller helt enkelt till Deje?

1 person gillar det här inlägget.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort/område: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Bygert

#156 » 14:19:22, 03-01-2025
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tåget använder man naturligtvis där det finns spår och rimligt underlag. Som Kil till Stockholm. Kil till Filipstad kan man åka buss eller tåg plus buss. Ska man däremot från Öjenäs till Norra Rådom så får det ju bli bil eller cykel om man är så lagd. Självklart behövs bilen på landsbygden. Men det är inget argument för att inte använda tåget där det har en uppgift.

3 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort/område: Forshaga
Sverige
Maskin: Huddig 1160

Janson1 (trådstartaren)

#157 » 18:51:05, 03-01-2025
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak som retar mig mycket med tågen är att man stänger ner tågen inför ett ev snöfall som nu. Tåget går inte mellan Varberg och Borås pga av förväntad snö. Blev det någon snö då? Javisst, mellan 5 och 8 cm. Detta måste väl ändå vara det fegaste man kan göra istället för att ha resurser för att faktiskt ta hand om snön, kylan eller vad det gäller. Man kan ju alltid trösta sig med att sommarens "solkurvor" är ett minne blott?

5 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort/område: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#158 » 19:00:53, 03-01-2025
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det lär finnas ett talesätt i Tyskland om att järnvägsdriften bara har fyra fiender: vår, sommar, höst och vinter.

7 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort/område: Västernorrland
Sverige
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Viktorputts

#159 » 19:56:32, 03-01-2025
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det lär finnas ett talesätt i Tyskland om att järnvägsdriften bara har fyra fiender: vår, sommar, höst och vinter.


I vårt land har vi sex fiender: 4 st lika Tyskland samt avreglering och privatisering.
Avreglering och privatisering ökar komplexiteten på de fyra årstiderna med faktor 9
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

qqq

#160 » 21:26:10, 03-01-2025
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det lär finnas ett talesätt i Tyskland om att järnvägsdriften bara har fyra fiender: vår, sommar, höst och vinter.

Man kan nog lägga till krav på ekonomisk lönsamhet.. :coffee:
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort/område: von vettet

Burträskarn

#161 » 04:04:05, 04-01-2025
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Tåget använder man naturligtvis där det finns spår och rimligt underlag. Som Kil till Stockholm. Kil till Filipstad kan man åka buss eller tåg plus buss. Ska man däremot från Öjenäs till Norra Rådom så får det ju bli bil eller cykel om man är så lagd. Självklart behövs bilen på landsbygden. Men det är inget argument för att inte använda tåget där det har en uppgift.


Och det är egentligen bara ett annat sätt att uttrycka det jag skrev. Om det inte finns räls så vet alla att det är grisaktigt dyrt att bygga järnväg Den samhällsekonomiska värdering som ska föreställa styra investeringarna är i allra högsta grad diskutabel, men det är i vart fall nåt sorts mått på den ekonomiska rimligheten.

Jo, bilen behövs på landsbygden. Än så länge är maktens insikt om detta mest en läpparnas bekännelse. I det fall utvecklingen av kollektivtrafiken fortsätter som hittills, så kanske det också blir en accepterad realitet (men jag sätter inga pengar på det...).
Mitt intryck av den allt annat än högljudda trafikdebatten är att de bestämmande tror att kollektivtrafik är nyttig, medan privat trafik (inklusive godstrafik på väg) är nöjeskörning. Verkligheten är ju en annan.

Ingenstans fyller järnvägen sin uppgift bättre än i de exempel jag räknade upp. Vars gränsen går för när kollektivtrafiken ska existera, handlar ytterst om när och hur mycket man är beredd att subventionera den.
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort/område: Burträsk
Sverige
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280


Återgå till Tågtransport

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


Materialexperten Sverige AB

ATL

Lantmannen