Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

Acceptabel skillnad i rullomkrets däck?

14 inlägg • Sida 1 av 1
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

Jevlar (trådstartaren)

#1 » 16:34:06, 15-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad tycker den samlade expertisen att man kan tillåta i skillnad på däckens rullomkrets på en typisk hjulgrävare, d.v.s. 4wd o vanliga diffar?
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping



63an

#2 » 21:47:57, 15-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som amatör på grävare, i synnerhet 4-hjulsdrivna, så är det bara nackdelar med olika omkrets, det ger sej väl själv om hjulen motarbetar varandra i four wheeldrive!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

dogen

#3 » 21:54:41, 15-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

63: Det är väl klart att det är en nackdel :) Det är ju tom skadligt. Har för mig att jag läst liknande trådar här på forumet. Kan dessvärre inte guida dig i rätt riktning. Sökningen är ju som bekant lite lustig, men det går att formulera sig bättre om man använder google och söker efter 'site:maskinisten.net 4wd däckstorlek' eller något.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

63an

#4 » 23:11:59, 15-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det har varit uppe med grävare nån Atlas eller nåt märke som går sönder i axlarna mekaniskt om det motarbetar med rullomkretsen, det var det ena, sen slits däcken i onödan, dubbelt skulle man tänka om de motarbetar, har man bara tvåhjulsdrift så har det ingen egentlig betydelse, Motorn får jobba mera ochså, så det bästa i långa loppet är likvärdig omkrets!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

dogen

#5 » 08:04:58, 16-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C

#6 » 12:42:27, 16-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Per, tycker du att det hjälper om jag mäter (så gott det går) tofflorna på min Merca? Dom är i samma dimension men framtofflorna är lite mer slitna.
Den gnäller ju onekligen lite i transmissionen när man kör 4wd så visst stretar det lite mellan fram- och bakaxel men man kan väl inte direkt känna att den går tungt.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

cekstam

#7 » 12:46:57, 16-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vore det inte avesvärt bättre att flytta dom bra däcken fram då? Som det är nu så "trycker" ju bakdäcken hela chassit mot framhjulen, medan om du lägger dom bra fram så kommer framdäcken att "dra" sig framåt. Om jag inte minns fel så konstrueras väl de flesta 4wd såatt framdräcken hela tiden "drar" sig lite framåt, kanske en 3-4% mer än bakdäcken, för att det inte ska bli så att bakdäcken trycker mot framvagnen.

-ekstam
perl -e'foreach (qw(5A 47 56 30 49 48 5A 68 63 69 42 70 62 6E 52 6C 49 47 78 70 64 47 55 67 5A 48 56 72 64 47 6C 6E 64 43 42 68 64 48 51 67 61 47 6C 30 64 47 45 67 61 47 6C 30 49 44 6F 70 43 67 3D 3D)) { print chr (hex $_); }'
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106

ROLF DAHLBERG

#8 » 13:33:10, 16-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

sätt däcken diagonalt så sparar man på diffen.
så gör vi på våra mobil kranar om man inte byter alla samtidigt
Mest prylar när man dör vinner
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=9242
ROLF DAHLBERG
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:33, 06-12-2008
Ort: Halland gällinge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MB track ih 1046 jd 1030 viktor cat e70b
mf 25 telehandler

Holger

#9 » 15:40:28, 16-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

dogen skrev:Sökningen är ju som bekant lite lustig, men det går att formulera sig bättre om man använder google och söker efter 'site:maskinisten.net 4wd däckstorlek' eller något.

Använder du den avancerade sökningen eller bara sökrutan uppe till vänster?
Klicka på ikonen med förstoringsglaset så kommer du till den avancerade sökningen.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Jevlar (trådstartaren)

#10 » 20:45:34, 16-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade en maskin som kom in med 3 hjul i samma storlek o sen det fjärde var enligt dimensionmärkning m.m. likadant men det skiljer i verkligheten 8cm på höjden.

600/40/22,5 Alliance 331

Jag menar att axeldiffen inte gillar detta i längden.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Kjell.K.

#11 » 22:39:17, 16-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

När de byggde tandemtraktorer, två ihopbyggda lantbrukstraktorer, brukade de ha lite högre varv på främre traktorn, så den drog lite mera, för bättre dragförmåga.

Robban går det inte att koppla ur 4 WD? Hoppas att inte de olika däcken varit orsaken till växellådshaveriet, men om det inte märks så mycket, som du säger, bör det inte vara orsaken, tycker man.

Ett tips kan vara att ha mindre luft i de friska däcken.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

jon anders olsson

#12 » 23:43:55, 16-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Egentligen så borde man kunna bygga om kardan stången till framaxeln så man kan manuellt lägga ur driften till framaxeln! :?
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

Kjell.K.

#13 » 06:33:35, 17-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

jon anders olsson skrev:Egentligen så borde man kunna bygga om kardan stången till framaxeln så man kan manuellt lägga ur driften till framaxeln! :?


Vore inte dumt.

När man ska mäta omkretsen på ett däck ska man ta radien, från hjulets centrum ner till backen, viktigt att det är just ner mot backen, gångra med två och gångra med pi, ca. 3,1415.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

Robban_C

#14 » 07:07:28, 17-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kjell.K. skrev:... Robban går det inte att koppla ur 4 WD? Hoppas att inte de olika däcken varit orsaken till växellådshaveriet, men om det inte märks så mycket, som du säger, bör det inte vara orsaken, tycker man.

Ett tips kan vara att ha mindre luft i de friska däcken.
Jodå, det går att koppla ur och jag åker sällan med 4wd i. Det är bara på halt eller dåligt underlag eller upp ur grusgroparna.
Och det är inte det som är orsaken till att lådan sade upp sig. Ett nållager hade skurit fast på en av stockarna. Har sett skadorna.

Mindre luft? Då minskar ju rullningsradien, då går den ju saktare. Det går fetbort!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se