Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

Pannlampa - Tips, köpråd, recension?

219 inlägg • Sida 3 av 15
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

Tegian

#31 » 10:47:32, 24-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blivit såld på Ledlensers grejor. Tysk kvalite, mums!

www.ledlenser.com

Köpte just deras H7 pannlampa för 495:- på www.conrad.se, tyckte det var ett riktigt bra pris men nu har dom sänkt den till 379kr. Köp!

http://www.conrad.se/LYSDIOD-LENSER---H ... 36_0611018

Proffslampa: håller för yrkesmässig användning, dimbar, fokusbar, lätt och liten, mycket ljusstark, användbar med handskar (Inte tjockaste vintervantarna, men med arbetshandskar av bättre modell)

Enda jag kan gnälla på är batteritiden, men den är ju dimbar så man behöver faktiskt inte köra på för fullt och bränna slut på batterierna (3xaaa) på en gång ....
Tegian
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:04:35, 21-03-2006



Agne Holmqvist

#32 » 18:40:54, 24-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer med Edis, pannlampan från Jula är mycket prisvärd!

/Agne
Användarvisningsbild
Agne Holmqvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:09, 23-08-2005
Ort: Skepplanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hymas 474C4, Valmet 305 & MF 35

baklastare642

#33 » 23:25:08, 24-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så det är i den här tråden alla ljushuvuden håller till... :grin:

Flera tusen för en pannlampa låter rätt så dyrt...

En fördel med LED är att de är strömsnåla.
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

Beirut

#34 » 00:09:39, 25-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

baklastare642 skrev:Så det är i den här tråden alla ljushuvuden håller till... :grin:

Flera tusen för en pannlampa låter rätt så dyrt...

En fördel med LED är att de är strömsnåla.


Detsamma tyckte jag oxå tills jag köpte en dyr och provade den första gången. Oslagbart helt enkelt. Om det blir dyrare vet jag inte heller då jag har en hel kasse me gamla batterier...
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

Turbodiesel

#35 » 00:42:43, 25-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det man kan klaga på vad gäller Led-lenser H7 Är sladden som blir stenhård samt går av vid kyla. Skulle vart någon fintrådig "hörlurssladd" istället (ett elände att byta sladd). Batterierna skulle gärna kunna vara R06 "AA" då treorna inte räcker så länge. Annars kanonlampa! Blir en H14 nästa gång. :grin:


Det värsta med billiga skitlampor är det oftast eviga glappandet, samt den lika ofta mediokra ljusfärgen :x
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Tegian

#36 » 11:24:51, 25-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Det man kan klaga på vad gäller Led-lenser H7 Är sladden som blir stenhård samt går av vid kyla. Skulle vart någon fintrådig "hörlurssladd" istället (ett elände att byta sladd). Batterierna skulle gärna kunna vara R06 "AA" då treorna inte räcker så länge. Annars kanonlampa! Blir en H14 nästa gång. :grin:


Och det säger du nu ! Min H7 kommer antagligen att användas flitigt utomhus under vintern :???: Får se hur det går, sladden känns lite känslig vid kyla när du säger det. Får sätta den innanför mössan :mrgreen:

H14 ser kanon ut, förutom priset :thummar:

Priset hos Conrad.se för H7 är 379kronor inklusive moms, ett självklart köp =)
Tegian
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:04:35, 21-03-2006

Turbodiesel

#37 » 11:51:43, 25-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tegian skrev:
Turbodiesel skrev:Det man kan klaga på vad gäller Led-lenser H7 Är sladden som blir stenhård samt går av vid kyla. Skulle vart någon fintrådig "hörlurssladd" istället (ett elände att byta sladd). Batterierna skulle gärna kunna vara R06 "AA" då treorna inte räcker så länge. Annars kanonlampa! Blir en H14 nästa gång. :grin:


Och det säger du nu ! Min H7 kommer antagligen att användas flitigt utomhus under vintern :???: Får se hur det går, sladden känns lite känslig vid kyla när du säger det. Får sätta den innanför mössan :mrgreen:

H14 ser kanon ut, förutom priset :thummar:

Priset hos Conrad.se för H7 är 379kronor inklusive moms, ett självklart köp =)


Problemet är som sagt att den är väldigt fåtrådig. Känns jäkligt synd på en i övrigt mycket fin lampa. Jag bytte till en datamussladd efter något år. Tyvärr var det inte enkelt att byta.. Min har gått närmare 200 batterier så den används MYCKET. :grin:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

baklastare642

#38 » 12:47:59, 25-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:
Tegian skrev:
Turbodiesel skrev:Det man kan klaga på vad gäller Led-lenser H7 Är sladden som blir stenhård samt går av vid kyla. Skulle vart någon fintrådig "hörlurssladd" istället (ett elände att byta sladd). Batterierna skulle gärna kunna vara R06 "AA" då treorna inte räcker så länge. Annars kanonlampa! Blir en H14 nästa gång. :grin:


Och det säger du nu ! Min H7 kommer antagligen att användas flitigt utomhus under vintern :???: Får se hur det går, sladden känns lite känslig vid kyla när du säger det. Får sätta den innanför mössan :mrgreen:

H14 ser kanon ut, förutom priset :thummar:

Priset hos Conrad.se för H7 är 379kronor inklusive moms, ett självklart köp =)


Problemet är som sagt att den är väldigt fåtrådig. Känns jäkligt synd på en i övrigt mycket fin lampa. Jag bytte till en datamussladd efter något år. Tyvärr var det inte enkelt att byta.. Min har gått närmare 200 batterier så den används MYCKET. :grin:


Bor du i en grotta.. eller fått nog av elräkningarna..? :lmao:
Senast redigerad av baklastare642 12:50:32, 25-11-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

Turbodiesel

#39 » 15:23:43, 25-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

baklastare642 skrev:
Bor du i en grotta.. eller fått nog av elräkningarna..? :lmao:


Nästan åt det hållet. Bor i ett torp utan el sedan -07. Nu är det förvisso på gång med el, vatten grävde jag i somras, bilder kommer vartefter. en sak i taget :grin: Har verkstaden några km hemifrån så det fungerar hyfsat. Kakelugn & vedspis räcker en bra bit, TV har jag aldrig varit så intresserad av..



Edit: Citatfix
Senast redigerad av Turbodiesel 15:24:55, 25-11-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

DjAlbert

#40 » 00:38:29, 30-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Petzl Tikka 2 Plus grå som jag köpt genom jobbet, så ja har glömt priset, men den är iaf jag supernöjd med. Kraftigt ljus i normalläge, ett dimerläge och blinkläge,som jag dock inte brukar nyttjra, samt en röd diod med fast o blinkläge.

Sen har jag även en större modell av för mig okänt märke med lös batterihållare o band över huvudet. Funkar bra med fördj*vla bra ljus, dock glapp i batterihållaren så ibland slocknar den utan förvarning, då får man trycka igång den igen.. Liknar denna
Bild
dock ej Petzl
DjAlbert
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:56:23, 06-10-2009
Ort: Deje
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L30
Volvo L50
Vinkelslip!

Turbodiesel

#41 » 00:53:42, 02-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som testat denna? Har AA-batterier (lite större) något som de flesta andra saknar.

Ser proffsig ut :grin:

Grene har denna. borde gå att få hem till flertalet bonn-affärer :grin:

http://www.grene.com/shop/action/produc ... +pannlampa

Bild


Edit: Bild
Senast redigerad av Turbodiesel 00:56:16, 02-12-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

robertberg

#42 » 16:59:18, 29-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha läst denna tråden tänkte jag köpa en Led lenser H7 till pappa i julklapp, den fanns ju på swedol!

Sprang in på swedol några minuter innan de stängde, sa att jag skulle köpa en pannlampa.
Led Lensers pannlampor hängde på två "krokar", så jag frågade vad det var för skillnad.
- Det är samma lampa sa säljaren, så jag tog en och betalade.

Efter att ha öppnat och testat lampan konstaterar jag att det blev fel, den jag köpte var en billigare modell, 469 +m.
Frågan är ju då om de hade bägge modellarna, och säljaren sa fel, eller om detta var den enda modellen de hade.

Den lyser långt, och smalt. På ca fem meters håll lyser ljuskäglan upp botten på ett oljefat ungefär, på närmare håll ännu mindre såklart.
Ljusbilden går inte att justera.

Så den lampan rekomenderas inte om man har tänkt att ha den till mekning eller liknande. Att gå i besvärlig terräng var inte heller det lättaste då den lyser så smalt. Man får helt enkelt ingen överblick.

Dimmern har i princip fyra lägen; Lägst, Lite mer än lägst, Nästan max och Max.

Trisst när man gör fel och inte kan skylle ifrån sig :slag:
Senast redigerad av robertberg 17:00:49, 29-12-2011, redigerad totalt 1 gång.
robertberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:33:40, 19-11-2006
Ort: Kalmar/Karlskrona
Sverige

jjhhll

#43 » 17:43:32, 29-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör med en pannlampa av märket magicshine. Har den enklaste modellen mj 808 som är en enkel led som ger 900 lumen. Vanlig bland orienterare bla. Ruggigt bra ljus o då är det ju en bit till toppmodellens 1600 lumen. Finns på xxl o brukar ligga på 599:- när dom har drive på den. http://www.xxl.se/cykel/cykeltillbehor/ ... ta-1065105 :thummar:
jjhhll
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 05-10-2009
Maskintyp: Traktor

sveno

#44 » 18:31:54, 29-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

robertberg skrev:Den lyser långt, och smalt. På ca fem meters håll lyser ljuskäglan upp botten på ett oljefat ungefär, på närmare håll ännu mindre såklart.


Jag har ett par Silva Ranger Pro och den ljusbilden är nog raka motsatsen. På nära håll är praktiskt taget hela synfältet jämnt upplyst. En sån sitter nästan alltid i pannan på mig när jag inte är inomhus och ibland även inomhus. Den är i stort sett oumbärlig när jag skruvar eller bygger den här årstiden.

En fördel är att den bara vill ha ett AA-batteri, men nackdelen är att den äter upp dom ganska fort. Jag kör med laddbara batterier och har alltid ett par laddade i fickan.
Användarvisningsbild
sveno
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:28:01, 23-04-2011
Ort: Bollnäs
Maskintyp: Traktor
Maskin: Lamborghini R2.66

Danielb

#45 » 18:40:38, 29-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Danielb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:24, 13-06-2007
Maskintyp: Traktor


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se