Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

Hur få isär kraftigt järngods - hjälp!

23 inlägg • Sida 2 av 2
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik
Vår partner:
Bild

björken

#16 » 20:36:14, 10-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med Nixs när man ser bilderna.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Deutz Fahr Agrotron 90 -99
Kubota KX161-2 -97

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Utskrotnings-Magnus

#17 » 00:48:45, 11-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör om gör rätt och låt bara det sunda förnuftet råda. Då blir det oftast bäst.

Nu vill jag se en klurig vinkelslipschaufför som gör ett snyggt kirurgiskt ingrepp!

/Magnus
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#18 » 13:00:52, 11-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spontant tror jag att jag nog slipar istället för att kapa, men vi får se. Det blir tidigast fredag, dock. Återkommer med resultat. Måste låna monster-insexnycklar av svågern också, så jag kan sätta på den nya, fina banken med stöttor. (32-hylsor i insex ingår inte precis i standarduppsättningen...) Kranen är perfekt att dra boggin fram och bak, nämligen. :smile:
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#19 » 17:22:09, 16-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär, då har jag kommit nästan ända fram! Det var däremot inte helt lätt att få till det perfekt. Att ta loss och slipa till var i sig inget problem, men själva insidan på kranens öppning (u:et/gaffeln) var inte helt jämn, så jag fick greja en del; ta ner, slipa, upp, kärva, ta ner, slipa... Det blev inte helt perfekt, men avsevärt bättre. Kan inte dra åt muttern för fullt riktigt, för då kärvar det ordentligt, men ville inte ta bort mer i nuläget. Började snedda in ganska mkt på sina ställen. Håller koll och efterdrar, tänkte jag. Lägger upp foto när jag är helt klar. :smile:

En fråga om inkoppling av hydraulslangarna också! Kopplade ihop det och fick allt rätt bortsett från att två funktioner bytt plats på ventilpaketet. Frågan är enkel: om alla funktioner fungerar som de ska även om ett par har bytt plats, finns det väl ingen risk att jag kopplat ex. returen fel, va'? Då skulle väl inte gripen öppna och stänga riktigt - eller? Vill inte riskera övertryck, läckage eller nåt spräck på sikt.

Man behöver inte lufta systemet eller nåt? Inte för att jag vet hur man gör det utan att pissa ut massa olja, men tanken slog mig att fråga i alla fall. Tyckte att det liksom tog nån halvsekund innan det började hända nåt när jag provkörde försiktigt.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

jörgen.ottosson

#20 » 17:51:00, 16-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

...du luftar de flesta hydraulfunktioner genom att köra dem mellan sina ändlägen några gånger.

...på slangar efter ventilpaketet ( alltså i princip alla slangar/rör på kranen som går från ventilpaketet) så finns ingen tryck eller retur längre. Det är lasten (vikten) som belastar funktionen (tex hydraulcylnder för stickan) som bestämmer trycket.....om stickan hänger rakt ned så har du (nästan) inget tryck i någon slang till den cylindern....står den rakt ut så är det bara den sida på cylindern som måste fylla på för att skapa rörelsen som är trycksatt.

...det "enda" som är viktigt att hålla reda på är att amn inte blandar slang från två funktioner (spak på ventilpaketet) med varandra.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#21 » 18:44:36, 16-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej. Så bör jag koppla loss hydraulslangarna längst ut vid rotatorn, starta traktorn och köra reglagen mellan ändlägena några gånger, eller kan jag köra ändå och om jag inte tycker den hackar mkt, köra så?

Men att blanda fel funktioner då - märker jag det automatiskt? Jag har alltså ingen aning hur det satt (fick grejer stulna så slangarna hängde hejvilt) utan monterade ihop som det kändes på slangarna att de suttit. Är alltså bara ute efter att veta om det är nån risk att göra så, så länge allt verkar funka som det ska. Och om man inte märker det automatiskt, hur vet man hur det ska sitta i så fall?
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

MN

#22 » 20:52:17, 16-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tompa Tveskägg skrev:Okej. Så bör jag koppla loss hydraulslangarna längst ut vid rotatorn, starta traktorn och köra reglagen mellan ändlägena några gånger, eller kan jag köra ändå och om jag inte tycker den hackar mkt, köra så?

Men att blanda fel funktioner då - märker jag det automatiskt? Jag har alltså ingen aning hur det satt (fick grejer stulna så slangarna hängde hejvilt) utan monterade ihop som det kändes på slangarna att de suttit. Är alltså bara ute efter att veta om det är nån risk att göra så, så länge allt verkar funka som det ska. Och om man inte märker det automatiskt, hur vet man hur det ska sitta i så fall?


Nej, du skall INTE koppla loss slangarna bara vispa runt med rotatorn och köra grip öppna-stäng till ändlägena ngr gånger så har luften pyst ut!

Funkar funktionerna så har du kopplat rätt men det det kan vara bra att det är samma som den standard som finns så slipper då lära om med nästa kran.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

jörgen.ottosson

#23 » 22:53:35, 16-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

...det är igentligen ingen fara att koppla fel (blanda i hop funktionerna) och det märker du....inget funkar som du tänkt när du drar i spakarna, beroende på vilken funktion det är och om det finns luft i systemet, så funkar antingen inget (eftersom "returen är stängd till den funktion du försöker köra...efter som den är kopplad till en anna spak då..) eller så rycker det till lite och sedan stannar, och när du rör spaken åt andra hållet så händer något annat.... :snow:

...men bevisligen så har du kopplat rätt nu, om än på andra spakar...
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates