Tjena. Blev av med prylar till min griplastarvagn nyligen och har nu skaffat nya grejer jag försöker få dit. Stötte på patrull idag. Jag har en länk, ett stycke järnklump helt enkelt med hål i som ska in i en öppning längst ut på en kranarm. Problemet är att öppningen är ca 0,5 cm smalare än klumpen som ska in. Förstår ni inte alls vad jag menar, så föreställ er ett U längst ut på en kranarm, med en öppning för en genomgående bult, så är ni kanske med.
Idag har jag lagt timmar på det, men får det inte att funka. Jag gissar att om jag kontaktar LRF eller nåt proffs, kommer de säkert med antingen gassvets, glödgar järnet, bänder ut det, monterar, glödgar och hamrar/pressar in det igen, eller så har de kanske nåt specialverktyg - någon slags hydraulisk press eller nåt kanske. Men det har inte jag, och jag vill helst inte pynta två, tre tusen spänn bara för att det saknas två, tre millimeter det säkert kostar att få hjälp med monteringen.
Jag har prövat att sätta spett med en järnrörsförlängning och bänt. Då rör den sig en bra bit men jag kommer inte närmare än dryga två mm kort. Jag har sågat till träkilar i ek och drivit ner emellan med slägga. Samma sak där, 2,3 mm saknas. Jag har prövat att dra ut med spännband från båda håll. Nope.
Något mek-ess med bra idéeer? Man kan garva åt eländet, men det är lätt att hålla sig när man har lagt sju timmar idag utan att egentligen komma nån vart. 1,5 av dem gick åt att få upp kranarmen i arbetshöjd med domkraft, spännband och en bit stock. När tjuvarna släppte på grip och rotator (vilket är det jag försöker montera) tappar ju kranen trycket och åkte ner i backen.
En variant är att använda ett längre rör än spett + förlängning. Då är problemen två: jag har lagt ett spännband nästan som en travers runt en bjälke i maskinhallstaket och vill helst inte släppa det för att backa ut. Backa ut måste jag nämligen göra om jag ska använda ett längre rör. För lågt i tak annars. Är heller inte säker att jag kommer tillräckligt högt upp för att ens kunna använda ett längre rör heller.
En extrem variant är att slipa bort några millimeter på godset; lite på armen och lite på rotatorlänken. Det känns dock som en kass lösning. Tjockleken är ju av en anledning förstås. Dumt att försvaga den. Hade det varit vardag hade jag ringt LRF och frågat hur de gjort, men det är det inte och för varje helg ligger timret kvar och jag blir mer frustrerad.
Kan kanske låna gassvets men är inte hundra. Sedan är hydraulslangarna ganska nära och jag är heller inte säker att jag kan pressa eller slå tillbaka den heller sedan. När jag väl monterat länken blir det inte mkt spelrum på insidan heller, s.a.s.
Lite svamligt inlägg, men tacksam för alla tips jag kan få!