Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

Hur få isär kraftigt järngods - hjälp!

23 inlägg • Sida 1 av 2
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#1 » 22:45:02, 09-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena. Blev av med prylar till min griplastarvagn nyligen och har nu skaffat nya grejer jag försöker få dit. Stötte på patrull idag. Jag har en länk, ett stycke järnklump helt enkelt med hål i som ska in i en öppning längst ut på en kranarm. Problemet är att öppningen är ca 0,5 cm smalare än klumpen som ska in. Förstår ni inte alls vad jag menar, så föreställ er ett U längst ut på en kranarm, med en öppning för en genomgående bult, så är ni kanske med.

Idag har jag lagt timmar på det, men får det inte att funka. Jag gissar att om jag kontaktar LRF eller nåt proffs, kommer de säkert med antingen gassvets, glödgar järnet, bänder ut det, monterar, glödgar och hamrar/pressar in det igen, eller så har de kanske nåt specialverktyg - någon slags hydraulisk press eller nåt kanske. Men det har inte jag, och jag vill helst inte pynta två, tre tusen spänn bara för att det saknas två, tre millimeter det säkert kostar att få hjälp med monteringen.

Jag har prövat att sätta spett med en järnrörsförlängning och bänt. Då rör den sig en bra bit men jag kommer inte närmare än dryga två mm kort. Jag har sågat till träkilar i ek och drivit ner emellan med slägga. Samma sak där, 2,3 mm saknas. Jag har prövat att dra ut med spännband från båda håll. Nope.

Något mek-ess med bra idéeer? :smile: Man kan garva åt eländet, men det är lätt att hålla sig när man har lagt sju timmar idag utan att egentligen komma nån vart. 1,5 av dem gick åt att få upp kranarmen i arbetshöjd med domkraft, spännband och en bit stock. När tjuvarna släppte på grip och rotator (vilket är det jag försöker montera) tappar ju kranen trycket och åkte ner i backen.

En variant är att använda ett längre rör än spett + förlängning. Då är problemen två: jag har lagt ett spännband nästan som en travers runt en bjälke i maskinhallstaket och vill helst inte släppa det för att backa ut. Backa ut måste jag nämligen göra om jag ska använda ett längre rör. För lågt i tak annars. Är heller inte säker att jag kommer tillräckligt högt upp för att ens kunna använda ett längre rör heller.

En extrem variant är att slipa bort några millimeter på godset; lite på armen och lite på rotatorlänken. Det känns dock som en kass lösning. Tjockleken är ju av en anledning förstås. Dumt att försvaga den. Hade det varit vardag hade jag ringt LRF och frågat hur de gjort, men det är det inte och för varje helg ligger timret kvar och jag blir mer frustrerad.

Kan kanske låna gassvets men är inte hundra. Sedan är hydraulslangarna ganska nära och jag är heller inte säker att jag kan pressa eller slå tillbaka den heller sedan. När jag väl monterat länken blir det inte mkt spelrum på insidan heller, s.a.s.

Lite svamligt inlägg, men tacksam för alla tips jag kan få!
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol



MN

#2 » 23:11:47, 09-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leta på en fet skruv typ M20-M30 som precis går in i klykan. Gänga på en mutter och lirka in skruven mellan delarna du vill pressa isär. Gänga ut muttern och se vad farbror Frej får fram :-)

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Jevlar

#3 » 23:14:35, 09-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta vinkelslipen o gno av de felande millimetrarna på länken, den kommer hålla både din i kranens livslängd ändå.

Varför går det inte att köra kranen utan grip/rotator, är väl bara att plugga de slangarna ?
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Utskrotnings-Magnus

#4 » 23:24:38, 09-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

På A så svarar jag vinkelslip, men jag skulle gärna se en bild på problemet för att veta närmare!

/Magnus
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#5 » 23:51:26, 09-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, hade jag inte varit så sjukt enveten och rädd om mina grejer, hade jag nog tagit fram vinkelslipen (eller låtit skiten vara helt...) för länge sen. Men ni vet hur det är, sånt man känner att man kanske kan klara själv, där är det svårt att ge sig.

Slip är ju en jäkligt lätt lösning. En mill på vardera insida länk, en på vardera insida kran och så bända två, tre. Borde gå.

Mutter- och skruv/bultlösningen var ju smart! Problemet är väl bara att jag, om jag har en bult som är nästan exakt lika bred som öppningen, bara kan skruva mutterns bredd innan den släpper från bulten. Jag kan ju s.a.s. inte förlänga bulten. Möjligtvis kan jag ha två muttrar och hoppas att trycket gör att det sitter kvar och skruva ut två. En variant på det är ju att göra det i omgångar, om man hittar fler bra bultar. Skruva, slå fast nåt, sätta i en längre o.s.v. Men det är intressant tanke.

Har också tänkt på att plugga och fylla på olja för att köra ut kranen, men har inga pluggar och det är helg. Det hade inte hjälpt mig så mkt heller så det är nog eg. strunt samma i nuläget.

Fortsätt gärna tänka! Funkar det inte i morrn kan jag ta ett foto och slänga in också. Är ändå inte hemma mån-tor så ingen kommer göra nåt med det förrän nästa helg ändå.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

Michael Meier

#6 » 06:34:31, 10-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du hyra en portopower ? Tidermans... det är ju bärbara grejjor.

Det finns skarvmutter som är typ fyra muttrar lång, den finns inte i alla storlekar,
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

björken

#7 » 07:26:28, 10-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det inte med en kraftigare gängstång eller liknande genom hålet i "klykan" och två muttrar med brickor inuti "klykan", sen skruva isär med hjälp av muttrarna?
Ang hydrauliken, det kommer väl ingen olja ur rotator eller gripslangarna om du inte drar i de spakarna? Borde gå att köra utan att plugga om det bara är för att flytta kranen?
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

jörgen.ottosson

#8 » 08:22:18, 10-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inte annat än hålla med Jevlar, slipa av länken som hör till den nya gripen de millimetrar som behövs (två på var sida?) och je tusan i kranarmen. bredden på den gamla var ju tillräcklig för att hålla för din kran varför skulle då inte den nya (slipad/fräst till samma bredd) hålla?
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#9 » 09:56:33, 10-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte på en portopower själv men visste inte 100 att den passade storleksmässigt och då ville jag inte köpa en. Hyra kan absolut vara ett alternativ. Kollade på Swedol och såg den minsta ut att ha en minimi-öppning på 11 cm, men det låter osannolikt mkt. Nu när jag kollar på Jotek ser det ut som det finns en kilformad med i satsen, vilket låter rimligare. Ska ha det i åtanke om jag inte löser det på annat sätt, tack Michael.

Gängstång i hålet funkar tyvärr inte. Jag behöver ha in länken där. Det finns inte tillräckligt mkt utrymme på insidan ovanför hålet för att få dit den om det sitter en bult i hålet. Men jag har inte släppt bulttänket. Tror däremot inte jag har en så perfekt bult, men det går ju att köpa nästa helg om det är så - eller grov gängstång ännu hellre kanske, så kan man ha en mutter i varje ända.

Och slipningen... tja, som sagt, det funkar säkert. Jag är lite nojig över att slipa i länken egentligen, då det sitter ett kopparrör på insidan där en smörjnippel kommer ner i mitten. Men vad fasen, möjligheten för länken att röra sig lär väl inte försämras nämnvärt bara för att man fular till ett par millimeter längst ut.

Ska ut och kika lite. Igår hade jag gett upp, men med lite nya idéer så..! :)
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

ja-bond77

#10 » 10:06:54, 10-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt är väl egentligen sagt redan men måste ändå understöda föregående talare. Om länkens gods är kanske totalt 8 cm tjockt kring hålet så är det ju ingen som helst sak att kapa bort en "korvskiva" med en 230mm vinkelslip. Sånt gör jag nästan dagligen, tar fem minuter och så är det klart. Det räcker gott att ta skivan bara på ena sidan, är ju ingen rymdfärja detta och kan knappast skapa nån märkbar obalans(ledpunkten ligger högt över gripcentrum). Genom att börja bända ut gaffeln har du sannolikt orsakat början på betydligt större glapp än vad en smula eventuellt ojämnt kapad länkyta skulle ge. Med sneda öron i gaffeln kommer tappen att ligga enbart på kanterna i hålen vilka då glappar upp med tiden. Dessutom får du inte full anliggning mot länken med sneda öron sidledes. Se till att tappen försluts med gängad mutter nu och ingen sprint, så har du möjlighet att dra ihop det hela tillbaks för att motverka den gäspande gaffeln. :thumme:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Mattias Petterson

#11 » 10:15:22, 10-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liten vevdomkraft kanske..
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#12 » 15:26:04, 10-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77: Det var synd att jag inte såg ditt inlägg tidigare, det hade kanske fått mig att väga över åt kaphållet. Du fick nämligen kusligt rätt. Jag hittade en grov gängstång, kapade till den med muttrar på ömse sidor och lyckades efter mkt om och men skruva ut så jag lyckades slå in länken. Men mycket riktigt blev "öronen", i alla fall det ena, riktigt snett. Jag hade trott att det inte var mer än att den skulle gå in igen, men den ligger alltså emot snett nu. Med rotator och grip på går den att röra, men det är ju säkert 100 kg som krävs. Så nöjd efter jag fick dit allt, men ur askan i elden känns det som nu. Visst, det håller säkert som det är nu, men det känns ju inte riktigt bra det heller. Skit.

Det är ju lättare att få loss det än dit det, och kanske att jag orkar göra så istället, ta bort och kapa. Att få dit det med ett par millimeter mindre gods i länken blir inte så svårt med tanke på att jag fick dit den nu.

Jag har en gängad mutter på den genomgående bulten, men det hjälper förstås inte hur mkt jag drar i den, den kan omöjligt dra godset rakt. Jag får heller inte in den tillräckligt mkt för att använda saxpinnen som var säkring tidigare. Argh, suck och stön. Men okej, nu vet jag att jag kan få dit det och det kanske blir 1,5 timme nästa gång, inte 1,5 dag...

Men man får vara glad för det lilla: det ser i alla fall fint ut nu med det nya och jag är fortfarande lite nöjd över att jag fick dit det till slut med hjälp av fina tips. Positiva klubben. Och så har man bytt däck också. Alltid nåt. :mrgreen:
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

Michael Meier

#13 » 15:32:52, 10-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ingen möjlighet å fotografera ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#14 » 18:01:09, 10-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst har jag det!
I den bästa av världar sliter det till sig och funkar. I värsta fall gnager skiten in i kranramen, eller vice versa, och man får en sned länk, och glapp. Vad tror ni? Den andra sidan funkar skitbra, där ligger länken kloss an och ramen är bara en aning böjd. Allt har s.a.s. kommit på ena sidan.

Bild

Bild
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

nixs

#15 » 19:01:29, 10-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ur med länken och kapa av den och dra ihop örat igen!
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se