Ubbe85 skrev:Ja som ja sa vid ett tidigare tillfälle hytten å drivlinan är konstruerad efter svenska ideer om man vill kalla det så
volvos motorer från 4L-7L tillverkas i tyskland av Deutz men har svensk motorteknik (VACT)
nixs skrev:
Konstruktörerna har väl tagit lärdom av varandra skulle jag tro, är man naiv att tro på att Åkerman skulle vara en helsvensk konstruktion så visst gärna för mig. Men pumparna var väl Tyska Hydramatic om jag inte minns fel. Tidiga maskiner hade väl Commercial-block Engelska tror jag? Transmissioner på Hjulgrävarna av fabrikat ZF? Larvmotorerna var Vickers. På senare generationer Åkerman som EC280,EC390 osv satt det Japansk hydraulik bla cylindrarna.
Ubbe85 skrev:har för mej att volvo har hyundai hydralik i grävarna nu för tiden men ja kan ha fel, men aa ja glömde ju 3Lmotorn men volvo å deutz har inget samarbete va gäller den eller
lazzetazze skrev:Åkerman var med och ritade och konstruerade Ec280 Ec340 och Ec390 men om jag får tro så var det volvo som skulle banta och spara. Se på resultatet det blev inget vidare!!! Ni som inte läst "Bonnasmedjan och brysselspetsarna" gör det där står det alla misstag volvo gjorde. Det var nog inte åkerman som valde kolvar från japan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster