Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

Vad är svenskt på en Volvo?

36 inlägg • Sida 1 av 3
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

Holger (trådstartaren)

#1 » 09:27:42, 15-01-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsätt diskussionen här tack ...
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



Ubbe85

#2 » 14:15:24, 15-01-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja som ja sa vid ett tidigare tillfälle hytten å drivlinan är konstruerad efter svenska ideer om man vill kalla det så
volvos motorer från 4L-7L tillverkas i tyskland av Deutz men har svensk motorteknik (VACT)
Ubbe85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:28, 08-12-2005
Ort: Arboga

nixs

#3 » 18:18:54, 15-01-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

D3:an är också Tysktillverkad! Riktiga saker när Tyskarna får konstruera!!! Transmissioner och axlar gör de ju i Köping och i Eskilstuna, Stora motorerna kommer från Skövde och så var det något mer ställe de investerade i nyligen kommer bara inte på vilket. Hytterna görs i Hallsvik till hjullastarna och själva hjullastaren sätts ihop i Arvika. Dumprarna som bekant i Braås.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#4 » 18:20:05, 15-01-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ubbe85 skrev:Ja som ja sa vid ett tidigare tillfälle hytten å drivlinan är konstruerad efter svenska ideer om man vill kalla det så
volvos motorer från 4L-7L tillverkas i tyskland av Deutz men har svensk motorteknik (VACT)


Volvo och Deutz samarbetar med dessa motorer, bla så är motorstyrningen egen på dessa som sitter i Volvos maskiner.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#5 » 18:34:27, 15-01-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konstruktörerna har väl tagit lärdom av varandra skulle jag tro, är man naiv att tro på att Åkerman skulle vara en helsvensk konstruktion så visst gärna för mig. Men pumparna var väl Tyska Hydramatic om jag inte minns fel. Tidiga maskiner hade väl Commercial-block Engelska tror jag? Transmissioner på Hjulgrävarna av fabrikat ZF? Larvmotorerna var Vickers. På senare generationer Åkerman som EC280,EC390 osv satt det Japansk hydraulik bla cylindrarna.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Ubbe85

#6 » 19:04:27, 15-01-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

har för mej att volvo har hyundai hydralik i grävarna nu för tiden men ja kan ha fel, men aa ja glömde ju 3Lmotorn men volvo å deutz har inget samarbete va gäller den eller
Ubbe85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:28, 08-12-2005
Ort: Arboga

matsibacken

#7 » 19:38:42, 15-01-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åkerman på 70-talet var väl definitivt en svensk maskin. Konstruktionsavdelning i Sverige och svenska komponenter (till största delen) samt produktion i Sverige. Idag har vi en helt annan situation där ekonomer styr och komponenter, varumärken och produktionsländer ständigt varierar. Nåväl, det ger oss ju billigare och bättre maskiner. Kineserna kommer i alla fall inom kort att ta över alltihop. Deras maskiner ligger på halva priset idag och det är bara en tidsfråga innan de konkurrerar ut andra produktionsländer.
nixs skrev:


Konstruktörerna har väl tagit lärdom av varandra skulle jag tro, är man naiv att tro på att Åkerman skulle vara en helsvensk konstruktion så visst gärna för mig. Men pumparna var väl Tyska Hydramatic om jag inte minns fel. Tidiga maskiner hade väl Commercial-block Engelska tror jag? Transmissioner på Hjulgrävarna av fabrikat ZF? Larvmotorerna var Vickers. På senare generationer Åkerman som EC280,EC390 osv satt det Japansk hydraulik bla cylindrarna.
matsibacken
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:16:57, 19-02-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Komatsu PC228USLC-8

lazzetazze

#8 » 19:42:08, 15-01-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åkerman var med och ritade och konstruerade Ec280 Ec340 och Ec390 men om jag får tro så var det volvo som skulle banta och spara. Se på resultatet det blev inget vidare!!! :thumme: Ni som inte läst "Bonnasmedjan och brysselspetsarna" gör det där står det alla misstag volvo gjorde. Det var nog inte åkerman som valde kolvar från japan.
lazzetazze
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:01:53, 17-12-2005
Ort: Jönköping

matsibacken

#9 » 19:58:32, 15-01-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag misstänker att en del av problemet med Åkerman-nedläggningen måste ha varit att de inte satsat ordentligt på teknik-utveckling, kanske redan under 70- och 80-talet. Teknik-utveckling kostar pengar och då måste man ha kapitalstarka ägare som tror på framtiden, kanske var det där haken fanns? Kanske någon vet svar?

Jag vet inte om bommarnas utseende är ett bra exempel, men de kantiga åkerman-bommarna har alltid förundrat mig. Jag tyckte bommarna såg gammelmodiga ut redan på 80-talet. Kanske någon vet varför åkerman hade kantiga bommar?
matsibacken
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:16:57, 19-02-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Komatsu PC228USLC-8

lazzetazze

#10 » 20:37:56, 15-01-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan bara stöddigt tala om att Åkerman jobbade med millisekunder på hydraliken och hadde på slutet den finaste laserskärningsutrustning man kan tänka sig. Och varför krågla till något som fungerar du gräver väll inte med utsendet? kan bara säga det igen läs boken. Svenka produkter har väll alldrig lidit av teknikbrist det var ingen japan som uppfan snabbfästet. just det Åkerman
lazzetazze
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:01:53, 17-12-2005
Ort: Jönköping

nixs

#11 » 20:39:29, 15-01-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ubbe85 skrev:har för mej att volvo har hyundai hydralik i grävarna nu för tiden men ja kan ha fel, men aa ja glömde ju 3Lmotorn men volvo å deutz har inget samarbete va gäller den eller


Vet faktiskt inte på 3L motorn, den är ju såpass liten och ingen Common-Rail ännu iaf. Sedan så sitter det Kawasaki hydraulik i bandgrävarna (Spakar och block i de mindre) och med kawasakispakar och Toshibablock i de större. Hjulgrävarna har till dags dato Linde hydraulik, både hydrostat och arbetshydraulik. Kommer bli ändring på detta i och med C-serien. Blir Bosch-Rexroth hydraulik i hydrostaten på hjularna och samma huvudblock som i Koreanerna. Tyskarna är jätteduktiga på att konstruera och bygga hydraulik men japanerna är ändå ett strö vassare, detta är anledningen till att Volvo använder sig av dessa fabrikat och inte något billigare! Menar du (Matsibacken) att produktionsländer ständigt varierar? Håller inte med riktigt fullt ut. Hjulgrävarna produceras i Tyskland då största marknaden finns där, samma sak med ec140-210 som de tillverkar i Tyskland för den Europeiska marknaden. Transporter kostar också som sagt så man producerar där marknaden finns. (Största marknaden i världen för entreprenadmaskiner är ju Kina) Amerika och Kina har också sammansättning av grävmaskiner. I USA vet jag inte men i Kina och Tyskland tillverkar de mer och mer lokalt av delarna till maskinerna så som bommar stickor undervagnar osv. Billigare att tillverka på plats än att skicka runt hela jordklotet. Kineserna kommer antagligen att tillverka mer och mer men vi skall också tänka på att efterhand som deras tillväkt pågår så kommer de att ställa högre krav på löner och arbetsförhållanden. Kolla på kvaliten på förarmiljö och kapacitet på de "Kinakonstruerade" maskinerna. De är inte i närheten av Volvo, Cat, Hitachi, Kobelco och Komatsu med flera. Där är en avgörande skillnad på maskinerna och det kostar pengar! Volvo konstaterar ju själva att deras hjullastare är för dyra för kineserna de skiter i om de behöver byta gubbe som kör ett par gånger bara maskinen är billig!
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#12 » 21:21:46, 15-01-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

lazzetazze skrev:Åkerman var med och ritade och konstruerade Ec280 Ec340 och Ec390 men om jag får tro så var det volvo som skulle banta och spara. Se på resultatet det blev inget vidare!!! :thumme: Ni som inte läst "Bonnasmedjan och brysselspetsarna" gör det där står det alla misstag volvo gjorde. Det var nog inte åkerman som valde kolvar från japan.


Vad tycker du var fel med EC280-390? Finns inte en grävare som är i närheten av vad gäller hydraulisk kapacitet när det gäller att ösa massor. Problemet är med ett Fullflödes-Rundpumpningssystem att bränsleförbrukningen ökar! Anledningen till kapaciteten på dessa maskiner är just att det sitter japansk teknik i hydrauliken! Samma sak kan man ju säga till maskinisterna idag, man behöver inte fullgas när man skall larva in eller ut ur verkstaden. Eller hur många kör på Kapacitetsläget när man skall finplanera? Hade inte Volvo köpt Åkermans så hade det ändå varit nerlagt om inte ännu tidigare än vad som skede med Volvo. Lazzetazze: Millisekunder i hydrauliken? Hur mäter du det? Eller refererar du till Emacs-systemet? Du talar om din bok som om det vore en bibel! Och vad spelar det egentligen för roll att de hade en toppmodern laserskärutrustning? Det kan väl vilken fabrik som helst köpa sig? Nu är det så här det har blivit, Volvo är en stor aktör på världsmarknaden och det kan man inte säga att Åkerman hade varit. Volvo växer och det skall vi vara glada för tycker jag att det finns något kvar utav Åkerman och inte bara en tom fabrikslokal i Eslöv och ett stort arkiv.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

matsibacken

#13 » 21:32:28, 15-01-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur var det nu med bommarna. Är det någon ålderman och konstruktör som var med när det begav sig och vet varför de såg ut som de gjorde när andra fabrikanter optimerade och utvecklade design och teknik?
matsibacken
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:16:57, 19-02-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Komatsu PC228USLC-8

lazzetazze

#14 » 21:41:44, 15-01-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ska vi inte bli sura men det finns väll inget kvar utav åkerman du verkar ju veta en hel del. Och jag tycker du ska läsa bibeln jag kan nog köpa bibeln åt dig bara du läser den :bira:
lazzetazze
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:01:53, 17-12-2005
Ort: Jönköping

matsibacken

#15 » 21:43:12, 15-01-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som egentligen vet var Volvo idag konstruerar sina grävmaskiner? Sitter konstruktion och utveckling i Sverige eller sitter de någon annanstans (hos f.d. Samsung t.ex.).

En annan intressant fråga är vad som hände med konstruktionsavdelningen på Åkermans. Följde någon med till Volvo eller Samsung vid nedläggningen i Eslöv?
matsibacken
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:16:57, 19-02-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Komatsu PC228USLC-8


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se