Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

Hjälp! Hur lossa rullhållare på koniskt rullager?

16 inlägg • Sida 2 av 2
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

Backslash (trådstartaren)

#16 » 19:56:23, 01-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

[Varning: Långt inlägg].

Sådärja, då var det klart! Lagret är nu avtaget och överflyttat. :hurra:

Efter en hel del research både här och annorstädes så summerar jag mina erfarenheter och råden jag fick.

Alternativ för avdragning:
======================
- 3-armad avdragare:
Fungerar om man har exakt rätt avdragare som klarar av att greppa över rullar med rullhållare men också har tillräckligt långa klor för att nå in till lagerbanan. Klorna får då inte heller vara för tjocka. Kombineras gärna med uppvärmning om detta är möjligt. Avdragaren har också en tendens att dra snett, kantra och tappa greppet, vilket man måste justera för under tiden med hjälp av att knacka med hammare.

- Avdragare med delad guidning (=Kukko nr 15):
Fungerar säkert utmärkt om denna får plats och inte går i drevets kuggkrans. Men om drevet skall skrotas kan man såga av kuggkransen på två sidor, så får de två avdragarhalvorna plats.

- Huggmejsel:
Om både lagret och anliggningsytan mot drevet är fasade så kan man även slå med en huggmejsel som man förflyttar runt lagerkanten för att öppna upp och öka avståndet för en avdragare eller annnat verktyg. Här går då att använda t.ex. någon typ av kilar som pressar upp lagret.

- Fet svets:
Lägga en svets på kuggkransen gör att hylsan drar ihop sig. Intressant lösning som jag även fick bekräftad av ytterligare en mekaniker.

- Genomborrning och dorn:
Detta var lösningen som jag valde. Borrade 3 hål (diameter 8) genom det gamla drevet. Gjorde 3 hål istället för 2, för att undvika att drevet skulle kantra med hjälp av den berömda byrålådseffekten.

Beräknade placering och diameter av hålen så att de skulle både skulle träffa lagret så långt in på lagrets diameter som möjligt, men samtidigt också synas i faskanten strax innan jag nådde fram till lagret eftersom jag inte ville borra i lagret av misstag. Det hjälpte att med vinkelslipen ta bort lite material för att lättare se hålets position i djupled. För att få ett plant bottenhål använde jag de sista millimetrarna en pinnfräs i samma diameter.

Sedan var det bara att ha tålamod och med ett par hundra slag försiktigt knacka bort lagret med hjälp av en dorn.

Bild
Bild
Bild

Borttagning av gammal lagerbana:
=============================
- Vinkelslip:
Ett alternativ är att med vinkelslip snitta upp lagerbanan och med huggmejsel spräcka lagerbanan. (Enkelt men ville inte göra detta då jag inte riktigt kom åt med vinkelslipen och därmed kunde skada drevet).

- 3-armad avdragare:
Gjorde 3 spår i lagerbanan med vinkelslipen för att få till riktigt bra fästen för avdragarens klor. Ett mothåll och uppvärmning med gassvetsen gjorde att lagerbanan gick att dra av. Jag gjorde så att jag satte avdragaren rejält i spänn och sedan värmde vilket resulterade i ett "KLONK" när lagerbanan lossade en bit. Upprepade proceduren tills lagerbanan var av.

Bild

Flytt och montering av lager med rullhållare:
======================================
Lade lager med rullhållare i en kastrull med olja och värmde upp detta till 80 grader på spisen. Snabbt ut och banka på lagret på navet. (Genom att snitta och öppna upp den gamla kasserade lagerbanan så hade jag också ett perfekt mellanlägg att kunna slå på med hammaren, i stället för att slå direkt på lagret).

Lagret fastnade halvägs då lagerbanan snabbt kyldes av, vilket gjorde att jag ångrade min lathet över att inte ha lagt drevet i frysen över natten. Men det ordnade sig med lite mer våld. Och så var det klart!

Förresten, lagret är ett rullager från Timken, Volvonummer 7181667, SKF-nummer K-497 / K-492A, serie 495, vilket *troligtvis* motsvarar SKF:s nya nummer 7181-3076 och 7181-2685.

Di: 85.725 mm (=3.3750")
Dy: 133.350 mm (=5.25")
T: 30.162 mm (=1.1875")

Bild


Detta inlägg har valts som lösning


5 personer gillar det här inlägget.
Backslash
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:04:46, 28-05-2013
Ort: Munkedal
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430




Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se