Ja vad blir det för bättre med tandemdrift? Kontrollerad
styrning av vajern?
Jag bara spekulerar nu, men kan det vara så att en enkeltrumma blir før "hal" før wire? Det blir ju lite svårt att ha en enkeltrumma med spår i, enkeltrumma måste ju vara slæt. Så før att få tillræcklig friktion på wire måste man kanske ha spår och då ær man hænvisad till dubbeltrumma?
Har før mig att jag sett slæt dubbetrumma før tågvike (rep) med nånstans men ær inte helt sæker...
Krestlopp som arbetar med winchar har bara sett tandemdrift så det kanske styrker det att man inte kan ha enkeltrumma till wire om det skall fungera bra...
De capstanvinschar jag sett har alltid haft två linskivor med 6-8 spår som bryter stållinan, men de har aldrig suttit så linan är lindad som en åtta utan lindad som en oval.
Kanske blir før stor brytning på stållinorna ifall man lindar som en 8:a, sen sliter det sækert mera på spårkanterna i linskivorna.
det lilla jag använt en "kapstan" som Erik visar på fartyg vid förtöjning så snurrar den konstant och beroende på om man drar eller släpper efter på slaksidan så drar den eller inte. Krävs viss vana så man vet
ungefär hur många slingor som skall ligga på.
Precis så de anvænds hærombord.
Kan æven åka karusell på de om man ær uttråkad men man skall då har en pålitlig kamrat som kør før nær man slår om rotationsriktiningen snabbt så kan skruvskallarna på toppen næsten riva hål i baken på overallen
Dieselråtta HMS Smyge
"oynlig på radarn" Smyge?? Den åkte runt en del i skærgården hemmkring nær de høll på med den.