Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

Kapstan / capstan / cabestan vinsch, söker info

10 inlägg • Sida 1 av 1
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

Joe (trådstartaren)

#1 » 15:19:42, 26-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns väldigt lite info om kapstan vinschar på nätet.

Fördelen är att dragkraften är konstant oberoende hur mycket vajer/rep som används.
Jag skruvade lite bgbv 90 i lumpen och den har kapstan vinsch i tandem utförande om jag inte missminner mig..


Mina funderingar:
Vad är fördelen med tandem drift? Man skulle väl vid hydrauldrift lika gärna ha en motor i var ände på trumman istället för två drivna trummor? Eller det är klart, då får man ju dit fyra motorer.. :mrgreen:
Vid tandem hur läggs vajern, som en åtta eller bara runt?

Jag funderar på att bygga en kapstan vinsch med separat upprullningstrumma för fordonsmontage då det inte verkar finnas att få tag i...
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.



MekJan

#2 » 17:30:27, 26-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan försöka med kolpe vinsch vet inte om de finns kvar längre men det kan finnas nån som ligger o tar plats i nåt förråd.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Joe (trådstartaren)

#3 » 22:08:02, 30-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag blev det inte mindre än två kapstan vinschar, en handvevad Sepson från 1980 som man monterar på trädstam.
Komplett med driven upprullningstrumma för repet, dock så var fästet till den sönder..

Sen så blev det en eldriven Demag 125kg telfer med tandem drift och tre spår per skiva för vajern samt påmonterad fjäderupprullare för resten av vajern.

Jo det blev en konventionell elvinsch av okänt märke också.


Ingen som har fakta om kapstan vinschar?
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

kretslopp

#4 » 22:03:44, 02-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag arbetar en del med capstanvinschar av fabikatet Plummetaz som gör capstanvinshar för industrin.
Exempelvis för slussar fartyg behöver hållas på rätt avstånd från varje sida oberoede av hur hög vattennivå det är. Så kallad mooring.

Vad menar du med tandemdrift?
De capstanvinschar jag sett har alltid haft två linskivor med 6-8 spår som bryter stållinan, men de har aldrig suttit så linan är lindad som en åtta utan lindad som en oval.


http://trakkemaskin.no/pics/galleri/4/21484.jpg
http://trakkemaskin.no/pics/galleri/4/21158.jpg
kretslopp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:54:27, 30-03-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ErikPetersson

#5 » 22:47:05, 02-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen som har fakta om kapstan vinschar?


Jag kan ju berätta det lilla jag vet om ämnet. Jag arbetar på båt och där tycker jag man kallar liggande vinchtrummor för "winch" och stående för "Capstan"

Nu är jag inte på däck så kan vara jag som blandat ihop det. På segelbåtar finns det både liggande och stående sånnahär och de kallas där för vinchar bägge typerna.

Bild




Jag har då bara kommit i kontakt med enkla trummor själv, och då gäller det rep, inte wire. Men kan tänka mig att om man lägger repet i en 8:a så får det bättre fäste då mera av repet ligget an mot trumman, detta ställer väl mkt högre krav på infästningen av trummorna då det förmdligen vill dras mera mot verann än ifall repet skulle liggar bara runt.

Behöver du så stor dragkraft att det behövs dubbla? Wire kanske är halare men 5 varv runt enkeltrumma kommer man rätt långt med på rep.

Vet ej om jag lyckades klargöra nåt här men det är det jag känner till iallafall. :smile:
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

Joe (trådstartaren)

#6 » 08:32:06, 03-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tandem kapstanen syns vid 0:30

Ja vad blir det för bättre med tandemdrift? Kontrollerad styrning av vajern?

Om man har 5varv runt en enkel trumma vs 5 varv runt en tandem, är det någon som helst skillnad i dragkraft? (Om man har samma motor och trumdiameter)
Det är väl så att friktionen blir högre i tandemtrummans spår vs en slät trumma, men om man tar 6 varv på en enkel trumma då eller 7?

Har inte heller sett att vajern har varit lindad som en åtta därav frågan.

Demag telfern jag skrev om i ovanstående inlägg har vajern i en "oval".
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

MN

#7 » 11:00:08, 03-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

det lilla jag använt en "kapstan" som Erik visar på fartyg vid förtöjning så snurrar den konstant och beroende på om man drar eller släpper efter på slaksidan så drar den eller inte. Krävs viss vana så man vet ungefär hur många slingor som skall ligga på.

MN
Dieselråtta HMS Smyge
Eldare/däckare SS Motala Express
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

ErikPetersson

#8 » 13:11:50, 03-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja vad blir det för bättre med tandemdrift? Kontrollerad styrning av vajern?



Jag bara spekulerar nu, men kan det vara så att en enkeltrumma blir før "hal" før wire? Det blir ju lite svårt att ha en enkeltrumma med spår i, enkeltrumma måste ju vara slæt. Så før att få tillræcklig friktion på wire måste man kanske ha spår och då ær man hænvisad till dubbeltrumma?
Har før mig att jag sett slæt dubbetrumma før tågvike (rep) med nånstans men ær inte helt sæker...

Krestlopp som arbetar med winchar har bara sett tandemdrift så det kanske styrker det att man inte kan ha enkeltrumma till wire om det skall fungera bra...

De capstanvinschar jag sett har alltid haft två linskivor med 6-8 spår som bryter stållinan, men de har aldrig suttit så linan är lindad som en åtta utan lindad som en oval.



Kanske blir før stor brytning på stållinorna ifall man lindar som en 8:a, sen sliter det sækert mera på spårkanterna i linskivorna.



det lilla jag använt en "kapstan" som Erik visar på fartyg vid förtöjning så snurrar den konstant och beroende på om man drar eller släpper efter på slaksidan så drar den eller inte. Krävs viss vana så man vet ungefär hur många slingor som skall ligga på.


Precis så de anvænds hærombord.

:off_topic: Kan æven åka karusell på de om man ær uttråkad men man skall då har en pålitlig kamrat som kør før nær man slår om rotationsriktiningen snabbt så kan skruvskallarna på toppen næsten riva hål i baken på overallen

Dieselråtta HMS Smyge


"oynlig på radarn" Smyge?? Den åkte runt en del i skærgården hemmkring nær de høll på med den.

:back_to:
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

MN

#9 » 15:06:25, 03-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ErikPetersson skrev:
Dieselråtta HMS Smyge


"oynlig på radarn" Smyge?? Den åkte runt en del i skærgården hemmkring nær de høll på med den.

:back_to:


Jupp, den flygande skokartongen!

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

kretslopp

#10 » 18:44:29, 03-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ErikPetersson skrev:Kanske blir før stor brytning på stållinorna ifall man lindar som en 8:a, sen sliter det sækert mera på spårkanterna i linskivorna.



Ja, det kan jag garantera att det inte är bra för en stållina.
Det är oerhört viktigt att linda på en ny stållina på rätt sätt på en vinsch.
Man ska inte vända linans håll den är lindad på trumman från fabrik.
Hade man haft linskivorna drivna så linan bröts som en åtta skulle detta hela tiden göra i viss mån enligt min enkla illustration här nedan.

Det är tillräckligt dålig livslängd på en stållina på en capstanvinsch om man jämför med en vinsch med direktdrag på trumman.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kretslopp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:54:27, 30-03-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se