Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

Finns det någon bra skrothandel i Västerbotten eller norra Ångermanland?

10 inlägg • Sida 1 av 1
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

heimlaga (trådstartaren)

#1 » 15:19:10, 17-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kom att diskutera maskiner och skrot med en bekant som bor där i trakten och han påstod att det inte finns en enda skrothandel i den delen av Norrland som säljer järnstumpar åt privatpersoner.
Är det så illa? Utan järnmaterial går det ju inte att reparera någonting alls.

Känner ni till någon skrothandlare i trakten som inte bara köper utan också säljer?
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.



johaniskogen

#2 » 16:41:11, 17-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känner inte till någon, men tar man med sig en påse bullar till en mekanisk verkstad brukar man få inspektera deras skrotcontainer..
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

Crankshaft

#3 » 22:10:30, 30-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köper lite stål då och då hos en firma, som också är verkstad. Då brukar det alltid vara OK att "botanisera bland spillet", men då blir det ju huvudsakligen ämnen, inte skrotade "prylar".

Nära min arbetsplats finns även en firma som gör fjädrar. Till vänster innanför dörren står alltid en låda "överproduktion", där man får ta det man vill (typ några glasslådor) av fjädrar, om man lägger en tjuga (eller gärna lite till :smile: ) i "kaffekassan".
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del

Ivar Risslén

#4 » 22:43:06, 30-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att Kuusakoski har övertagit alla metallskrotar. När jag behöver lite material så är det till att gå till järnaffären och köpa nytt material. Men nu har den järnaffären bytt ägare så jag vet inte hur de har det med järn.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

EE

#5 » 23:48:42, 30-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är det till och med så illa att Kuusakoski har lagt ner sin närmsta anläggning på grund av förlorat kontrakt. Förut kunde de ställa ut en binge "gratis" som man kunde fylla med allehanda lantbruksskrot. Idag måste man ringa Stena, och de debiterar containerhyra samt fraktkostnad. Som tur är hann jag städa klart innan Kuusakoski försvann.

Det finns ingen gammal klassisk skrot kvar och så har det varit länge. Man är tyvärr hänvisad till nytt material hos Stena eller Tibnor, eller se till att samla på sig bra-att-ha skrot.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Simnil

#6 » 14:00:08, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har det på att folk brukar få köpa skrot på Kuusakoski i Lycksele, men jag kan ha hört fel.

Själv brukar jag alltid ta bilen och köra en sväng och kika när det körs grovsopeinsamling i byarna runt häromkring och kolla om det ligger några fina stumpar profilrör och skräpar.
Vill jag ha tag på nytt material köper jag det på jobbet.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Stefan1972

#7 » 15:22:56, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rena skrotgårdar försvinner nog mer och mer pga miljökrav och sen var det ju ett ganska stort sug efter skrot ett tag så det mesta åkte nog iväg. fanns liksom ingen ekonomi att spara på grejerna och hoppas att nån intresserad behövde nån pjåp eller balkbit. Mer förtjänst i att sälja det vidare helt enkelt.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

tortap

#8 » 16:24:07, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skrot används i ståltillverkning. När kina köpte allt stål som fanns krävdes det stora mängder skrot. För varje 100 ton malmbaserat järn i SSAB / Luleå går det åt ca 20 ton stålskrot till kylning(en del av det är järnskrot från egna processer också) i LD-ugnarna. Man importerar tom stålskrot i varierande grad. Såpass att man har strålningsmätare i hamnen för när det kommer gammalt kärnkrafts/båtskrot från Sovjettiden.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Trondos

#9 » 18:40:41, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det gamle jernverket i Mo i Rana i Norge lager ikke stålplater lengre, men de lager armeringsjern. Mye av skrotet i Norge går med bår til Mo i Rana og blir armeringsjern. :)
http://celsa-steelservice.no/hvem-er-vi ... everandor/
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Åsa-Nisse

#10 » 19:58:22, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I Småland är det Ragnsell och Stena som har skrotarna och där får man knappt gå in längre. Om man ska lämna så kan det gå an, men då ska det vara både varselväst och hjälm på huvudet så for man kommer till vågen.
Köpa något är helt uteslutet. Det är Tibnor eller Be som säljer för 25-30:-kr/kg+ moms och frakt med minsta post om 100 kg av varje sort.
Det gäller att ha en mek verkstad som går att prata med.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se