Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

Lång vevad stödfot?

33 inlägg • Sida 1 av 3
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

Simnil (trådstartaren)

#1 » 12:48:08, 01-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Skulle behöva få tag på en vevad stödfot, typ denna

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta ... rtId=41504

Men jag skulle behöva att den var längre. Hade behövt ca40cm slaglängd och råkar det vara 45cm gör det inget heller.
Behöver inte klara några jättekrafter, 300kg räcker gott! ......behöver inte heller vara jättedyr! :smile:

Några tips?
(har googlat men inga fynd)

MVH/Simon
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021



Eje Forsmark

#2 » 14:49:09, 01-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Eje Forsmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb

Simnil (trådstartaren)

#3 » 16:16:48, 01-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I grövsta laget. I värsta fall får jag göra en själv. Brukar det vara trapetsgänga inuti dessa?

M20 gängstång har vi för 35kr på jobbet och jag tror vi ska ha långa M20 muttrar också.
....möjligt även att jag sett trapetsgängad stång...i något hörn... nånstans

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

dc_lindberg

#4 » 16:33:43, 01-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simil - ditt svar han före mitt.
Vi har samma tips/idé, och förslag på dimension.

...undrar om du inte åker på att ta fram svetsen din...
Gängad stång (BT el Jula), skarvmutter (Jula), rund- el fyrkantsrör (?).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Scania bonden

#5 » 16:39:05, 01-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det bara skall vevas nån enstaka gång är det väl skit samma, men det blir mycket snurra om du skall ha 450 i slaglängd å std 2,5 ggr per mm i stigning.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Simnil (trådstartaren)

#6 » 16:49:05, 01-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska bli en skoterlyft a'la denna

https://www.sledstore.se/snoskoterlyft- ... roworks#?p

.....men lite rejälare och av stål istället för "chinesium". Tanken var väl att "veva" den med maskinell hjälp.

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Scania bonden

#7 » 17:08:38, 01-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pröva du! Inte värre än att du får dona till en annan gänga om det inte funkar, alt göra nån slags borrmaskinsfäste eller nåt liknande.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Skrukke

#8 » 17:15:49, 01-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En byggetråd med masse :photograph: :vissla: :vissla: :hurra:

:coffee:
Skrukke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:09:08, 15-04-2012
Ort: Pasvikdalen, Finnmark
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH444, BM Volvo 400 med Hymas 31 graver, Volvo Viking 4x4 med Jonsered tømmerkran

dc_lindberg

#9 » 17:21:29, 01-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...då bör du nog gå tillbaka till ritbordet o räkna en gång till... snöskoter är inte alls så lätt... Du lär nog få räkna på kring tonnet med de där hävarmarna om skotern i sig väger kring 300...

Att -veva- med den belastningen blir -tungt-... Bättre i så fall att använda hydraulisk cylinder...
En vanlig garagedomkraft, 2-3 ton's, med rätt hävarmar är ju en annan lösning, men att skruva... blir tungt värre... Har du provat en sax-domkraft från Volvo Amazon tiden på en 2-3 tons kärra, då förstår du varför jag är mycket tveksam. Räkna på hävarmarna så att du har klart för dig vilka krafter det verkligen blir frågan om innan du börjar bygga...spar dig mycket huvudvärk... prata med Niclas på http://www.balstaslapet.se , han byggde en mc-lyft åt mig långt innan Biltema och Jula kom med sina.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Martin.Eriksson

#10 » 19:53:04, 01-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är vitsen med å lyfta skotern sådär? skruvar du mycket så du ska ha den i en verkstad?
Alltså ja förstår att de kan va trevligare å skruva med den där höjden men har haft skoter i många år å aldrig känt ja skruvat nått så ja behövt nå dylikt..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Simnil (trådstartaren)

#11 » 09:37:55, 04-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...då bör du nog gå tillbaka till ritbordet o räkna en gång till... snöskoter är inte alls så lätt... Du lär nog få räkna på kring tonnet med de där hävarmarna om skotern i sig väger kring 300...

Att -veva- med den belastningen blir -tungt-... Bättre i så fall att använda hydraulisk cylinder...
En vanlig garagedomkraft, 2-3 ton's, med rätt hävarmar är ju en annan lösning, men att skruva... blir tungt värre... Har du provat en sax-domkraft från Volvo Amazon tiden på en 2-3 tons kärra, då förstår du varför jag är mycket tveksam. Räkna på hävarmarna så att du har klart för dig vilka krafter det verkligen blir frågan om innan du börjar bygga...spar dig mycket huvudvärk... prata med Niclas på http://www.balstaslapet.se , han byggde en mc-lyft åt mig långt innan Biltema och Jula kom med sina.


Lyftar av denna typ är väldigt vanliga och finns i en uppsjö ytterst snarlika modeller, alla med vevlyft. Hade tänkt hissa med skruvdragaren eller muttermaskin.
Det är inga 300kg arbetsmaskiner, (eller Yamahatillverkade skotrar), som ska lyftas så 200-250kg stämmer bättre.
Visst jag hade hellre haft ett hydrauliskt lyftbord men det blir en helt annan prislapp. Denna snidar jag ihop för en femhundring och dessutom har jag något att göra mellandagarna så sambon jobbar =)

Martin.Eriksson skrev:Vad är vitsen med å lyfta skotern sådär? skruvar du mycket så du ska ha den i en verkstad?
Alltså ja förstår att de kan va trevligare å skruva med den där höjden men har haft skoter i många år å aldrig känt ja skruvat nått så ja behövt nå dylikt..


Efter garantin gått ut brukar mina maskiner ytterst sällan se insidan på en verkstad. Moderna lättviktslösssnömaskiner kräver en del underhåll om man tänkt dom ska hålla, kör väl inte 400mil om året längre i och för sig, men en hel del service blir det ändå. Sen så är det ju roligt mixtra och justera i variatorer och fjädring också =)

2 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

dc_lindberg

#12 » 11:02:35, 04-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok Simnil :-)

Du kan snöskoter, jag kan bara motorcyklar. Jag tänker touring moppar, å de börjar på 300kg. Skall alltså tänka "gat räsers" som brukar väga in på 170-230kg ngt.
=> jag tänkte länge och väl på att göra en egen lyft, snarlikt det du planerar. Funderade över vikfunktionen på bilderna du länkade till. Nu gjorde Niclas en sådan, och Biltema/Jula har sådana, men (!), utrymmessmidigheten med en sax-lyft är enorm kontra dessa "vik bestar" ;-)

Alla de där lyftarna som har en del av lyften framför lyften i nedsänkt läge... nog F snubbar man på bråtet hur försiktig man än är!...
=> har du tänk ngt kring dubbel-saxlyft för att få hyfsad stabilitet och minsta utrymmeskrav?
Ena saxens "nav" har då en lång mutter (skarvmutter), och dragstången är förankrad i den andra saxens nav på båda sidor om "navet". (Jmf de gamla bildomkrafterna från 50-60:talen).

Fördel:
- kontroll på hela höjningen, och sänkningen
- mjuk och jämn rörelse (hydrauliken "hoppar", "skuttar" och "rusar")

Nackdel:
- tar mkt tid att höja och sänka...
- känslig för skador och skräp på gängorna

Bara för att det finns en uppsjö... har du provat att belasta en sådan lyft och vrida på veven ngn gång?
Bildomkraft med den konstruktionen; M8 eller M10, blir "vansinnigt" tungt att veva upp under belastning...
När man sänker, under belastning, så har veven hjälp och kan -rappa till- riktigt duktigt (kan med lätthet slå av fingrar och armar...).

Tänk nu på att jag bara tagit rollen i frågan som "anti" - för någon måste vara den som ställer de elaka dumma motfrågorna och kommentarerna.
M20 är en grov gänga, kanske M16 räcker?
Tänk på att stigningen också har -stor- inverkan på hur mkt kraft du kommer att behöva när du skall veva upp lyften under belastning...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Simnil (trådstartaren)

#13 » 12:33:38, 04-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får vara hur "Anti" du vill =D

Jag har aldrig haft lyft så hur mycket jag kommer använda den vet jag inte även om jag naturligtvis inbillar mej just nu att det blir mycket. Visar det sej att den inte används så ställer jag väl ut den i takdroppet, får jag ihop den för några hundringar så är det långt ifrån det mest korkade man ödslat den summan på =)

Skotern har ändå skidor som sticker ut fram så man får ändå lära sej kliva över grejer i framkant och lyften kommer knappt sticka ut alls framför skidspetsarna i nedfällt läge. Stabilitetsmässigt tänkte jag nog göra lite rejälare än rör mot rör med en bult genom som gångjärn.

Har bekanta som har dessa lyfta och dom funkar. Man får upp maskinen en bit från golvet och framför allt så är mattan i luften vilket är en stor fördel mot ett vanligt lyftbord. Jag hade absolut helst haft en riktig lyft, och gärna nedfälld i golvet så den hamnar i golvets plan då den är nersänkt men ekonomin samt golvvärmeslingorna sätter stopp för dessa planer =)

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Stefan1972

#14 » 13:01:17, 04-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värt att tänka på är att det troligen inte fungerar med vanlig skruvgänga. Ska helst vara trapetsgänga om det ska fungera att lyfta med belastning. En vanlig gängstång lär nog börja dega ganska fort.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#15 » 13:42:42, 04-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör en arm med utväxling så det räcker o lyfta med en sån billig pelardomkraft istället.
Har sett såna byggen men har ingen bild på dom tyvärr.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se