Ok Simnil
Du kan snöskoter, jag kan bara motorcyklar. Jag tänker touring moppar, å de börjar på 300kg. Skall alltså tänka "gat räsers" som brukar väga in på 170-230kg ngt.
=> jag tänkte länge och väl på att göra en egen lyft, snarlikt det du planerar. Funderade över vikfunktionen på bilderna du länkade till. Nu gjorde Niclas en sådan, och Biltema/Jula har sådana, men (!), utrymmessmidigheten med en sax-lyft är enorm kontra dessa "vik bestar"
Alla de där lyftarna som har en del av lyften framför lyften i nedsänkt läge... nog F snubbar man på bråtet hur försiktig man än är!...
=> har du tänk ngt kring dubbel-saxlyft för att få hyfsad stabilitet och minsta utrymmeskrav?
Ena saxens "
nav" har då en lång
mutter (skarvmutter), och dragstången är förankrad i den andra saxens nav på båda sidor om "navet". (Jmf de gamla bildomkrafterna från 50-60:talen).
Fördel:
- kontroll på hela höjningen, och sänkningen
- mjuk och jämn rörelse (hydrauliken "hoppar", "skuttar" och "rusar")
Nackdel:
- tar mkt tid att höja och sänka...
- känslig för skador och skräp på gängorna
Bara för att det finns en uppsjö... har du provat att belasta en sådan lyft och vrida på veven ngn gång?
Bildomkraft med den konstruktionen; M8 eller M10, blir "vansinnigt" tungt att veva upp under belastning...
När man sänker, under belastning, så har veven hjälp och kan -rappa till- riktigt duktigt (kan med lätthet slå av fingrar och armar...).
Tänk nu på att jag bara tagit rollen i frågan som "anti" - för någon måste vara den som ställer de elaka dumma motfrågorna och kommentarerna.
M20 är en grov
gänga, kanske M16 räcker?
Tänk på att stigningen också har -stor- inverkan på hur mkt kraft du kommer att behöva när du skall veva upp lyften under belastning...