Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

Bygga vattenskärare?

60 inlägg • Sida 4 av 4
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

jörgen.ottosson

#46 » 16:03:13, 28-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du "tätar" genom att bygga en "kammare" som är nära trycklös mellan trycksidan och "vevhuset" eller hydrauliken ( tex. ansluten till sugsidan, vatteninloppet) då behöver du bara täta för några bar......att vatten läcker för bi gör då inget för det har inte tillräckligt tryck för att komma vidare....blir "trycklöst" när det når kammaren.
Deus ex machina

3 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



kimmen

#47 » 17:21:58, 28-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

5000 bar! Är det genomförbart i budget utförande. Bara hitta en motor och kraftöverföring som skall fungera att hålla vid full belastning. beg. är nog tveksamt
Man får nog trolla fram prylarna
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

ja-bond77

#48 » 17:26:37, 28-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man minskar på kravspecen så verkar man nog kunna få till en del med högtrycktvätt också:

Gas-powered waterjet cutter (follow-up) and other project updates
https://www.youtube.com/watch?v=qAIDFaKhcZE


Kanske finns mer på tuben också... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Thorped (trådstartaren)

#49 » 17:34:07, 28-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Du "tätar" genom att bygga en "kammare" som är nära trycklös mellan trycksidan och "vevhuset" eller hydrauliken ( tex. ansluten till sugsidan, vatteninloppet) då behöver du bara täta för några bar......att vatten läcker för bi gör då inget för det har inte tillräckligt tryck för att komma vidare....blir "trycklöst" när det når kammaren.

Det var ju exakt det jag skrev eller iaf menade med det jag skrev. Att tryckskillnaden mellan kammare och vevhus ska va nära noll.

Eller menar du att jag ska ha en kammare när jag får plats med allt mekaniskt för pumpen, t.o.m. motor?
Thorped
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:10, 16-07-2015
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fadal, Sajo Duromill, Rosenfors, mm...

fretchi

#50 » 17:39:10, 28-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jörgen menar en kammare mellan cylinder och vevhus som kan dräneras ut i atmosfären.

Ska du trycksätta vevhuset, hur tätar du då vevhuset? :)

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Thorped (trådstartaren)

#51 » 17:41:30, 28-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Jörgen menar en kammare mellan cylinder och vevhus som kan dräneras ut i atmosfären.

Ska du trycksätta vevhuset, hur tätar du då vevhuset? :)

Painta på det tack!

Olja är tjockare än vatten dvs lättare att täta i mina ögon.
Thorped
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:10, 16-07-2015
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fadal, Sajo Duromill, Rosenfors, mm...

Lostmoose

#52 » 18:51:01, 28-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...och vad ska man använda för att bygga upp trycket i vevhuset?

Skickat från min E5823 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Lostmoose
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:45:58, 22-07-2013
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: BM Mini 1630

Thorped (trådstartaren)

#53 » 19:40:55, 28-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sekundär pump för vevhuset, fast den jobbar med olja på båda sidor. Men kan någon förklara Jörgens idé med en bild så jag också kan förstå vad han menar så är det säkert bättre.
Thorped
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:10, 16-07-2015
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fadal, Sajo Duromill, Rosenfors, mm...

Thorped (trådstartaren)

#54 » 20:03:05, 28-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Du "tätar" genom att bygga en "kammare" som är nära trycklös mellan trycksidan och "vevhuset" eller hydrauliken ( tex. ansluten till sugsidan, vatteninloppet) då behöver du bara täta för några bar......att vatten läcker för bi gör då inget för det har inte tillräckligt tryck för att komma vidare....blir "trycklöst" när det når kammaren.

Du menar att jag ska ha två kolvar med en kammare emellan sig som löper i samma cylinder?
Thorped
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:10, 16-07-2015
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fadal, Sajo Duromill, Rosenfors, mm...

jörgen.ottosson

#55 » 20:31:13, 28-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Thorped skrev:
jörgen.ottosson skrev:Du "tätar" genom att bygga en "kammare" som är nära trycklös mellan trycksidan och "vevhuset" eller hydrauliken ( tex. ansluten till sugsidan, vatteninloppet) då behöver du bara täta för några bar......att vatten läcker för bi gör då inget för det har inte tillräckligt tryck för att komma vidare....blir "trycklöst" när det når kammaren.

Du menar att jag ska ha två kolvar med en kammare emellan sig som löper i samma cylinder?


Är detta lättare att förstå principen. ( du behöver inte stirradig blind på att jag ritat en kamaxel (gul färg) som drivning, det kan lika gärna vara en vev eller hydraulik.....det röda är någon form av ventiler, det bruna är kolven, vatten in (lågt tryck) är blått, vatten ut (högt) tryck är lila
Bild
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Thorped (trådstartaren)

#56 » 20:54:14, 28-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu trillade polletten ner! Har svårt för att visualisera text men nu fattar jag helt! :)

Och skulle man behöva en eller fler sekundära pumpar kan man bara leda tillbaka läckagevattnet till första steget i processen. Gillar hur du tänker! :grin:
Thorped
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:10, 16-07-2015
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fadal, Sajo Duromill, Rosenfors, mm...

Stridis2

#57 » 17:08:01, 29-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allvarligt talat, vore det inte mycket enklare, säkrare, bättre och framför allt enormt mycket billigare att skaffa en begagnad maskin? Jag har fått erbjudande om att få en maskin med fyra huvuden gratis bara jag plockade ut den. En pump var slut, två halvslitna och den sista var nyompackad. Man kunde alltså använt tre huvuden som den var.
Jag har fått berättat för mig att det dyra med vattenskärning är att pumparna behöver packas om ganska ofta, tror det var efter 400 drifttimmar.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Nilom

#58 » 12:54:24, 18-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns vanligtvis två typer av trycksättare för vattenskärning, intensifierare(hydraliskt drivna) och kolvpumpar(direktdrivna).
Intensifierare är relativt komplexa och används för att komma upp i högre tryck, runt 60000psi. Cylindrarna har kraftig väggtjocklek, flera cm. För att få jämnare skärtryck så passerar vattnet via en en behållare innan det når skärhuvudet.
Kolvpumparna är av samma princip som en högtryckstvätt men kraftigare byggd. Motoreffekten för att driva en kolvpump som levererar ca 1500bar(21750psi) kan vara upp emot 40-50kW.
Som tidigare nämnts är en vanlig diameter på ett skärmunstucke 1,02mm, rubinen som fokuserar strålen kallas för Orifice och skall vara ca 30% av skärmustyckets storlek. Så för ett skärmunstycke på 1,02mm skall Orificen vara 0,36mm.

Flödet genom skärmunstycket är beroende av vattentrycket och storleken på Orificen. Så vid ett tryck på 30000psi har en orifice på 0,36mm ett teoretiskt flöde på 2,688 liter per minut, vid 60000psi är flödet uppe i 3,785 liter per minut.

Att skära igenom trä och aluminium går uppenbarligen om man tittar på videoklippet. Vid de skärningar som han genomför levererar hans system ca 240bar. Men motorn till vattenpumpen får arbeta hårt, en bra bit över vad den är designad för, vilket förkortar driftstiden, vilket han påpekar i videon.

Att bygga ett fungerade system för hemma användning borde vara möjligt. Rimligt borde vara att satsa på ett arbetstryck på ca 300 till 600bar. Detta kommer såklart att medföra långsammare matning av skärmunstycket vilket betyder längre skärtider. Fördelarna med ett lägre tryck är att man inte behöver lika stor motor, man kan förhoppningsvis köra den på vanlig hushålls el utan att släcka hela området :smile: och riskerna för allvarlig personskada blir något lägre :smile: :smile: .

WARDJet har bra informationsmaterial på sin hemsida om man vill meta mer om vattenskärning.

Svar från en som också vill ha en vattenskärare i garaget :smile: .

2 personer gillar det här inlägget.
Nilom
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:18:41, 18-10-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svarv: Luxcut
Fräs: Sajo UF48

Nilom

#59 » 13:02:13, 18-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Allvarligt talat, vore det inte mycket enklare, säkrare, bättre och framför allt enormt mycket billigare att skaffa en begagnad maskin? Jag har fått erbjudande om att få en maskin med fyra huvuden gratis bara jag plockade ut den. En pump var slut, två halvslitna och den sista var nyompackad. Man kunde alltså använt tre huvuden som den var.
Jag har fått berättat för mig att det dyra med vattenskärning är att pumparna behöver packas om ganska ofta, tror det var efter 400 drifttimmar.


Vart finns det företaget som vill ge bort en vattenskärare? :smile: Man skulle ju kunna återanvända lite delar åtminstone.
Nilom
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:18:41, 18-10-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svarv: Luxcut
Fräs: Sajo UF48

Stridis2

#60 » 14:45:02, 18-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr tänkte jag inte tillräckligt långt då, så jag tackade nej. Maskinen är borta sedan länge. :(
Känner inte till några fler vattenskärmaskiner som ska bort, däremt vet jag en laser som såldes för rena struntsumman, kanske 1/10-del av vad man lagt i nya delar senaste året. Hört om två till som ska bort i samma prisklass. Försök få in ett lillfińger hos någon lämplig maskinhandlare. Demontering och transport av gamla maskiner är så dyrt att det i många fall inte är lönt för handlarna att ta dem i inbyte.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se