Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

12v vattenpump för mobil bevattning?

2 inlägg • Sida 1 av 1
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

Yrrol (trådstartaren)

#1 » 17:44:09, 21-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lastade kubiktank med vatten på gafflarna och begav mig ut för att vattna i trädgården med tillhörande 19mm slang.

Dock var jag ju tvungen att ha tanken onödigt högt upp i luften för att få lite fart på vattnet.

Funderade då på om det inte är bättre med en 12volt vattenpump och suga upp ur tanken och vattna med lite högre fart.
Låta eluttaget på lastaren förse pumpen med ström. Kanske jag kan ha ett utstickande rör och vattna direkt ifrån hytten genom trycka på el-knappen.. Vilketsom så vill jag ju inte förstöra blommorna med för högt tryck heller.

Så. Vad händer med en sådan pump ifall jag sätter ett munstycke på slangen och ena stunden minskar flödet, och stryper av helt på slangen.
går pumpen sönder av trycket? Bör jag välja en pump som anpassar sig istället för enkel billig biltema sak?


Hur hade ni mer mek-vana personer tänkt?
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009



jorgen.isaksson

#2 » 18:04:03, 21-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dessa kör jag med i växthuset
http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vatte ... 000024260/
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... 000020705/

Det går bra att stänga av vattnet en liten stund med pumpen igång. Jag stänger av pumpen för att spara batteri så jag har bara testat mindre än en minut.
Trycket och flödet räcker till bra, kör jag med fel läge på munstycket spolar jag bort jorden. Jag kör min pump från ett 12v batteri som laddas med solcell.

Jag har haft funderingar på att stripa fast en kabel på slangen och sätta fast strömbrytaren på duschmunstycket, men jag har inte kommit längre än så.
jorgen.isaksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:08, 19-11-2007
Ort: Orust
Sverige
Maskin: Yanmar B37-V
Fiat 45-66
Ransomes 350D
Volvo Krabat 425
Grålle TED
Allis Chalmers G


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se