Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

Avdragen skruv i båtmotor

24 inlägg • Sida 2 av 2
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

FOTONBM (trådstartaren)

#16 » 09:40:41, 19-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det blivit helg och det finns lite tid för detta projekt.

Dock när jag öppnar förpackningen blir jag besviken på v-coil när de har skickat med en tapp för genomgående hål.

Dock kanske det inte gör något att råka gå igenom godset..? Jag tittade på reservdelsmotorn och det verkar tomt innanför.


Bild

2 personer gillar det här inlägget.
FOTONBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 09-05-2013
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktor



överlass

#17 » 13:21:54, 19-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har hänt att jag sågat av den typen av gängtapp när nöden kräver det,, det är nog bättre än att borra djupare i godset.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

FOTONBM (trådstartaren)

#18 » 19:48:52, 22-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det enda jag kan kapa den med är vinkelslipen. Kan man kapa så tappen inte blir varm?


Bild: När den medföljande borren ger ovala hål... Får man ta till lite magisk metall och hoppas på det bästa..

Bild
FOTONBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 09-05-2013
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktor

rallejohansson

#19 » 21:24:04, 22-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade samma problem med en Yamaha 5 hk från 80 talet ifjol.(saltvattenpumpens en av fyra bultar)

Köpte Biltemas utdragarsats, den som nämndes här , och kan bara säga som Magloman.Det är rena blötjärnet, duger inte.Lämnades tillbaka och i affären blev de inte glada.Försökte påstå att det var användarens fel.Men maken till ohärdat järn, stål har jag aldrig sett.

Det var omöjligt att få loss den avbrutna bulten på rätt sätt, gängorna blev skrot , det var för trångt att arbeta där då jag inte iddes ta loss axeln
Men limmade en ny lång gängad stång med Loctite kemisk metall , tvåkomponent, i hålet .Nu spänner man således en mutter i stället.De övriga bultarna var ok.

Och det har hållit nu i ett år.

Hade nyss upp och kollade och allt var ok.

Väldigt bra lim, minns tyvärr inte exakta benämningen, men produkten är gråfärgad.


Detta inlägg har valts som lösning


4 personer gillar det här inlägget.
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

Toost

#20 » 21:27:43, 22-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Biltemas kit har även jag testat, och noterat att det inte funkade som förväntat. Hålen blev för stora och rillorna på tapparna deformerades.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

FOTONBM (trådstartaren)

#21 » 10:56:02, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

rallejohansson skrev:...
Men limmade en ny lång gängad stång med Loctite kemisk metall , tvåkomponent, i hålet .Nu spänner man således en mutter i stället.De övriga bultarna var ok.

Och det har hållit nu i ett år.

Hade nyss upp och kollade och allt var ok.

Väldigt bra lim, minns tyvärr inte exakta benämningen, men produkten är gråfärgad.



Det var ju ett bra tips. Att limma dit en gänga och använda mutter istället! Det får jag göra om denna lösning inte fungerar.
FOTONBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 09-05-2013
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktor

rallejohansson

#22 » 21:14:44, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toost och andra.
Precis som Toost beskriver hände det med min Biltema sats också, rillorna slätades ut , där var ingen som helst styrka i materialet.

Annat, hittade en limförpackning av Loctite där det står Super Metal .Men inte helt säker att det var den jag använde.

Off topic

Yamahan var nog mer eller mindre skrot, i nedre delen av drevet var ett stort hål ( ej ursprungligt hål) som uppstått p.ga av vanvård , kanske frusit först och så ärgat mera .Säkert har man inte tidigare utfört nån sköljning heller för nu har den en benägenhet att kyla för lite.Trots att kylkanaler putsats så är där ngt sjukt ännu med kanalerna nånstans i topplocket.

Tänker göra som 63an, kör så det ryker !

Lycka till.

2 personer gillar det här inlägget.
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

63an

#23 » 22:15:31, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätt så Ralle! En gammal bekant som många trodde var korkad han tyckte att jag körde utav "svedden", berodde nog på att jag hade för vana att skrämma upp kärringar å gubbar lite närgånget med hojen på grusvägar när jag var lite yngre, fast numera flyger fan in i skjortan när jag ser något lämpligt offer å då är det nån figur som får ett skrämskott de behövs att de vaknar :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

FOTONBM (trådstartaren)

#24 » 12:25:06, 29-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag fått dit gängan, samt drog även i lite mer 2komp metall efteråt..

Bild med v-coil samt monterat.

Det jag måste göra nu är att dra åt den inre skruven som är gömd.. om det kan gå med en ringspärrnyckel??


Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
FOTONBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 09-05-2013
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktor


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se