Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

Storlek på Hydraulpump och Hydraul motor till drivning av trädgårdstraktor / minilastare?

2 inlägg • Sida 1 av 1
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

Björkhäll (trådstartaren)

#1 » 22:59:00, 15-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Godkväll Maskinister.
Har av någon anledning börjat växa fram planer och ideer på att bygga någon form av trädgårds traktor med lastare.
Som motor hade jag tänkt ha en liten fyrtaktare, typ Briggs eller liknande på 15-20hk beroende på vad man får tag på.
Maskinen ska vara midjestyrd med pendel i midjan och 4wd.

Styrningen har jag från en gammal Eldriven dragtruck av märket still, ca 2ton maskin. Har pump, orbitrol och dubbelverkande styrcylinder därifrån.

Tänkte försöka sköta framdrivningen via en hyd pump monterad direkt på den lilla fyrtaktaren och en hyd motor till framaxel och en till bakaxel.

Så maskinens storlek får avgöras lite av hur mycket fyrtaktaren skulle orka med att driva frammåt via hydraul motorerna i en vettig inomgårds hastighet, 10-15km/h?

Hjulaxlarna har jag inte riktigt bestämt om jag ska använda mig av kortade personbils bakaxlar eller om jag ska bygga axlarna av vanlig slipad axel som sitter i lagerbockar samt tillverka nav till dessa så man får på de hjul man vill ha, och drivning via en duplexkedja från hyd motor över till axeln.

Det jag behöver hjälp med är att tänka ut vad för pump och hyd motorer jag ska använda, helst kuggpump och motor då eftersom det blir lite av ett lågbudget bygge. Vilka flöden dito ska ligga på är alltså det jag undrar över. Tippar på att fyrtaktsmotorn ligger på ett arbetsvarv 2000-3000rpm.Och självklart blir det ju olika flöden på pumparna beroende på om jag kör på gamla bakaxlar eller om jag bygger egna axlar utan någon direkt utväxling, även om det finns utrymme för det i framtiden då man kör med kedjetransmission.

Och ännu en tanke, såg att det finns ganska billiga 2stegs hyd pumpar, hur skulle en sådan vara till drivningen? skulle den någonsin orka gå i "läge2" alltså med lågt tryck och högt flöde, eller är det bara att slå r hågen tro?

Kom gärna med ideer kring detta, för hoppningsvis finns det kanske någon som byggt något liknande här också?
Tack på förhand!
Senast redigerad av Björkhäll 18:50:35, 16-04-2012, redigerad totalt 1 gång.
Björkhäll
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:37:15, 30-12-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D6006



KristianE

#2 » 12:48:52, 10-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Vet inte hur det gått för dig men se om du inte kan få tag på nån gammal asfalts läggare.
De brukar man få för under skrotpriset och där finns allt vad pumpar och motorer du behöver.
KristianE
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:58:58, 10-06-2012


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se