Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

Hjälp med tätningsmedel?

13 inlägg • Sida 1 av 1
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#1 » 01:25:37, 25-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska montera tillbaka transmissionskåpan till en traktormotor, och har skaffat en ny papperspackning.
Vad ska jag använda för klet på båda sidor utav packningen? Det finns ju idag en väldans massa olika typer av silikon osv. Har permatex no.3 (svart klet) hemma, men har blivit varnad för att det kan sätta sig för hårt, om jag skulle behöva ha isär grejerna igen.....så alla tips är välkommna! :thumme:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120



Turbodiesel

#2 » 01:59:39, 25-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svart klet, hylomar, eller mycket sparsamt med silikon på ENA sidan av packningen. Om det nu behövs tätmedel för att få packningen att sitta still under monteringen. Vi brukar använda kontaktlim t,ex på svåra ventilkåpspackningar, det kräver inte så lång torktid innan det sitter.

Silikon eller andra hala tätmedel på båda sidor gör att packningen gärna halkar ut när du drar skruvarna, och spermatex på båda sidorna kan göra demontering svår.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#3 » 02:50:04, 25-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Svart klet, hylomar, eller mycket sparsamt med silikon på ENA sidan av packningen. Om det nu behövs tätmedel för att få packningen att sitta still under monteringen. Vi brukar använda kontaktlim t,ex på svåra ventilkåpspackningar, det kräver inte så lång torktid innan det sitter.

Silikon eller andra hala tätmedel på båda sidor gör att packningen gärna halkar ut när du drar skruvarna, och spermatex på båda sidorna kan göra demontering svår.


Tackar för svar! Tog bort packningen med kniv (enda som fungerade) och roterande stålborste, så har fått ett par små repor i godset på block-sidan, så jag antar att jag med fördel ska lägga något klet där?
Eller hur känsligt är det egentligen med tunna pappers?
Kåpan som är utav aluminium behövde knappt någon rengöring alls, och därav ingen vidare bearbetning.....alltså inget klet/lim original på den sidan och då fortsätter jag med det :thumme:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Michael Meier

#4 » 10:01:02, 25-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ju mindre kem och klet på plantätningar- desto lättare liv, tycker jag.

Tvärgående repor är lämpliga att lägga hårdnande kem typ flänstätning, använd inte roterande stålborste på tätytor :svettas:

Det är en av de störstaste anledningarna att hålla igen på kem, tätytorna tar skada vid demontage, och om du inte har kem på ena sidan, varför ha kem på andra sidan ?

du har redan en tätning, räcker inte det? du blir måttligt road om du behöver öppna plantätningen om tre dagar :)
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#5 » 10:37:04, 25-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag instämmer, om det finns en papperspackning så ska det normalt inte behöva användas några tätningsmedel alls. Den enda gång det är tillåtet att smeta på tätningsmedel på en papperspackning är om det UTTRYCKLIGEN står så i tillverkarens verkstadshandbok. Lita inte på s k gördetsjälvhandböcker eller andra eftermarknadsböcker på denna punkt.

Silikonmassor ska man överhuvudtaget undvika, och bara ta till som sista utväg om ingenting annat fungerar.

Rör det sig däremot om tätningsplan som ska täta utan packning (t ex mellan vevhushalvorna på en gammal VW-motor), så ska det tätas med lämplig massa, t ex gammaldags Permatex. Om det är ett tätningsplan som utsätts för skjuvkrafter så kan det behövas en mekaniskt hållbar massa, t ex Loctite 518. Ett ställe där det behövs är på en del Citroën/Peugeot XU-motorer, som har en mellanfläns mellan blocket och oljetråget. Eftersom blocket är av aluminium så blir det tydligen en del mikroskopiska rörelser i flänsen närmast ett av motorfästena, och t ex Hylomar, Permatex och silikon gnuggas loss och krullar ihop sig där så det börjar läcka efter ett par veckor. Loctite 518 fungerar bra även på lång sikt.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#6 » 09:54:37, 26-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Ju mindre kem och klet på plantätningar- desto lättare liv, tycker jag.

Tvärgående repor är lämpliga att lägga hårdnande kem typ flänstätning, använd inte roterande stålborste på tätytor :svettas:

Det är en av de störstaste anledningarna att hålla igen på kem, tätytorna tar skada vid demontage, och om du inte har kem på ena sidan, varför ha kem på andra sidan ?

du har redan en tätning, räcker inte det? du blir måttligt road om du behöver öppna plantätningen om tre dagar :)


Kniv var det enda som fungerade där och då, för att få loss materialet som satt väldigt hårt på sina ställen, och för att få bort mindre repor tyckte min far att jag skulle använda borsten (på borrmaskin). Själva kåpan som är av alu, var nästan helt ren då jag fick loss den, och har riktigt fin yta. Dock tyckte min far att jag skall lägga på något klet på blocksidan(plåten som är fäst på blocket) dock inte för mycket, för att försäkra mig om att det blir tätt, men främst för att packningen inte skall skjuvas iväg då jag drar åt kåpan (nu hör det inte hit, men sumppackningen av kork säger han att jag Måste limma lite lätt på sumpsidan,för att den inte ska åka iväg) och därav tråden, för att lära mig mer om hur andra gör. Men jag bör alltså låta bli att kleta på något över huvud taget?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#7 » 10:08:49, 26-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Jag instämmer, om det finns en papperspackning så ska det normalt inte behöva användas några tätningsmedel alls. Den enda gång det är tillåtet att smeta på tätningsmedel på en papperspackning är om det UTTRYCKLIGEN står så i tillverkarens verkstadshandbok. Lita inte på s k gördetsjälvhandböcker eller andra eftermarknadsböcker på denna punkt.

Silikonmassor ska man överhuvudtaget undvika, och bara ta till som sista utväg om ingenting annat fungerar.

Rör det sig däremot om tätningsplan som ska täta utan packning (t ex mellan vevhushalvorna på en gammal VW-motor), så ska det tätas med lämplig massa, t ex gammaldags Permatex. Om det är ett tätningsplan som utsätts för skjuvkrafter så kan det behövas en mekaniskt hållbar massa, t ex Loctite 518. Ett ställe där det behövs är på en del Citroën/Peugeot XU-motorer, som har en mellanfläns mellan blocket och oljetråget. Eftersom blocket är av aluminium så blir det tydligen en del mikroskopiska rörelser i flänsen närmast ett av motorfästena, och t ex Hylomar, Permatex och silikon gnuggas loss och krullar ihop sig där så det börjar läcka efter ett par veckor. Loctite 518 fungerar bra även på lång sikt.


Jag tackar er båda för era svar! :thumme: Har köpt svart permatex att ta på skruvändarna som kommer utanför blocket, och tänkte att jag skulle smeta på ett ytterst tunt lager just där det fortfarande kan vara någon kritisk repa....men inte ens det är "ok" alltså? Borde givetvis lagt upp någon bild, men jag tror inte det finns någon repa som känns med nageln längre iallafall :vissla:
Det är ju på misstagen man lär sig.....men det hade varit väldigt skönt att få det tätt på första försöket...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Michael Meier

#8 » 13:07:01, 26-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas, tänk på att vi gör olika, har olika erfarenheter, anpassar våra metoder efter underlaget.

Skavstål och 120 smärgelduk skulle jag välja.

Inte ok är när det läcker och du får göra om operationen.

Till exempel det som TD använder som metod att täta.. hade det inte funkat hade han ändrat, eller hur?

Vi har olika synsätt, dock är målet detsamma :)

Ingen metod är helt svart eller helt vit, finns många sätt att få en plantätning någorlunda tät.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#9 » 00:38:40, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Andreas, tänk på att vi gör olika, har olika erfarenheter, anpassar våra metoder efter underlaget.

Skavstål och 120 smärgelduk skulle jag välja.

Inte ok är när det läcker och du får göra om operationen.

Till exempel det som TD använder som metod att täta.. hade det inte funkat hade han ändrat, eller hur?

Vi har olika synsätt, dock är målet detsamma :)

Ingen metod är helt svart eller helt vit, finns många sätt att få en plantätning någorlunda tät.

Absolut är det så! Man får försöka sålla ut det man tror skulle funka för en själv, och prova sig fram. Skavstål är mer än överkurs för min del, och nu har jag satt tillbaka kam/dreven så nu vill jag inte börja bearbeta ytan något mer....men ska helt klart prova på Skavstål om jag för möjlighet någon gång :thumme:

Jag synade ytan idag, och såg att det var faktiskt en ganska så rejäl repa kvar, och några mindre......fick för mig att det kan inte ha varit jag som har gjort den, men hursom så skulle jag gärna vilja ha en kommentar....ska försöka lägga upp en bild, dock är det som vanligt hopplöst att få fokus på telen, där det skall vara.....men jag hoppas det syns någorlunda.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

RD350

#10 » 01:11:02, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är repan innanför det gängade hålet så kommer inte den att ställa till något. Brukar själv aldrig limma nån papperspackning merän för att "fixera" den på plats. Dock lär lite permatex inte göra nån skada om du själv tycker det känns bra att kleta dit lite.

2 personer gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Michael Meier

#11 » 07:27:17, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, den där repan ska inte vara problem.

Men jag förstår inte hur du kan tycka att skavstål är överkurs, stålborste är inget alternativ och kniv gör repor.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#12 » 08:50:42, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

RD350 skrev:Om det är repan innanför det gängade hålet så kommer inte den att ställa till något. Brukar själv aldrig limma nån papperspackning merän för att "fixera" den på plats. Dock lär lite permatex inte göra nån skada om du själv tycker det känns bra att kleta dit lite.

Okej! :thumme: Då lägger jag lite tunt där, och på ett par lättåtkomliga ställen och skruvar ihop :)
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#13 » 08:55:04, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Nä, den där repan ska inte vara problem.

Men jag förstår inte hur du kan tycka att skavstål är överkurs, stålborste är inget alternativ och kniv gör repor.

Då hoppas jag på det bästa :thumme:
Det är en teknik som jag inte är bekant med, men jag såg tråden/inlägget ang. detta här. Vill dock gärna prova mig fram på någon annan yta först, så jag inte förstör något nu :)
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se