Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

Bensinslang

17 inlägg • Sida 2 av 2
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

tronde

#16 » 23:29:23, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
tronde skrev:
torbjorn_forsman skrev:Enligt Hydroscand så är nitrilgummi (NR) mycket väl beständigt mot etanol. Dock inte mot bensin, oavsett om den har etanoltillsats (oxygenerad) eller inte.
Man kan också se att praktiskt taget alla slags gummin och plaster är beständiga mot etanol. De som inte är det, skulle nog ingen ens fundera på att använda till bränsleslangar ändå.

Se
kemtabell sv.pdf

Her har du en annen tabell som sier at nitril og etanol er "doubtful".
http://mykin.com/rubber-chemical-resistance-chart-3

Basert på at bensinslanger av nitril har en tendens til å gå i oppløsning når de utsettes for bensin med etanol, velger jeg å tro på den.


Och enligt Hydroscand så är nitrilgummi inte SÅ lämpligt ens för bensin utan etanoltillsats, åtminstone inte vid högre temperatur. Det verkar dock vara mer beständigt mot diesel
Jag skulle nog vilja påstå att den tillverkare som gör en slang av nitrilgummi, tänker sig ett annat användningsområde för den än just bensinslang. Eller också räknar man med att kunderna inte ställer så stora krav på livslängd.


Nitril har blitt brukt i bensinslanger i lang tid. Det er vel en grunn til det. Om det er kostnader eller produksjonstekniske fordeler aner jeg ikke.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#17 » 09:19:06, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till saken hör ju också att när EU införde RoHS-direktivet 2006 och en mängd mer eller mindre otrevliga kemikalier förbjöds, så hade det helt klart inverkan på kvaliteten hos prylar av gummi. Det som framför allt hände var att många billiga produkter som ingen myndighet övervakar kvaliteten på (t ex gummistövlar, cykeldäck, leksaker, gummidelar som säljs som piratreservdelar till fordon) började spricka sönder redan efter några månader. Medan däremot gummi som det verkligen finns övervakade kvalitetskrav på (elkablar, bildäck mm) inte försämrades.

Det kan ju tänkas att det gick att stabilisera nitrilgummi och få det acceptabelt beständigt mot bensin, med en del tillsatser som alltså inte har fått användas sedan 2006.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se