Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

Bensinslang

17 inlägg • Sida 1 av 2
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

Mattias Petterson (trådstartaren)

#1 » 23:40:17, 16-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var köper man bränsleslang av bättre kvalitet?
Har ledsnat på de som bara håller några år.
Betalar hellre mer för att slippa problem
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar



torbjorn_forsman

#2 » 23:59:48, 16-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det spelar ingen roll var man köper slangen, det viktiga är att slangen är av ett bra fabrikat, och att den verkligen är avsedd som bränsleslang. Det finns ju ingen lag i det här landet som hindrar en mindre nogräknad nasare att sälja vilken armerad gummislang som helst och kalla den bränsleslang.

T ex brukar bränsleslang som det står Trelleborg, Gates, B F Goodrich eller Semperit på vara bra. Trelleborg-slang säljs ibland på Mekonomen och OKQ8 men man kan lika väl, vid andra tillfällen, hitta totalt undermåliga skräpslangar där. Industrigummifirmor som t ex Hydroscand eller Rubber co brukar vara ganska pålitliga leverantörer.

Ett slangmärke som man absolut ska passa sig för är ILO, som man brukar hitta på Biltema och ibland även Mekonomen. Det yttre gummit på den slangen tål inte ens ett par veckor i motorrumsmiljö innan det börjar spricka.
Man bör också undvika tygomspunna slangar som det står DIN och ett nummer på, de håller sällan mer än något år.
På 90-talet fanns det en del gröna bränsleslangar, det stod antingen Idealcarbur på dem eller också hade de inget firmamärke utan var bara märkta "Blyfri/blyad bensin". De var av mycket ojämn kvalitet och blev aldrig långlivade. En del blev snabbt hårda som armeringsjärn, andra svällde upp och blev svampiga och så mjuka att en slangklämma mycket väl kunde skära sönder gummit.

Kom ihåg att vanlig bränsleslang, även om den är av i sig god kvalitet, har ett gummi på utsidan (utanför armeringen) som är gjort för att tåla motorrumsmiljö och väder och vind. Men det yttre gummit tål INTE bensin i längden! Man ska alltså absolut inte använda sådan slang inne i en bränsletank.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Trondos

#3 » 00:06:11, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Akkurat som Torbjørn, har jeg dårlige erfaringer med ILO slanger på Biltema. Disse ligger i bilhyllene deres.
Jeg har så langt hatt gode erfaringer med bensinslangene i båtavdelingen til Biltema. Disse er av et annet fabrikat, de to siste gangene har de vært produsert av Thor i Italia, og det har lagt ved et lite papir der det står at slangen er typegodkjent av RINA og Lloyds for installasjon i båt. Disse har så langt vart i fire år på Ducatien min, ingen sprekker enda. :D
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

RD350

#4 » 07:17:57, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo har bra slangar. 6 och 8mm före och efter bräslepump på förgasarmotor ex. på 740 230a motor. Grövre slang 12mm vid bränslepump 230f motor. Mellan pump och tank. Annars är "icke original" mycke elende som nämnts. Finns dock en som funkar bra, har ett invändigt tunt plastlager, vet tyvärr inte tillverkaren. Volvoslangarna kan jag dock rekomendera.

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

tronde

#5 » 19:33:39, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mye av problemet med bensinslanger skyldes innblanding av etanol. Etanol og gummi er dårlig miks.

Slanger laget etter SAE30R9 og SAE30R14 skal være OK for moderne bensin.
Gates har en serie som heter 4219 som oppgis å tåle etanol. Spørsmålet er hvem som selger dem.

Når man finner slanger til salgs på nettet, må man tenke på at kineserne setter på de merkene kundene etterspør...
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#6 » 22:01:01, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, det håller jag inte med om. Allt gummi som tål bensin, tål också etanol. Däremot finns det gummikvaliteter som tål etanol men inte bensin.

Anledningen till ryktet att etanol (eller närmare bestämt E85) skulle vara skadligt för bränsleslangar, är att en gammal slang som länge har använts för bensin, brukar vara täckt av ett skikt med hartsavlagringar från bensinen på insidan. Om nu gummit är så gammalt och söndervittrat att slangen borde läcka som ett såll, så håller den ändå någotsånär tätt tack vare hartset. Om man sedan går över till att tanka E85 i en gammal bil med gamla slangar, så tvättar E85 bort hartsskiktet inom några veckor eller månader, och sedan ser man plötsligt hur dåliga slangarna verkligen är.

Idag var jag in på en biltillbehörsfirma som tillhör kedjan BDS, och kunde konstatera att de säljer bränsleslang (och andra slangar) av märket Gates, vilket anses ha gott rykte.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tronde

#7 » 22:32:44, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det er mange gummivarianter som tåler bensin, men ikke etanol. Tidligere var ikke etanol noe å bry seg om, for det ble ikke balndet inn i bensin. Tidligere ble det brukt mye nitril i bensinslanger. Det tåler ikke etanol særlig godt.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

atlashjul

#8 » 22:44:35, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det möjlighet att montera plaströr, det är nog nästan den varaktigaste lösningen. luft å bränsle på lastbilar, (centralsmörjning med tjockväggig) finns även armerad. Går ju inta att byta all gummislang mot detta,, Men många gånger ett mycket bättre alternativ, billigare än gummi, dock så behövs ju, antingen gummislang å klämma i ändarna, eller anpassade kopplingar, instick eller utanpå-stick, för anslutning.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

torbjorn_forsman

#9 » 22:48:11, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt Hydroscand så är nitrilgummi (NR) mycket väl beständigt mot etanol. Dock inte mot bensin, oavsett om den har etanoltillsats (oxygenerad) eller inte.
Man kan också se att praktiskt taget alla slags gummin och plaster är beständiga mot etanol. De som inte är det, skulle nog ingen ens fundera på att använda till bränsleslangar ändå.

Se
kemtabell sv.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tronde

#10 » 22:51:23, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

atlashjul skrev:Finns det möjlighet att montera plaströr, det är nog nästan den varaktigaste lösningen. luft å bränsle på lastbilar, (centralsmörjning med tjockväggig) finns även armerad. Går ju inta att byta all gummislang mot detta,, Men många gånger ett mycket bättre alternativ, billigare än gummi, dock så behövs ju, antingen gummislang å klämma i ändarna, eller anpassade kopplingar, instick eller utanpå-stick, för anslutning.


Det går sikkert an det, men hvorfor gjøre problemet større en det er?

Det finnes komersielt tilgjengelige slanger som funker som tiltenkt og hoder i mange år. Problemet med dårlige slanger skyldes ikke at produktet ikke finnes. Problemet er feil bruk av materialer. Kjemi og lang tid er ofte en kombinasjon som kan gi uheldige konsekvenser. At noe tilsynelatende funker OK i et år eller to, er ingen garanti for at det funker lenge.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

tronde

#11 » 22:55:24, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Enligt Hydroscand så är nitrilgummi (NR) mycket väl beständigt mot etanol. Dock inte mot bensin, oavsett om den har etanoltillsats (oxygenerad) eller inte.
Man kan också se att praktiskt taget alla slags gummin och plaster är beständiga mot etanol. De som inte är det, skulle nog ingen ens fundera på att använda till bränsleslangar ändå.

Se
kemtabell sv.pdf

Her har du en annen tabell som sier at nitril og etanol er "doubtful".
http://mykin.com/rubber-chemical-resistance-chart-3

Basert på at bensinslanger av nitril har en tendens til å gå i oppløsning når de utsettes for bensin med etanol, velger jeg å tro på den.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

atlashjul

#12 » 23:03:52, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går sikkert an det, men hvorfor gjøre problemet større en det er?

Det finnes komersielt tilgjengelige slanger som funker som tiltenkt og hoder i mange år. Problemet med dårlige slanger skyldes ikke at produktet ikke finnes. Problemet er feil bruk av materialer. Kjemi og lang tid er ofte en kombinasjon som kan gi uheldige konsekvenser. At noe tilsynelatende funker OK i et år eller to, er ingen garanti for at det funker lenge.


Så du menar att en lastbil med plaströr till bränslet går ett år eller 2,,? Skulle nog påstå att de är evig-varande, om det inte är någon superbillig skit. eller utsätts för långt utöver temperaturgräns. eller totalt mekaniskt slitage..
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

torbjorn_forsman

#13 » 23:10:50, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Styva polyetenrör har ju använts som bränsleledningar sedan 1960-talet, och jag har hittills aldrig stött på någon sådan som verkar ha åldrats. När de har tagit skada så har det berott på någon klåpare som har varit närheten.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#14 » 23:16:13, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

tronde skrev:
torbjorn_forsman skrev:Enligt Hydroscand så är nitrilgummi (NR) mycket väl beständigt mot etanol. Dock inte mot bensin, oavsett om den har etanoltillsats (oxygenerad) eller inte.
Man kan också se att praktiskt taget alla slags gummin och plaster är beständiga mot etanol. De som inte är det, skulle nog ingen ens fundera på att använda till bränsleslangar ändå.

Se
kemtabell sv.pdf

Her har du en annen tabell som sier at nitril og etanol er "doubtful".
http://mykin.com/rubber-chemical-resistance-chart-3

Basert på at bensinslanger av nitril har en tendens til å gå i oppløsning når de utsettes for bensin med etanol, velger jeg å tro på den.


Och enligt Hydroscand så är nitrilgummi inte SÅ lämpligt ens för bensin utan etanoltillsats, åtminstone inte vid högre temperatur. Det verkar dock vara mer beständigt mot diesel
Jag skulle nog vilja påstå att den tillverkare som gör en slang av nitrilgummi, tänker sig ett annat användningsområde för den än just bensinslang. Eller också räknar man med att kunderna inte ställer så stora krav på livslängd.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tronde

#15 » 23:26:04, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

atlashjul skrev:
Det går sikkert an det, men hvorfor gjøre problemet større en det er?

Det finnes komersielt tilgjengelige slanger som funker som tiltenkt og hoder i mange år. Problemet med dårlige slanger skyldes ikke at produktet ikke finnes. Problemet er feil bruk av materialer. Kjemi og lang tid er ofte en kombinasjon som kan gi uheldige konsekvenser. At noe tilsynelatende funker OK i et år eller to, er ingen garanti for at det funker lenge.


Så du menar att en lastbil med plaströr till bränslet går ett år eller 2,,? Skulle nog påstå att de är evig-varande, om det inte är någon superbillig skit. eller utsätts för långt utöver temperaturgräns. eller totalt mekaniskt slitage..


Nei, det er ikke det jeg sier. Det jeg sier, er at problemet med dårlige bensinslanger kommer av feil materialbruk, og at det finnes bensinslanger som tåler dagens bensin. Derfor er det ikke behov for å bruke plastrør, selv om det sikkert er mulig.

Det jeg mener å si med tid og kjemi er at mange tester ut en løsning i ett eller to år, og kommer frem til at det er OK fordi ingen problemer ble oppdaget i den tiden. Et stoff kan brytes sakte ned, og feil blir ikke oppdaget før etter lang tid. Da er det farlig å basere seg på at noe tilsynelatende funket OK i to år.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se