Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

koppla in primus 2450 i polare 520 som har 2580 orginal

25 inlägg • Sida 2 av 2
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

Janson1

#16 » 08:18:39, 11-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spolen borde kopplas in så som bilden visar, den med finsk text. Då blir det som mathiast skriver. När mitten får 12 volt så är det en grov lindning som sen går vidare till glödstiftet, när glödstiftet stängs av så tjänstgör det som jord för spolen om det då ligger 12 volt i andra ändan, (stift 2, ev stift 3 beroende på vad som står på finska översatt) så fortsätter spolen att dra? Men fungerar den som den ska fullt ut så är det nog rättkopplat...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



wille_89_ (trådstartaren)

#17 » 01:39:56, 13-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja den vita skulle tydligen gå till termostatens plusbrygga. alltså plus, från vattenpumpen.

va bara den röda plussen till pannan som skulle kopplas med plus ström.
-pannan går nu iaf bra automatiskt :) men den gula brändes eller nåt :/ för de kom i början 13 volt men nu bara 0,5 volt :( så jag kopplade den röda plussen till pannan till den röda plussen i kontakten till 2480T pannan. den röda går till strömbrytaren till pannan i panelen och slås enkelt av och på den har ingen krets eller nåt som är känslig. men nu kan jag inte använda den gula till plussen så att jag hade kunnat anv termostaten i panelen :(.
-pannan stänger dock av sig som den ska när de blir för varmt och går sen en stund igen tills den blir för varm. jag har luftat också där inne i toan.i början kom de hela vägen från pannan via toan och till dörren alltså hela ena sidan och blev skitvarmt i röret vid dörren men sen när ja luftade blev de typ kallt där och bara ljummet oavsett hur länge pannan går .

-känns inte som att vatten pumpen orkar trycka runt vattnet hela vägen i husvagnen :/ panna gick minst i 40 m :/ i förta elementet precis vid pannan s första element längst fram i husvagnen vid elpatronen blev de varmt o bra. och vid toan typ lite mer än ljummet :/ har funderat på byta till 2480T s vattenpump för den passar också. läckte lite i gummipackningen såg jag med vid pumpen när de blev tryck. Gick inte köra med 2 brännare då kokade de typ direkt. synd. nu har jag 2st expansions behållare haha, de är bra med glykol i systemet :) tänkte om de blitt nån ispropp men borde ju va omöjligt när jag har i ca 1/4 del glykol.

-jag behövde inte dra en 2.5mm pluss och minus kabel in i husvagnen då jag knappt hade nåt spänningsfall i gula och röda som har bra 0.1v späningsfall. från batteiet, drog dock lite nya kablar på pannan som var ärgade., drog plus raka vägen in på tidsrelät ist för genom den ärgade kontakten. samma med jroden.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#18 » 08:54:50, 13-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det mycket smuts och avlagringar i vattensystemet? Har det alltid varit glykol i det eller kan något ha frusit sönder?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wille_89_ (trådstartaren)

#19 » 16:59:54, 13-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ut och tomma när jag renoverade husvagnen i somras, men jag har läst att de är jättevanligt med massa luft i systemet. jag har dock bara hittat en luftnippel på toan ;/ o de räcker inte. ska prova att lossa slangens retur vid pumpen så vattnet kan flöda fritt tills de rinner ur returen vid elpatronen så kan man sätta tbk igen och sen prova att vinkla husvagnen både fra mo bak så luften kommer ur
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#20 » 23:45:05, 13-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ger upp med luftningen :( finns de något annat sätt. vattnet blir inte varmt längre än till toan :( men deär vatten hela vägen i rören fram till pannan. men luft=? verkar som de är luft kan de va pumpen? de pumpas ju fram och studsar ut vatten ur luft ventilen så den pumpar ju :(
-sista alternativet borde väl vara att byta till 2480T s vattenpump. eller spruta igeno mhela systemet med vattenslang? för de är väl så att 2480s vattenpump är väl kraftigare än 2450?
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#21 » 07:51:40, 14-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Syns det någon skillnad på pumparna (olika storlek, olika fabrikat, olika detaljnummer etc)?
Fungerar den pump du använder nu som den ska, eller är något mindre friskt i den (t ex om motorn inte går för fullt pga beläggningar på kollektorn eller kärvande lager, vingar har lossnat från pumphjulet etc)?

Hur är systemet kopplat? Ligger de olika elementen i serie eller parallellt? Om de ligger parallellt, så måste det finnas en strypning vid de element som ligger närmast panna/pump, för att vattenflödet ska fördelas jämnt på allihop.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wille_89_ (trådstartaren)

#22 » 17:33:44, 14-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Syns det någon skillnad på pumparna (olika storlek, olika fabrikat, olika detaljnummer etc)?
Fungerar den pump du använder nu som den ska, eller är något mindre friskt i den (t ex om motorn inte går för fullt pga beläggningar på kollektorn eller kärvande lager, vingar har lossnat från pumphjulet etc)?

Hur är systemet kopplat? Ligger de olika elementen i serie eller parallellt? Om de ligger parallellt, så måste det finnas en strypning vid de element som ligger närmast panna/pump, för att vattenflödet ska fördelas jämnt på allihop.


de ligger alla i serie, pump motor snurrar ju på bra. så tror inga vingar är av , eller beläggningar men va vet jag. ska köra igenom systemet med biltemas borrmaskindrivna pump idag så all luft går ut. o prova 2480T pumpen, ja den passar.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

v702

#23 » 17:53:06, 14-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I det andra forumet, husvagnochcamping, där du driver samma fråga framgår det klart att vid luftning ska pumpen vara avstängd. Följer du några av de råd du får alls? Flera av de som svarat dig i andra forumet har lång och gedigen erfarenhet av husvagnar och dess värmare.

Kanske dags att tänka på det här med björntjänster?
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

wille_89_ (trådstartaren)

#24 » 01:19:10, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

pumpen läckte lite i packningen och måste vart ritkigt dåligt skick surrade även bara lite lätt från motorn, men inte från själva pump vingarna.
monterade på 2580ts vattenpump och SWOOOOOOOSH. wow vilket ös . man hörde ur spruuuuuuta i rören vatten , pumpen tryckte fram rejält med ett helt annat tryck. behövde inte ens öppna luftventilen tog ca 5 min så var all luft ur och alla element varma runt hela husvagnen. wow vilken skillnad, var dessutom rät igen satt i downpipen eller va man ska säga röret som går från pumpen längst ner på pannan, bytte till 2580ts downpipe var var helt fint och fräsht :) körde sen på 2 brännare och wow vilken snabbhet,

ca 5 min från kallt så är de 25 grader i vagenn :) vid ca 2 grader ute.

räcker med en brännare så klart men tror att de kanske blir kanske lite för varmt då pannan går kontinuerligt lär bli kanske 23-25 grader med en brännare aja får se :) men ska montera en mekanisk termostat på den röda plussen. vet ni vart jag kan köpa en termostat som är mekanisk :)? var den inte mekanisk i min husvagn? då borde de väl vara nån temp givare med som är kopplad t termostaten? vill ha en sån termostat med bimetall fjäder som slår av vid en viss temperatur?

-Jag har en till fråga kan man köra 2480T pannan med tidsrelä från en 2450? gillar de mekaniska systemet som är mycket mer tilförlitligt än 2480T som är extremt dålig i tillförlitlighet har jag läst.
måste man byta till pyrostat och passar den från en 2450 i en 2480T panna? för termostaten och glödstiftet är ju identiskt? så har jag en extra panna om ja skulle behöva :) förövrigt funkar de grymt bra nu med 2450 pannan men bara fixa termostat vred i vagnen. alternativt nåt tids relä som låter pannan gå 10 min för att stänga av 15 min o sen gå 15 min igen.

-jag körde igenom systemet med biltemas borrmaskins pump med idag men som sagt så räckte de me byta pump så funka de direkt utan ens lufta, hade husvagnen sänkt bak med. så nosen stack upp.
men rackarns vilket tryck de är i 2480T pumpen :)? och bara 5 watt med

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#25 » 01:20:24, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

v702 skrev:I det andra forumet, husvagnochcamping, där du driver samma fråga framgår det klart att vid luftning ska pumpen vara avstängd. Följer du några av de råd du får alls? Flera av de som svarat dig i andra forumet har lång och gedigen erfarenhet av husvagnar och dess värmare.

Kanske dags att tänka på det här med björntjänster?

Ja jag har gjort en tråd där med om samma ämne. har följt alla råd de gett mig.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se