Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

Maskinrenovering, söker olja

3 inlägg • Sida 1 av 1
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

daniel n (trådstartaren)

#1 » 12:09:24, 07-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag håller på och renoverar och sätter i skick en underputs till snickeriet.

Maskinen består av två bord, liknande en rikthyvel. Det finns ett "rikthyvelsanhåll" för att putsa "fritt" eller så använder man ett matarverk från ovansidan för att använda den ungefär som en planhyvel. Till skillnad från en valsputs så är det ett långt band, mer likt en bredbandsputs. Den har mekanisk oscillering av bandet (dvs det rör sig fram och tillbak ai sidled, ger bättre resultat och gör att bandet håller mycket längre utan att sättas igen).

I nuläget skall allting gås igenom, smörjas upp och justeras, några lager skall bytas, och jag skall byta olja i matarverket. Matarverket drivs av en 0,5hk 3-fasmotor som är kopplad till en variator som i sin tur är kopplad till någon form av fast nedväxling. Man kan steglöst justera matningshastigheten med en ratt. Bandet drivs av en annan motor på 7,5hk.

Jag har stött på tre problem med matarverket och oljan, som jag gärna tar lite hjälp med:

1) Siktglaset ovanför avtappningshålet är trasigt. LÖST - nytt beställt från Wiberger.

2) Jag förstår inte riktigt de italienska anvisningarna (manual verkar tyvärr inte gå att få tag på). På skylten står det angivet en typ av olja för "Variatore", dvs variatorn och en annan typ av olja för " Riduttore" som är en reduceringsväxel enligt google. Men jag hittar inte riktigt påfyllning resp avtappningshål för dessa.......Det finns en skruv märkt "OIL" med en kopparbricka som tätning på ovansidan av variatorn. Där fyller man rimligtvis på olja till denna. Men förutom det har jag bara hittat ett siktglas samt ett avtappningshål (trots idogt letande) och jag får för mig att den kanske kan tänkas sitta på delen som är reduceringsväxeln. Fattar att det är svårt utifrån bara dessa bilder, man kanske någon har en idé om hur det kan vara? Tar gärna fler bilder!

3) Jag undrar vilken olja idag som motsvarar de två som står angivna för variator respektive reduceringsväxel?

För reduceringsväxeln är det "Shell Simnia 0/12"

För variatorna är det "Shell Donax T6". Jag har förstått att denna senare blev ersatt med Shell Donax TM, men vet inte om den fortfarande finns idag.

All input tas tacksamt emot!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund



johan.eriksson

#2 » 12:38:30, 07-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En snabb googling på Donax T6 så verkar det ha varit en ATF olja, Dexron 2. Så den går nog att hitta ersättare till hos valfri oljeleverantör.
Simnia verkar vara ett flytfett, nlgi00, så det går nog att hitta med.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

daniel n (trådstartaren)

#3 » 19:59:30, 07-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för input Johan!

Med din kommentar om att Simnia var ett fett så lyckades jag nog hitta lösningen. Precis i linje med det du skriver så står det "grasso" på Simnian och "olio" på Donax, vilket jag hade missat tidigare. Och eftersom det bara finns en påfyllning, ett siktglas och en avtappning för oljan så är det definitivt Donax som skall vara där.

Det som jag översatte till reduceringsväxeln är helt enkelt drev och kedja som reducerar hastigheten och driver valsarna. Bifogar bild på dessa. Fettet är alltså vad jag ska smörja kedja och drev med. Det blev plötsligt mycket rimligare nu!


Men istället har jag lyckats springa på ett nytt problem! I maskinen sitter en snäckväxel med kraftig reducering av varvtalet. Denna används för att, via utgående axel, skapa en fram- och återgående rörelse på ett stag som är trätt över en pinne på det lilla hjulet. Snäckväxeln har olja i sig, men jag har ingen aning om vilken typ, och det står absolut ingenting någonstans. Manual saknas som sagt.

Gissningar på lämplig olja? Den ingående axeln snurrar i ca 2000-2500 rpm om det är viktigt.

Vi har Shell Omala 200, som är en växellådsolja av "EP"-typ (vet ej vad det innebär. Den skall vara "för smörjning av hårt belastade industriväxlar. Kombinationen av bra lastbärande och anti-friktionsegenskaper gör att Omala har en överlägsen prestanda i växlar och andra industriapplikationer.". Kan det vara en lämplig olja? Eller bör jag har något annat?

Tack på förhand//Daniel
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se