Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

Svetsa med CO2

25 inlägg • Sida 1 av 2
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

Jappejappe (trådstartaren)

#1 » 23:17:45, 29-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var hittar man billig ombyggd brandsläckare för att kunna svetsa co2.

Går de att bygga om en pulversläckare och få den fylld?

Går de att bygga om en äldre stor svets gas flaska?
Jappejappe
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:11:50, 29-07-2019
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



QV_

#2 » 23:24:25, 29-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt går men du kommer få problem att någon skall fylla den åt dig.
Så om du har tillgång till CO2 på "billigt" sätt, kolla vad de vill fylla och bygg därefter.
Om inte så ser jag inte vitsen. Men min fantasi kan vara begränsad.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Stridis2

#3 » 23:34:18, 29-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får man fråga varför du vill svetsa med CO2? Jag gjorde det de första 25 åren av mitt svetsande. Sedan åkte jag ner till Tyskland och hämtade hem två 50-liters gasflaskor, en blandgas och en ren argon. Står en hel del om import av svetsgas i denna tråd:
Dyr svetsgas....

Jag längtar verkligen inte tillbaks till CO2-tiden. I mina ögon finns inget positivt längre med detta, i alla fall inte för mig. Dyrt, krångligt, fulare svetsar och enormt mycket mer svetssprut.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

fretchi

#4 » 23:49:01, 29-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag förvisso inte hur det är med tunnplåt. Men grövre, 3 mm och uppåt har jag svetsat med bra resultat med enbart co2.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Jappejappe (trådstartaren)

#5 » 23:53:45, 29-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Får man fråga varför du vill svetsa med CO2? Jag gjorde det de första 25 åren av mitt svetsande. Sedan åkte jag ner till Tyskland och hämtade hem två 50-liters gasflaskor, en blandgas och en ren argon. Står en hel del om import av svetsgas i denna tråd:
Dyr svetsgas....

Jag längtar verkligen inte tillbaks till CO2-tiden. I mina ögon finns inget positivt längre med detta, i alla fall inte för mig. Dyrt, krångligt, fulare svetsar och enormt mycket mer svetssprut.


Billigare med co2. Funkar helt okej.
Svetsar mestadels ute på gårn. Använder man vanlig gas så tar de slut fort.
Ska man hämta från Tyskland var fjärde år så blir de ju en slant. Dom går inte att byta i Sverige

fretchi skrev:Nu vet jag förvisso inte hur det är med tunnplåt. Men grövre, 3 mm och uppåt har jag svetsat med bra resultat med enbart co2.

Tycker de är smidigare vid tunn plåt
Jappejappe
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:11:50, 29-07-2019
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro

#6 » 01:38:52, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska ha en co2 flaska utan stigarrör. Har inte varit några problem att fylla för mig hos den lokala brandfirman som för övrigt även fixade tuben. Har en 6kg flaska som står som backup.

Tillägg: Du måste även fixa en annan mutter till regulatorn som passar till flaskan
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#7 » 08:07:24, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fyllde också via lokala branskyddsföretaget, men efter ett tag så la de ner lokala fyllningen. Då blev det mycket dyrare när man fick betala listpris. Sedan får du tänka på att en kolsyretub inte innehåller lika mycket gas som en blandgastub, närmare bestämt ungefär 1/4. Gasflödet vid pistolen är snarlikt, i alla fall när jag svetsade.

Visst går det att byta utländska tuber i Sverige. Bl.a. Svetsshop.se säljer och byter importerade tuber. men som jag resonerade när jag importerade så ser jag tuberna som engångsemballage. De är så billiga så det lönar sig fortfarande bra att importera. Du kan läsa om min budget i det här inlägget:
Stridis2 @ Dyr svetsgas....

Finns tydligen företag i Polen som exporterar 20-litersflaskor till Sverige så de skickas hem till dig. Står om detta senare i tråden.

Svetsresultatet med kolsyra blir det inget fel på, i alla fall när man lärt sig hantera tekniken. Men allt sprut är inte så snyggt. Jag kom inte på någon teknik att slippa detta, och så vitt jag har läst så går det inte heller att komma ifrån. Har också läst (ingen egen kunskap, alltså) att man kan inte svetsa med spraybåge och kolsyra.
Har också läst att kolsyra har bättre genombrännig vilket skulle vara marginellt bättre vid tjock plåt men markant sämre vid tunn som t.ex. bilplåt. Det går givetvis att svetsa även tunn plåt, jag har svetsat massor på gamla bilar, men det är svårare att få snyggt resultat.

Nu är jag ingen yrkessvetsare, men jag har svetsat upp ett antal trådrullar och ganska många flaskor gas, så ni får ta mina åsikter för vad de är. Men jag har svetsat allt från 0,5 mm plåt till 25 mm, och skillnaden när man byter mellan gassorterna, med samma svets och tråd, tycker jag är så stor att jag troligen aldrig kommer att gå tillbaks till kolsyra. Det enda, i mitt tycke, som talade för kolsyran, var priset, och när kolsyran steg samtidigt som jag upptäckte möjligheten att importera själv, så blev kolsyran mycket dyrare än blandgasen. :uupps:

Men, som vanlig, detta är mina tankar om det hela. Alla gör som de själva vill. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Jappejappe (trådstartaren)

#8 » 11:46:12, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimrod_pro skrev:Du ska ha en co2 flaska utan stigarrör. Har inte varit några problem att fylla för mig hos den lokala brandfirman som för övrigt även fixade tuben. Har en 6kg flaska som står som backup.

Tillägg: Du måste även fixa en annan mutter till regulatorn som passar till flaskan


Var hittar man en mutter? Är den lätt att byta? Har några st vanliga regulator
Jappejappe
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:11:50, 29-07-2019
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jappejappe (trådstartaren)

#9 » 21:43:52, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev: Diverse text

Om du hade kollat. Så ser du att jag bor i Norrbotten. De är inte lönt att importera hit.
Blir ju dyrare än hos AGA.
Bor man som du i Skåne. Så är de ju en helt annan sak

1 person gillar det här inlägget.
Jappejappe
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:11:50, 29-07-2019
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro

#10 » 22:25:01, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mutter fick jag av den lokala brandskyddsfirman. Stosen som muttern sitter på brukar vara gängad i klockan. Oftast är de även tätatde med någon typ av flytande packning
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Jappejappe (trådstartaren)

#11 » 22:41:03, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimrod_pro skrev:Mutter fick jag av den lokala brandskyddsfirman. Stosen som muttern sitter på brukar vara gängad i klockan. Oftast är de även tätatde med någon typ av flytande packning

Vet du om mutter finns på nätet att köpa?
Jappejappe
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:11:50, 29-07-2019
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#12 » 10:16:11, 31-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jappejappe skrev:
Stridis2 skrev: Diverse text

Om du hade kollat. Så ser du att jag bor i Norrbotten. De är inte lönt att importera hit.
Blir ju dyrare än hos AGA.
Bor man som du i Skåne. Så är de ju en helt annan sak

Jag hade full koll på att du angivit Norrbotten som hemort. Du menar alltså att ingen kan ta sig därifrån? Jag vet folk långt norrifrån som både åker till Tyskland för att smuggla sprit (dock inte Norrbotten i detta fall) och åker på bilsemester ner till sydeuropa. Du kanske känner någon lastbilsschaufför som kan tänkas ta med en gastub för en smärre ersättning. Jag tipsade om att det har skrivits om företag som skickar från Polen till Sverige. Jag länkade till ett svenskt företag som importerar tuber (detta ligger för långt från dig, men det finns kanske andra?). Så möjligheter finns, det är bara frågan om du har tid, intresse och intelligens nog att lösa problemen.

Lägg därtill att jag la tid på att skriva informativa inlägg till dig, leta upp länkar, använda ett korrekt språk och du fick till och med en ekonomisk redogörelse för hur mycket det kostade när jag importerade.

Du, däremot, lyckas redan andra dagen du är registrerad på forumet vara oförskämd. Du skriver som en kratta och verkar över huvud taget inte kunna lyssna på andra. Vet hut och skärp till dig så kan du säkert få en lång och trevlig tillvaro här på M. För min del får du gärna svetsa med förångat guld. Nu ska jag ut och använda min tydligen alltför dyra importerade svetsgas.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Jappejappe (trådstartaren)

#13 » 10:22:21, 31-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
Jappejappe skrev:
Stridis2 skrev: Diverse text

Om du hade kollat. Så ser du att jag bor i Norrbotten. De är inte lönt att importera hit.
Blir ju dyrare än hos AGA.
Bor man som du i Skåne. Så är de ju en helt annan sak

Jag hade full koll på att du angivit Norrbotten som hemort. Du menar alltså att ingen kan ta sig därifrån? Jag vet folk långt norrifrån som både åker till Tyskland för att smuggla sprit (dock inte Norrbotten i detta fall) och åker på bilsemester ner till sydeuropa. Du kanske känner någon lastbilsschaufför som kan tänkas ta med en gastub för en smärre ersättning. Jag tipsade om att det har skrivits om företag som skickar från Polen till Sverige. Jag länkade till ett svenskt företag som importerar tuber (detta ligger för långt från dig, men det finns kanske andra?). Så möjligheter finns, det är bara frågan om du har tid, intresse och intelligens nog att lösa problemen.

Lägg därtill att jag la tid på att skriva informativa inlägg till dig, leta upp länkar, använda ett korrekt språk och du fick till och med en ekonomisk redogörelse för hur mycket det kostade när jag importerade.

Du, däremot, lyckas redan andra dagen du är registrerad på forumet vara oförskämd. Du skriver som en kratta och verkar över huvud taget inte kunna lyssna på andra. Vet hut och skärp till dig så kan du säkert få en lång och trevlig tillvaro här på M. För min del får du gärna svetsa med förångat guld. Nu ska jag ut och använda min tydligen alltför dyra importerade svetsgas.


Nu är de ju så att jag frågade om nått helt annat än vad du skriver om.
Hade du lyckats läsa så svetsar jag mestadels ute, där de blåser. Vanlig svetsgas tar slut fort då. Co2 kan man svetsa längre med.
Jappejappe
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:11:50, 29-07-2019
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Sparrow

#14 » 10:50:09, 31-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ju tråd där inte skyddsgas behövs.Blir kanske inte så snyggt men fungerar.

3 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Jappejappe (trådstartaren)

#15 » 02:21:20, 01-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flaska har löst sig.
Någon som vet var man kan köpa kolsyre muttern till regulator? Har 4-5 olika. Så köper helst ingen ny.
Annars funkar adapter mellan kolsyre och vanlig gas

1 person gillar det här inlägget.
Jappejappe
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:11:50, 29-07-2019
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se