Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

Ecopar drivmedel

12 inlägg • Sida 1 av 1
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

Andreas A (trådstartaren)

#1 » 12:46:05, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, får i veckan besök av en säljare för Ecopar drivmedel. Tanken är att köra företagets truckar på detta och undrar då om någon av er har erfarenheter om detta drivmedel.
Det gäller 7 truckar från 3 ton upp till 16 ton som körs både inom- och utomhus.
/Andreas
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35



busholle

#2 » 13:40:05, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I byggbranschen har det körts med ecopar länge vid inomhusarbete. Personligen har jag ingen erfarenhet men har hört av de som varit med att de inte vill ha vanlig diesel igen när de provat.

Numera finns även HVO som är en bättre diesel än diesel själv och frågan är om det är någon större skillnad på ecopar bio och HVO från Neste?
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

torbjorn_forsman

#3 » 13:43:27, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inga egna erfarenheter av det, men när Ecopar var på tapeten för runt 15 år sedan var det ett syntetiskt dieselbränsle framställt med Fischer-Tropsch eller hydrering, alltså ungefär samma slag som HVO100 eller den syntetiska diesel som tillverkades i Tyskland under andra världskriget eller Sydafrika under apartheid- och embargotiden.

Om så fortfarande är fallet, så är det säkert högklassigt ur ren bränslekvalitetssynpunkt, men man ska inte tro att avgaserna från en dieselmotor som körs inomhus blir mindre otrevliga på Ecopar än på vanlig fossil diesel.

Ser man på ursprunget till råvarorna för Ecopar, så importerades bränslet från Sydafrika från början, och förmodligen hade man då fossilt stenkol som råvara men pratade mycket om att man skulle få igång biomassbaserad tillverkning i Sverige. Det är dock, åtminstone för mig, oklart om så har skett eller om Ecopar fortfarande är stenkolsbaserat.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mopar340

#4 » 14:25:49, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Jag har inga egna erfarenheter av det, men när Ecopar var på tapeten för runt 15 år sedan var det ett syntetiskt dieselbränsle framställt med Fischer-Tropsch eller hydrering, alltså ungefär samma slag som HVO100 eller den syntetiska diesel som tillverkades i Tyskland under andra världskriget eller Sydafrika under apartheid- och embargotiden.

Om så fortfarande är fallet, så är det säkert högklassigt ur ren bränslekvalitetssynpunkt, men man ska inte tro att avgaserna från en dieselmotor som körs inomhus blir mindre otrevliga på Ecopar än på vanlig fossil diesel.

Ser man på ursprunget till råvarorna för Ecopar, så importerades bränslet från Sydafrika från början, och förmodligen hade man då fossilt stenkol som råvara men pratade mycket om att man skulle få igång biomassbaserad tillverkning i Sverige. Det är dock, åtminstone för mig, oklart om så har skett eller om Ecopar fortfarande är stenkolsbaserat.


Precis, vi har Adolf och Aprtied att tacka för at de omsatte Fisher-Trops i praktiken.... :grin: (obs viss ironi... )

Själva bränslet är helt ok men...

Eco-par säljare har välsmort munläder, tro inte allt de säger.

De uppfyller inte EN590 pga densiteten är för låg, de uppger 800kg/m3, i praktiken så ligger den ofta just under det....

Deras LCA gällande utsläpp, ger jag inte mycket för... helt orealistisk oavsett om de gör den på naturgas eller vad de nu påstår, gör man den på kol så är det betydligt värre än vanlig diesel.

Jämfört med Mk1 så är skillnaden i utsläpp inte så stor som de säger, det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna....

Kör på HVO 100 istället om du vill ha nått annat är Mk1 istället för nått suspekt från en marginalspelare....

Vi ska tänka på att svensk Mk1 är hyfsat mycket bättre än generell EN 590.
mopar340
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:40, 21-05-2019
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fråga mig om oljor...

busholle

#5 » 14:55:30, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast nu blandar ni in en del aspekter som inte hörde hit.

När det gäller arbetsmiljön är det ett bättre val, inte för att det är en hälsokur utan för att det ger mindre partiklar och oförbrända kolväten och därmed mindre rinn i ögonen och akuta andningsbesvär.

Miljömässigt är det inte ett dugg bättre än konventionell diesel respektive HVO.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

mopar340

#6 » 16:03:28, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:Fast nu blandar ni in en del aspekter som inte hörde hit.

När det gäller arbetsmiljön är det ett bättre val, inte för att det är en hälsokur utan för att det ger mindre partiklar och oförbrända kolväten och därmed mindre rinn i ögonen och akuta andningsbesvär.

Miljömässigt är det inte ett dugg bättre än konventionell diesel respektive HVO.



Skillnaden mot Mk1 är liten, (mindre än de säger) mot HVO100 så är det nog hugget som stucket.
mopar340
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:40, 21-05-2019
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fråga mig om oljor...

dc_lindberg

#7 » 16:09:16, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...kr/L?... hur är det med energivärdet?... villa olja har högre energivärde än diesel... hur förhåller sig detta syntet(?) bränsle i det förhållandet ? => mer fundering kring kr/L vid användning också alltså...
Nyfiken :eat:


[Allmänt] Ecopar priser
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#8 » 16:19:16, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Praktiskt taget alla mineraloljebaserade bränslen (och syntetiska bränslen som efterliknar mineraloljor) har samma värmevärde per viktsenhet (så länge de inte är "utdrygande" med vatten + emulgeringsmedel, som s k FN-diesel som upphandlas från lite väl korrumperade oljenasare brukar vara). Om värmevärdet per liter skiljer, så hänger det ihop med skillnad i densitet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mopar340

#9 » 13:50:26, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Praktiskt taget alla mineraloljebaserade bränslen (och syntetiska bränslen som efterliknar mineraloljor) har samma värmevärde per viktsenhet (så länge de inte är "utdrygande" med vatten + emulgeringsmedel, som s k FN-diesel som upphandlas från lite väl korrumperade oljenasare brukar vara). Om värmevärdet per liter skiljer, så hänger det ihop med skillnad i densitet.


Exakt den stora skillnaden är densiteten. HVO runt 780, Mk1 ca 815, EN590 runt 840 ishc

Skilnaden mellan EN590 och Mk1 är precis noterbar om man har en jämn körcykel, det är därför de som kör på röd lågskattad finsk disel brukar säga att det är nedförsbacke till Stockholm...

1 person gillar det här inlägget.
mopar340
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:40, 21-05-2019
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fråga mig om oljor...

torbjorn_forsman

#10 » 15:44:17, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och många som kör personbil med partikelfilter menar att förbrukningen sjunker när man kör på HVO, genom att det blir längre körsträcka mellan de bränsleslukande renbränningarna på det bränslet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

björkand

#11 » 18:02:34, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör på Ekopar på jobbet.
Har gjort det i ca 8år, både Subaru och VW, har aldrig märkt någon skillnad på bilens gång/prestanda då jag tankat diesel på okq8 ibland.

Var på kurs för 5 år sedan och träffade en herre som jobbade med reservkraft på något kärnkraftverk och han sade att de bara använde ekopar i sina diesel-elverk.

//björkand


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
björkand
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:42, 26-12-2008
Ort: västmanland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: volvo 350 boxer
Volvo f616s, tipp o kran
Stiga park 4wd

Göran Wall

#12 » 21:03:05, 27-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör alla mina maskiner på Ecopar sedan i somras. Tidigare har jag haft problem med alger och dessutom luktar vanlig diesel hemskt både som vätska och som avgas. Ecoparen är något dyrare (15,25 + moms) men det är den väl värd. Jag upplever oxå att maskinerna går bättre, men det kan vara inbillning. Ecopar rekommenderas!
Göran Wall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:31, 24-11-2004
Ort: Härryda
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Atlas AR65
Gianni Ferrari 900
Haulotte H16TPX
Kubota F1900 x2
Oxen Minilunnare
Pel-Job EB506
Moheda 100/4WD med Källefall 400
Takejob TB016
Takeuchi TB80FR
Volvo EL70
Valtra 6350
Wood-Mizer LT15
Åkerman EC230B
Åkerman EW200


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se