Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

Kille som verkligen gillar det han gör

3 inlägg • Sida 1 av 1
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

skogsgurra (trådstartaren)

#1 » 12:21:30, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som oorganiserad och allmänt bohemisk blir man inblandad i sånt som ingen vill ta i. Ibland för att man måste ha mat på bordet med viss regelbundenhet och ibland för att man inte kan låta bli. Så var det med Kirkham Motor Sports.

Det var väl tio-tjugo år sedan och vi konstaterade då att F1 och eldrift inte var riktigt mogna för banan. Men skoj hade vi och skjortan har jag kvar.

De var två bröder och ibland har jag funderat lite hur det har gått för dem. Och i förrgår kom ett oväntat mail, med ett förtydligande beträffande hustruns ålder igår:

"My wife sometimes gets disheartened as I too have told her that I will work until the day I die--probably in my shop as well. I should have been clearer in my description of her--she has been my wife for 29 years (almost 30) not that she is 29 years old. But, seriously, she does look far younger than her age (49 years old). Guys like you and I live to work--we don't work to live. I can not understand people who hate their jobs. I love solving problems every day.

I bought my brother out of the business 6 years ago and EVERYONE is so much the happier. His dream was to take money from the business. My dream was to make something--anything. I just love making things.

I moved out of the old building where I was. I am now in a 40,000 square foot (3,700 sq. meters) building and we are all MUCH happier with 4X the space. I now have 2 Mazak Integrex machines and so I can make just about anything I want now"

https://www.youtube.com/watch?v=U3S36a8nY0s

Yours
David

Han köpte alltså ut brorsan, som var mera inne på att ta ut pengar ur firman, flyttade till ett större (3700 m2) skjul och köpte ett par Mazak. Kolla länken och de som följer. Det är rena maskinporren. Han har kvar de gamla maskinerna också och börjar fundera på el i F1 igen.

En kille som gör det han gillar och är bra på och verkar göra det bra. Bra recept för livet i stort.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

6 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?



qqq

#2 » 18:29:42, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det enda man behöver är en "sh-t load of money", förutom det lilla problemet är det lätt.. så kan vi alla leva som bohemer,,
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

skogsgurra (trådstartaren)

#3 » 19:49:31, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det stämmer nog. I mitt fall blev det en Köping spakfräs från 1940. För femhundra. Men det hindrar inte att jag lever ett oorganiserat och lite bohemiskt liv ändå.

Kirkham hade inte så mycket pengar från början. Men var/är besatt av tanken på att bygga Shelby Cobra repliker. Han hittade en polsk MIG-fabrik som var på väg att läggas ner på nittiotalet. Dom killarna kunde knacka till aluminiumplåt och det var så dom började. Blev hyfsat stora i staterna och en filthy rich kille, som fått problem med sin brud, ville att Kirkhams skulle bygga en elbil åt honom. "För annars skulle bruttan inte släppa till" Hon hade läst nånstans att bilar med förbränningsmotorer förstörde luften och att elbilar var vad man skulle satsa på.

Så den högen med pengar som han har, den har han släpat ihop själv. Men egentligen är det ju "Kvinnan bakom allt" som Karl Gerhard uttryckte det.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

2 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se