Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

Avbruten gängtapp - vad göra?

35 inlägg • Sida 3 av 3
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

skogsgurra

#31 » 15:36:55, 20-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ignitroner eller thyratroner. Tidstypiska. Kan ju också ha varit kvicksilverlikriktare. Allt det där labbade man rätt mycket med innan transduktorerna och tyristorerna kom. Och nu är det IGBT och kiselkarbid eller Galliumarsenid. What next? Vi har varit med på en alldeles otrolig resa. Inte bara när det gäller processorkraft utan också kraftelektroniken.

Att Orla inte hade körkort 1962 kan förklara några episoder. Orla var ju också lite kulturinriktad och en kväll i Stockholm tyckte han att vi (en distriktsmästare i rally i Östergötland och jag) skulle hänga med på visning på Moderna Muséet på Skeppsholmen.

Orlas framfart i regn och mörker och med dålig syn var en upplevelse. Distriktsmästaren kved. Själv var jag inte direkt orolig - men ändå. Parkeringen utanför Moderna Muséet var avdelad med pelare och vita rep med reflexer på men det uppfattade nog aldrig Orla. Inte förrän torkarna försvann när ett av repen halkade över huven och tog med sig dem. Det var väl reflexen han såg när den gled förbi mitt framför näsan.

Orla försökte ta sig ur genom att backa. Men repet hade redan fastnat i antennen och ville varken gå av eller släppa. Ettan i och fram igen. Då trasslade repen in sig i framvagnen och påverkade styrningen så det blev svårt att navigera. Stolparna hängde i en klase efter bilen och det började gå tungt. Till slut vågade inte ens Orla försöka mer utan vi gick in på muséet. De hade en del verktyg på vaktmästeriet och vi fick hjälp att klippa oss fria.

Det här var på den tiden då "performance" och "happening" var populära konstformer och publiken ville inte missa något. Så där stod de i blötan och applåderade allt vad vi gjorde. När vi kom loss till slut var jublet öronbedövande.

Vi tog taxi tillbaka.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

8 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?



JPEG

#32 » 19:22:43, 20-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite mer om Orla ursäkta inhoppet igen. Jag såg aldrig Orla sitta på något kontor. Han for runt i sin gråa vermästarrock och ledde även avdelningen för produktion av elektriska trumbromsar, bearbetning av gjutna delar montering och inprovning. Han slutprovade även alla app.skåp vi byggde och satt då ofta och pratade för sig själv och svor över hur f--n någon kunnat kopplat så upp åt väggarna.....

Företaget låg på samma plats när jag gjorde en rokad på konstruktionsavdelningen i slutet på 60-talet, men kommer inte ihåg om Orla var kvar då, för servicesidan och bromstillverkningen var nog nerlagt då.
En av säljarna Torvestig startade senare egen firma på samma tema med styrskåp. Kan det vara det företaget kanske som låg i Ävlsjö?

2 personer gillar det här inlägget.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

skogsgurra

#33 » 16:15:59, 21-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte det jag tänkte på. Det var Siemens montageverkstad. Den flyttades senare till Lapplands Väsby.

Lite till om Orla. Dansk, som sagt, och ganska ung under WWII. Men i försvaret. En dag skulle han ut till ett ganska avlägset värn med lite mat och dryck åt grabbarna. Han hörde skott på långt håll. Han hörde också vinande ljud i luften.

När han kom ut till värnet var alla döda. Då kom Orla att tänka på att det kanske var kulor från elden som han hört vina kring öronen. Han stannade tills det blivit mörkt innan han tog sig tillbaka. jag tror att det var en del av bakgrunden till hans obekymrade syn på tillvaron.

Hur går det med gängtappen?
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

2 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Fosson (trådstartaren)

#34 » 09:20:39, 23-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

skogsgurra skrev:...Hur går det med gängtappen?


Allt står stilla pga finväder och fjällvistelse i helgen.
Funderar på om jag ska skotta bort lite snö på skrothögen och se om jag har sån tur att en U-balk ligger där jag tror.
Då blir det den andra lösningen på projektet, men det måste gängas där med :huh:
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

rospigg

#35 » 09:25:54, 23-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borra någon tiondel större än rekommenderat, och använd en vass gärna oanvänd tapp.
(jag brakade av två st M3 tappar nyligen, sen ökade jag 0,1 Ø och en ny tapp var jag ju tvungen att använda efter brotten..)
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se