FRS05 skrev:Hej
Har idag en bil där hjulbultarna skall dras med 120Nm. Drar alltid hjulbultarna med mutterdragare och momentstav och har haft en på 135Nm. Men nu vill jag ha en kombinerad momentstav/krafthylsa. Den ända jag hittar till mina 17mm hjulbultar är på 110Nm. Tror ni det blir något problem?
Jag anser att det inte blir något problem. 100, 110, 120, eller 130 Nm ger samma praktiska resultat.
För att ta min bil som exempel så går ju vissa muttrar rätt tungt. Det finns någon skada någonstans i muttern.
Då jag inte har nya muttrar eller rätt tapp för att fixa till gängan så spelar det ingen roll om jag använder momentstav eller momentnyckel. Det blir ju inte rätt iallfall. Går muttern tyngre än de andra så blir pressmomentet mindre.
Problem med tappade
hjul (vänster fram och höger bak beroende på vart drivaxlarna sitter) finns ju först och främst på stumma material som inte ger med sig när man drar åt bult/mutter (läs aluminiumfälgar). Använder man stålborste eller förvarar fälgen "oxideringsfritt" så minskar ju problemets möjligheter att dyka upp. Att dra åt hårt hjälper inte mot lossnade hjul.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.