Sida 2 av 2

Re: Åtdragningsmoment hjulbult, räcker det?

InläggPostat: 22:01:57, 13-05-2020
av tortap
Det var en kommenter riktad åt biltemas stavar i inlägget ovanför mitt.

Re: Åtdragningsmoment hjulbult, räcker det?

InläggPostat: 22:14:01, 13-05-2020
av torbjorn_forsman
Efterdragning kan behövas om det är så att säga kort klämlängd på hjulbultarna. På de bilar med lättmetallfälgar som jag byter hjul på regelbundet, så verkar det vara mer anledning att efterdra på VAG-märken än på Peugeot, Chrysler/Jeep och Ford.
Jag brukar både lossa och dra åt för hand (fälgkors resp momentnyckel). Använder elskruvdragare för att gänga bort och dit hjulmuttrar/bultar när de väl är lossade. Det finns en tryckluftmutterdragare men den har bosatt sig längst in i skåpet under garagebänken och kommer sällan fram.

Re: Åtdragningsmoment hjulbult, räcker det?

InläggPostat: 22:57:25, 13-05-2020
av QV_
FRS05 skrev:Hej

Har idag en bil där hjulbultarna skall dras med 120Nm. Drar alltid hjulbultarna med mutterdragare och momentstav och har haft en på 135Nm. Men nu vill jag ha en kombinerad momentstav/krafthylsa. Den ända jag hittar till mina 17mm hjulbultar är på 110Nm. Tror ni det blir något problem?


Jag anser att det inte blir något problem. 100, 110, 120, eller 130 Nm ger samma praktiska resultat.

För att ta min bil som exempel så går ju vissa muttrar rätt tungt. Det finns någon skada någonstans i muttern.
Då jag inte har nya muttrar eller rätt tapp för att fixa till gängan så spelar det ingen roll om jag använder momentstav eller momentnyckel. Det blir ju inte rätt iallfall. Går muttern tyngre än de andra så blir pressmomentet mindre.

Problem med tappade hjul (vänster fram och höger bak beroende på vart drivaxlarna sitter) finns ju först och främst på stumma material som inte ger med sig när man drar åt bult/mutter (läs aluminiumfälgar). Använder man stålborste eller förvarar fälgen "oxideringsfritt" så minskar ju problemets möjligheter att dyka upp. Att dra åt hårt hjälper inte mot lossnade hjul.

Re: Åtdragningsmoment hjulbult, räcker det?

InläggPostat: 23:38:50, 13-05-2020
av FRS05
Tack för alla svar och synpunkter! Blir nog att jag köper den från Autoexperten och provar mig framåt. Delvis tar fram momentnyckeln och kollar lite hur hårt den drar. Såg att även på den dyra som det länkades och drar 120Nm så är exaktheten +-10%.

Re: Åtdragningsmoment hjulbult, räcker det?

InläggPostat: 00:14:03, 14-05-2020
av Toost
hur många hjul är det du skiftar eftersom det är så tidskritiskt ?
Däckfirma ? Racing ?

Re: Åtdragningsmoment hjulbult, räcker det?

InläggPostat: 02:02:11, 14-05-2020
av FRS05
Haha...... Du vill inte veta. Är motsatsen till lat men är väldigt bekväm. Sen har fästet(kulan) i min momentstav gått sönder så hylsan jag sätter fast där sitter inte riktigt fast. Irriterande då jag vill ladda ena skruven på momentstaven så den jag har den tillgänglig samtidigt som jag håller däcket på plats. Så behöver ändå köpa en ny momentstav så då lika bra att köpa en kombinerad. Så har jag en som håller för all framtid.

Re: Åtdragningsmoment hjulbult, räcker det?

InläggPostat: 09:09:43, 14-05-2020
av tracker
Köp en hylsa och en loppa med svetsen eller 2-komponentlim.

Re: Åtdragningsmoment hjulbult, räcker det?

InläggPostat: 12:43:12, 14-05-2020
av Stridis2
Jag föreslog på industri för många år sedan att de skulle prova momentstavar. Man hade problem med att montörerna drog ibland för löst, ibland för hårt och ganska ofta ojämnt.
Man berättade då för mig att man provat med allt som fanns på marknaden då i momentstagsväg, men samtliga hade jättestor spridning i hur hårt de drog. Man försökte skaffa skruvdragare som drog med rätt moment, men trots mycket dyra AC-skruvdragare så var variationerna ganska stora.
Jag tror man löste problemet med två hopmonterade skruvdragare så man drog skruvarna diagonalt samtidigt. På detta vis minskade problemet med sneddragning och därmed kraven på rätt moment.

Personligen drar jag oftast med maskin och för låg momentstav. Därefter handdrar jag tills jag känner att skruven sitter lagom.

Re: Åtdragningsmoment hjulbult, räcker det?

InläggPostat: 13:25:25, 14-05-2020
av FRS05
tracker skrev:Köp en hylsa och en loppa med svetsen eller 2-komponentlim.


Japp, denna lösning har jag med tänkt på. Har dock ingen svets längre men kan låna även om det blir lite bökigt. Klart billigaste alternativet.

Re: Åtdragningsmoment hjulbult, räcker det?

InläggPostat: 15:40:29, 14-05-2020
av Iznogoud
Alla jobbar vi olika och vill ha vårt verktygsskåp på >vårt< eget sätt, men en lös stav och utbytbar hylsa ser jag som bästa lösningen då staven kan användas med flera hylsstorlekar istället för bara en enda med integrerad hylsa. Jag har inga problem med att hylsan lossar från staven ännu trots flitig användning under många År.

Köper du biltemas sats så har du ju flera olika momentstavar till lågt pris om du vill ha olika moment, annars funkar nog den gula till "allt", med koll på senare efterdragning.

Re: Åtdragningsmoment hjulbult, räcker det?

InläggPostat: 20:23:34, 14-05-2020
av torbjorn_forsman
Det är få förunnat att ha samma nyckelvidd på alla hjulbultar/muttrar man har att göra med. Ibland blir det t o m flera olika nyckelvidder på samma bil, exempelvis om sommar- och vinterfälgarna ska ha olika hjulmuttrar eller om man har muttrar med påpressad prydnadskåpa som har ramlat av från en del exemplar. Här behövs 17, 18, 19 och 21 mm, bara som ett exempel. Mer sällan (inte på någon egen bil) 22 mm.

Re: Åtdragningsmoment hjulbult, räcker det?

InläggPostat: 20:38:56, 14-05-2020
av FRS05
Tack igen för alla synpunkter och råd. Det blev till slut den här lösningen.
Bild
Bild

Själva kulan hade lossnat på momentstaven vilket gjorde att den lossnade hela tiden. Så min lösning blev att svetsa fast krafthylsan på den. Blev även lackad i ny färg eftersom jag var tvungen att slipa lite innan svetsningen.

Sen blev det till att jag köpte en Milwaukee 17mm krafthylsa. Så sparade ca 200:- på att göra såhär istället för att köpa den kombinerade momentstaven/krafthylsan som jag först var inne på.

https://www.proffsmagasinet.se/maskiner ... aste-17-mm