Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

något superduper lim för sammanfoga metall

20 inlägg • Sida 1 av 2
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

Yrrol (trådstartaren)

#1 » 22:47:50, 14-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En 3mm metallpinne är av på ett emblem.
På bilden är bitarna ihop av tyngkraften. Men jag behöver något som klistrar dom samman "för evigt".

Jag tror inte riktigt på epoxylim som ska bära 25bilar i lyftkranwire.

Jag har god erfarenhet att epoxyspackel i sig håller vilket bra, men inte till detta, den bröts av direkt när jag skulle trixa emblemet på karossen.


Vad hade ni använt?

Bild
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009



atlashjul

#2 » 23:17:08, 14-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser tjockt ut i närbild :-D .. går inte att borra och limma i ny pinne, istället för att limma på mitten. Ev gänga i det eventuella hålet och skruva i tapp kapa till lämplig längd..
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Ivar Risslén

#3 » 23:26:08, 14-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan gå att löda om man vet vad det är för material. Helst ska man ha ett emblem man kan prova på. Man får göra en form så att pinnen har stöd. Det blir fel att kalla det för löda då det blir mer att gjuta.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Patrik C F Eriksson

#4 » 23:52:43, 14-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du inte limma emblemet mot karossen?

3 personer gillar det här inlägget.
Patrik C F Eriksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:39, 22-07-2007
Ort: Östra Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7mb
Åkerman 475br

Volvo Bm 350
Mf 35
Farmall A 1940
Bm 85
Fiat FL8
volvo Viking 4*4

Chevrolet 1951
Ford Tudor 1946
Federal 1939

Ford F500

Saab 96 1962

torbjorn_forsman

#5 » 07:14:27, 15-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man använda epoxylim, så ska man använda ett med lång härdningstid (minst 10 timmar). Det är mer pålitligt än de här som härdar på 15 eller 30 minuter i rumstemperatur. Och så måste ju brottytorna vara absolut rena och fettfria. Det duger inte att tvätta med något "avfettningsmedel" som ger en flottig hinna efter sig, bättre med hetvatten och diskmedel. Gärna ultraljudstvätt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Yrrol (trådstartaren)

#6 » 17:52:00, 15-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

3mm pinne, har testat att löda med vanliga grejer men det bet inte.
Tog ett reservemblem till mekanverkstad och frågade om tig men dom trodde inte emblemet skulle klara värmen eller osäkra på materialet gick alls.

köpte 2 komponents epoxylim för metall. den säger förvisso 5minuters härdning men det var första epoxyn jag sett just för metall så spontanköpte den.

överväger att köpa karosslim också för att även limma direkt mot karossen också.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

torbjorn_forsman

#7 » 19:00:43, 15-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl ofta någon slags zinklegering i såna där emblem, praktiskt taget omöjlig att löda eller svetsa.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nimbus

#8 » 19:49:33, 15-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se om du får tag på ett MMA 2K lim. Det är bra metall lim. Har använt det mkt till aluminium, hållfast OCH segt.
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Stridis2

#9 » 20:55:42, 15-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ytorna helt rena och ett snyggt brott hade jag provat med superlim (cyanoakrylat?) av bättre kvalité.
Skulle jag använda epoxi (men jag är tveksam till att det fungerar i det här fallet) så hade jag värmehärdat detta. Jag har skrivit om det ett par gånger här på M, men jag måste i säng nu, så du får leta upp de andra trådarna själv. Men här är i alla fall den om mitt aithockeybord:
Airhockeybord, Hyper Taifun de lux
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

tracker

#10 » 22:09:57, 15-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som testat tandläkarlimmet bondic ?
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

RD350

#11 » 05:46:43, 16-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bort med pinnen, gör rent, limma med något ms-polymerlim mot karossen. Finns olika ofta kallade "limmar och tätar" Funkar mycket bra även på tunga jänkebilsemblem.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

G_Hackman

#12 » 08:01:59, 16-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med RD350 att det är bättre att strunta i pinnen. MSpolymer eller helt enkelt tejp avsedd för emblem är en bra lösning. Har själv använt tejpmetoden på gamla emblem avsedda för pinne. Ett antal år senare sitter de fortfarande bra.

Ska du limma så testa i så fall JBweld. Med rengörning och gärna lite slipning av ytorna så det finns ojämnheter för materialet att fästa i.
Håller inte det så kan du släppa idén att limma.
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

Toost

#13 » 08:20:53, 16-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

tracker skrev:Är det någon som testat tandläkarlimmet bondic ?


Jag har testat Bondic, I teorin är det fantastiskt, i praktiken mera sällan.
principen bygger ju på att man härdar med UVljus, man får med en liten lampa.
om man ska reparera nåt , så vill man ju ha lim i brottytorna, och dit kommer inte Ljuset om materialet som limmas inte är transparent.

Går det att tennlöda zink?
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#14 » 10:33:47, 16-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knappast med vanligt tenn- eller tenn/bly-lod, men det lär visst kunna gå någorlunda med någon slags lättsmält speciallod. Jag har sett en tidningsartikel från ca 1919-20, som gällde kristidselinstallationer från första världskriget. Som regel elledningar med zinktråd och mycket bristfälliga kopplingsdosor och apparater med skruvanslutningar av obehandlat järn. Det blev spänningsfall, varmgång och småbränder stup i kvarten. För att göra en nödtorftig förbättring, lödde man i efterhand alla sådana förbindningar, det hade tagits fram ett speciallod som fungerade på zink. Tydligen fanns också ett tillhörande specialflussmedel men i brist på detta kunde man använda stearin.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BM425

#15 » 10:59:51, 16-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har gjutit om fästena till vindrutetorkarna på en Saab 9-5, de brukar brista. De är pressgjutna av en zinklegering. Tog en bit kopparplåt som gjutform o sedan värmde använde zinkanoder från båt som ny gjutmassa.
Tog några försök innan det lyckades, så det är inget att rekommendera till emblem som man vill behålla.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se