Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

något superduper lim för sammanfoga metall

20 inlägg • Sida 2 av 2
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

Yrrol (trådstartaren)

#16 » 21:20:01, 27-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testade den uppdaterade JBWeld. Passade då på att limma ihop en mutter + en bricka mot en skruv. Kunde bryta isär dessa med fingerkraft. Fast hade inte slipat ytorna på dessa test så får hoppas emblemet blev bättre. Har precis slipat ner det överflödiga och ska snart provmontera.

1 person gillar det här inlägget.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009



nimbus

#17 » 08:33:32, 28-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yrrol skrev:Testade den uppdaterade JBWeld. Passade då på att limma ihop en mutter + en bricka mot en skruv. Kunde bryta isär dessa med fingerkraft. Fast hade inte slipat ytorna på dessa test så får hoppas emblemet blev bättre. Har precis slipat ner det överflödiga och ska snart provmontera.


Slipa- Avfetta med aceton- Fingra inte på ytan som ska limmas- Limma o låt torka i 24h i rumstemp.Sen kan du se vad fogen går för. Att gör nåt halvdant är bara slöseri med tid.. :coffee:
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

2 personer gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

skogsgurra

#18 » 08:46:46, 28-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

tracker skrev:Är det någon som testat tandläkarlimmet bondic ?


Kunde inte låta bli att testa det. Inte för att fästa metall mot metall. Där är det odugligt. Men använde det för att fästa och täta ett visarinstrument i ett hål där jag fräst lite för generöst. Satte också en klick på nolljusteringen. Dels för att täta dels för att låsa den.

Bondic härdar snabbt men har tills vidare ingen aning om hur det klarar sig över längre tid och utomhus. Avvaktar rapport från fält.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

skogsgurra

#19 » 15:29:43, 29-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bondic funkar utmärkt om man behöver fästa en kantskoning på ett dåligt ihopkommet verktygsfat där jag samlar allt sådant som ligger på fel plats. Rakstäckorna håller sig på plats men i hörnen ville det inte bli bra. Klämde dit lite sån där smet och härdade. Nu sitter kantskoningen hela vägen.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Yrrol (trådstartaren)

#20 » 17:39:03, 27-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ena pinnen var ju borta. Så jag skaffade matchande material och limmade ihop med JBWeld och lät det torka lite extra för sedan bygga ytterligare lager. Sedan slipa ner diameter med dremel och monterade emblemet med 2 komponents epoxylim istället för muttrarna (i samråd med lacksäljare som själv monterat lister med limmet). Lät torka i en vecka. Det höll. Kluven om jag ska lirka på muttrarna också "för att det ska se rätt ut".

4 personer gillar det här inlägget.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se