Under kodnamnet "SfinX-projektet", ger Volvo Construction Equipment en inblick i hur grävmaskiner kan komma att utvecklas under de två kommande decennierna. Resultatet är mer revolution än evolution.
Naturvetaren Charles Darwin var först med idén - omtvistad än idag - att mänskligheten utvecklades långsamt över flera miljoner år, och att bara de starkaste överlevde. Om man ska tro på ett team av designers från Volvo Construction Equipment och Perspectives Design, så har evolutionen själv evolutionerat - med "supermaskiner" framtagna inom en framtid inte längre bort än 20 år. Det är resultatet av något man kallar "SfinX-projektet - att designa grävmaskinerna för 2020-talet". Även om formen är tydligt förhistorisk, så är konceptet mer av en hybrid som härstammar från rymdåldern och innehåller de senaste uppfinningarna och idéer från den senaste forskningen.
"Produktiv, smart och hungrig på att gräva", är det sätt som Lorenzo Terreno, Vice President Product Portfolio och Advanced Engineering på Volvo CE, valt att beskriva den futuristiska SfinX-grävmaskinen. Likt pyramidens väktare i Giza, så har SfinXen ett ändamålsenligt och lite elakt utseende - men det är fortfarande en Volvo med samma krav på miljövänlighet. Trots att den fortfarande ser ut som en
grävmaskin så har i stort sett alla komponenter blivit radikalt förändrade. Motorn är inte längre än diesel utan en liten bränslecell, som producerar elektrisk energi som endast släpper ut
värme och vattenånga. Denna lösning frigör utrymme i överbyggnaden och tillåter motorn att fungera som en "aktiv
motvikt", som rör sig in och ut för att kompensera för krafterna som bommen utsätts för.
Användandet av elektricitet är inte begränsat till motorn: hydrauliken är till stor del utbytt i SfinX grävmaskinen, vilket tar bort behovet av hydraulslangar runt om maskinen, och reducerar behovet av övriga hydraulikkomponenter. Istället
driver elektriska motorer de fyra banden och bommen. Bommen är lätt och har en gallerdesign som ger föraren möjligheten att se igenom den, och förhindra de döda vinklar som uppstår med en massiv
bom. De fyra banden gör att grävmaskinen har bättre
kontakt med marken än vad som är möjligt med två
band, och varje band har individuell dämpning, kan bromsa, svänga och accelerera - vilket ger bättre komfort, köregenskaper och kontroll.
En av de många innovativa idéer hos SfinXen, som dagens grävmaskinsförare kommer att få vänta på, är att svängkransen ersätts av ett elektromagnetiskt fält med noll friktion. Inbromsning sker därför extremt mjukt och svängrörelsen kan utföras med betydligt högre hastighet.
Kanske mest intressant av allt är att hytten kan flyttas upp och utåt för att ge bättre sikt över arbetsområdet - eller ställas på marken (för farliga arbeten och arbete under vatten).
- Hytten är förarens arbetsplats och vi sätter inga gränser för vår fantasi, säger Lorenzo Terreno. - Nya koncept utvärderas kontinuerligt och för att sätta saker på sin spets, så skulle hytten kunna komma ner på marken på morgonen och möta föraren!
En del av den teknologi som behövs för att bygga SfinX-grävaren är nära att bli verklighet redan idag - en del kanske aldrig kommer. Men de designers som har deltagit i projektet har visat att evolutionen
lever hos Volvo CE och att det senaste tänkandet kommer att hjälpa de starkaste till överlevnad i branschen. De maskiner som vi i verkligheten får se under 2020-talet, kommer kanske se radikalt annorlunda ut än i designstudien "the SfinX Project", men som Lorenzo Terreno vidhåller:
- SfinX är vårt konceptlab. Det är där vi testar nya idéer. Vi vet inte hur mycket av det vi har fantiserat om, som kommer att dyka upp i framtida maskiner, men vad vi vet är att vi behöver stimulera vår framtidsvision för att utveckla genuint nya koncept.
För mer information, kontakta:
Beatrice Cardon
Volvo Construction Equipment
Tel: int + 32 2482 5021 – Fax: int + 32 2675 1777
e-mail:
beatrice.cardon@volvo.com