Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

Volvo år 2020

15 inlägg • Sida 1 av 1
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

Holger (trådstartaren)

#1 » 17:13:49, 21-02-2005
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Så här tror Volvo att grävmaskiner ser ut år 2020.
Var ligger fördelarna med delade larver?

Vad tror ni själva? Hur kommer maskinerna att se ut i framtiden?

Hälsningar
Holger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



Anton

#2 » 17:41:17, 21-02-2005
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!! Vilka kanaler har Du egentligen Holger :lol:

Fördelen med delade larvställ är nog att terrängen kan se ut hur som. Såhär ser det ut på framtidens skogsmaskiner med tror jag.
Men den här ost bomen tror jag inte på här i Svedala i alla fall. Den som lever får se. :wink:
Bra i allafall att vi har såna kanaler!! :D

/Anton!!
Senast redigerad av Anton 11:48:53, 16-03-2005, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Holger (trådstartaren)

#3 » 19:01:06, 15-03-2005
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer några bilder till!
Samt en PDF-fil med mer detaljerad intressant information!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Holger (trådstartaren)

#4 » 19:03:28, 15-03-2005
  • Överför markerat ord till lexikonet

Under kodnamnet "SfinX-projektet", ger Volvo Construction Equipment en inblick i hur grävmaskiner kan komma att utvecklas under de två kommande decennierna. Resultatet är mer revolution än evolution.

Naturvetaren Charles Darwin var först med idén - omtvistad än idag - att mänskligheten utvecklades långsamt över flera miljoner år, och att bara de starkaste överlevde. Om man ska tro på ett team av designers från Volvo Construction Equipment och Perspectives Design, så har evolutionen själv evolutionerat - med "supermaskiner" framtagna inom en framtid inte längre bort än 20 år. Det är resultatet av något man kallar "SfinX-projektet - att designa grävmaskinerna för 2020-talet". Även om formen är tydligt förhistorisk, så är konceptet mer av en hybrid som härstammar från rymdåldern och innehåller de senaste uppfinningarna och idéer från den senaste forskningen.

"Produktiv, smart och hungrig på att gräva", är det sätt som Lorenzo Terreno, Vice President Product Portfolio och Advanced Engineering på Volvo CE, valt att beskriva den futuristiska SfinX-grävmaskinen. Likt pyramidens väktare i Giza, så har SfinXen ett ändamålsenligt och lite elakt utseende - men det är fortfarande en Volvo med samma krav på miljövänlighet. Trots att den fortfarande ser ut som en grävmaskin så har i stort sett alla komponenter blivit radikalt förändrade. Motorn är inte längre än diesel utan en liten bränslecell, som producerar elektrisk energi som endast släpper ut värme och vattenånga. Denna lösning frigör utrymme i överbyggnaden och tillåter motorn att fungera som en "aktiv motvikt", som rör sig in och ut för att kompensera för krafterna som bommen utsätts för.

Användandet av elektricitet är inte begränsat till motorn: hydrauliken är till stor del utbytt i SfinX grävmaskinen, vilket tar bort behovet av hydraulslangar runt om maskinen, och reducerar behovet av övriga hydraulikkomponenter. Istället driver elektriska motorer de fyra banden och bommen. Bommen är lätt och har en gallerdesign som ger föraren möjligheten att se igenom den, och förhindra de döda vinklar som uppstår med en massiv bom. De fyra banden gör att grävmaskinen har bättre kontakt med marken än vad som är möjligt med två band, och varje band har individuell dämpning, kan bromsa, svänga och accelerera - vilket ger bättre komfort, köregenskaper och kontroll.

En av de många innovativa idéer hos SfinXen, som dagens grävmaskinsförare kommer att få vänta på, är att svängkransen ersätts av ett elektromagnetiskt fält med noll friktion. Inbromsning sker därför extremt mjukt och svängrörelsen kan utföras med betydligt högre hastighet.

Kanske mest intressant av allt är att hytten kan flyttas upp och utåt för att ge bättre sikt över arbetsområdet - eller ställas på marken (för farliga arbeten och arbete under vatten).
- Hytten är förarens arbetsplats och vi sätter inga gränser för vår fantasi, säger Lorenzo Terreno. - Nya koncept utvärderas kontinuerligt och för att sätta saker på sin spets, så skulle hytten kunna komma ner på marken på morgonen och möta föraren!

En del av den teknologi som behövs för att bygga SfinX-grävaren är nära att bli verklighet redan idag - en del kanske aldrig kommer. Men de designers som har deltagit i projektet har visat att evolutionen lever hos Volvo CE och att det senaste tänkandet kommer att hjälpa de starkaste till överlevnad i branschen. De maskiner som vi i verkligheten får se under 2020-talet, kommer kanske se radikalt annorlunda ut än i designstudien "the SfinX Project", men som Lorenzo Terreno vidhåller:
- SfinX är vårt konceptlab. Det är där vi testar nya idéer. Vi vet inte hur mycket av det vi har fantiserat om, som kommer att dyka upp i framtida maskiner, men vad vi vet är att vi behöver stimulera vår framtidsvision för att utveckla genuint nya koncept.

För mer information, kontakta:

Beatrice Cardon
Volvo Construction Equipment
Tel: int + 32 2482 5021 – Fax: int + 32 2675 1777
e-mail: beatrice.cardon@volvo.com
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Holger (trådstartaren)

#5 » 11:02:47, 16-03-2005
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer ytterligare en bild.

Tack till Matthias Niebling för denna!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Fredrik Rigo

#6 » 14:30:32, 19-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läs mer och se film, ladda ner broschyr på SfinX etc.

http://www.swecon.com/WWW/sweconab.nsf/ ... 6800425850?

Swecons hemsida: www.swecon.com --> produkter --> bandgrävmaskiner --> SfinX
Fredrik Rigo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:48:05, 19-12-2006

Holger (trådstartaren)

#7 » 14:54:51, 19-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack Fredrik!

Tittade just på filmen, häftig men ganska amatörmässigt gjord. Den har inte den kvalité som man förväntar sig av Volvo i detta sammanhang.
Jag hoppas att vi inte rör oss på det sätt 2020 som killen i början av filmen!

Vore intressant att få veta: hur mycket av det som visas i filmen och som beskrivs i texterna kan förverkligas innan 2020?
Vilka verkligt revolutionerande nyheter kan vi förvänta oss inom - låt oss säga - 10 år. Kommer man att kunna fasa ut hydrauliken och ersätta den med motorer inom den tidsrymden?

Hälsningar
Holger
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Peter.Deremar

#8 » 15:09:00, 19-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det där stämmer så minskade ju inte viljan att börja köra grävmaskin direkt :)

Fast det där med avtagbar hytt verkar lite väl avancerat tycker jag :driver:
Användarvisningsbild
Peter.Deremar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:33:13, 23-08-2006
Ort: Knivsta/Östuna
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Holger (trådstartaren)

#9 » 15:22:36, 19-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Peter.Deremar skrev:Fast det där med avtagbar hytt verkar lite väl avancerat tycker jag :driver:

Nja, tekniken som gör det möjligt finns ju sedan länge, frågan är hur vettigt och användbart det är.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

heinz

#10 » 15:59:17, 21-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Ja, bare det ikke blir sånn at man ikke trenger folk til og kjøre dem lengre... :sad:
Alt styres av datamaskiner via satelitt :? :mon:

/Henrik
heinz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:08, 04-10-2006
Ort: Oslo

otto_nilsson

#11 » 22:34:33, 27-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

men om nu hydrauliken ersätts av motorer så skulle man ju sakna det sköna ljudet av hydraulik som flödar och hydraulmotorn som jobbar, det är ju ändå något speciellt!
Ingenjör, maskinist och allmänt teknikintresserad
otto_nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:29, 19-04-2005
Ort: Helsingborg, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L50 lastmaskin
Volvo EC55B Pro minigrävare

Kört bland annat:
Komatsu PC290 bandgrävare
Cat 323 bandgrävare
Volvo EW160 hjulgrävare
Volvo EC35 minigrävare
Volvo L70 hjullastare

clayton

#12 » 21:57:47, 09-01-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu kan man väl knappast kalla 4 stycken larver som något modernt? Om man tittar tillbaka så var flera av de första grävmaskinerna med larvfötter försedd med 4 stycken. Bucyrus Erie var väl de som tillverkade en maskin med 4 larver senast, tror att de lade ner tillverkningen av den något av de första åren på 80-talet.
clayton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:05:09, 18-09-2006

Holger (trådstartaren)

#13 » 22:16:14, 09-01-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det är väl snarare chassit som är modernt. Larverna ska kunna röra sig helt oberoende av varandra. Titta på filmen.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

thomas möller

#14 » 23:15:27, 09-01-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan allihop!
vill man se något liknande på hjul i modern version, kan man titta
på Menzi Muck:en . antingen genom att söka på namnet eller gå in
på EMS hemsida www.ems.se. det är en ganska frän maskin vad
gäller framkomlighet.
mvh Thomas Möller
thomas möller
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:58, 30-12-2006
Ort: västerljung

Conny Kolsjö

#15 » 00:40:43, 10-01-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

:/ Jag skissade på en liknande undervagn gjord av skogsmaskins boggier med band för skogsdikning mm :wink: Men om man ska få samma bär yta med 4 band och styrning så blir under vagnen väldigt lång :!: Å då minskar ju arbets om rådet :( Nä då känns undervagnar av typen "borrkrabba" smidigare om man vill följa terängen :)
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se