Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

Låg fart på forumet.

39 inlägg • Sida 3 av 3
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

Martin.Eriksson

#31 » 21:14:12, 19-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan för egen del säga att man inte alls hänger på forumet som man gjort förr. Förr starta man ju trådar å frågor om lite av varje. Men skulle nog vilja påstå att mycket beror på fb. Ja skaffa ju en huddig å är med i en grupp på fb för sånna som har äldre huddigar å gör man ett inlägg där eller i tex nån annan grupp så har man rätt många svar snabbt. Och man lägger upp bilder på annat skoj man gör å inte bara när de är krångel. Startar man en tråd om tex en krånglande kolv så dör den ju när problemet är löst. I en grupp på fejjan kommer de alltid nya bilder och problem i flödet. Ja har ju min bilddagbok här på forumet men då de är bökigt å krånglande med å ladda upp bilder med Tapatalk så blir de tyvärr sällan man uppdaterar..

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6



Mattias_E

#32 » 21:28:41, 19-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle säga tvärt om, FB är så krångligt och omständligt att man blir gråhårig. Finns ingen logik hur svara och inlägg visas fast man försöker styra hur det "ska" visas. Man kan inte få någon överblick på vad som har postats sedan senaste besöket, är det en aktiv grupp är det helt omöjligt. Funktionen för att lägga in bilder och film är idiotisk och komprimerar bilderna/filmerna så de har en hopplöst dålig kvalitet på bild och ljud och funktionen för att visa bilder är rent hopplöst seg. Vissa filmer startar med ljud, andra utan o.s.v... :aaargh:

Tackar vet jag ett hederligt forum som "bara fungerar" och har ett logiskt och tydligt upplägg där man aldrig behöver missa något som är intressant. Dessutom så har man också en sökbar databas, det går inte på FB, helt omöjligt att försöka hitta något i efterhand.

Tycker att Maskinisten är ett aktivt och levande forum för att fortfarande existera år 2022 :thummar:

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Martin.Eriksson

#33 » 21:34:55, 19-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter mer som användarfel eller nått. Är man med i en grupp så är de ju bara söka i gruppen eller så klickar man på sig själv å får fram dom inlägg man gjort. Ladda upp filmer eller bilder är ju plättlätt. Dock håller ja med om att kvalitén kan bli sämre..

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

magnusk750

#34 » 22:47:56, 19-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

För märkesspecifika frågor så är fbgrupper värdefulla. Man kommer i kontakt med ägare från hela världen, men också okunniga från hela världen. För allmänna verkstadsrelaterade teman är det få ställen som slår kunskapsmassan hos maskinistens användare. På fb dör en tråd efter någon dag och det är också svårt att leta. På maskinisten kan den leva i åratal om man själv vårdar den lite.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#35 » 23:01:18, 19-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med dig Mattias; helt omöjligt att hitta nåt. Man kan söka i grupperna sen nåt år men svårt att för sökresultat på det man vill.
Bäst är ju forum med olika avdelningar för det som man är intresserad av.

Tyvärr har vi ju en del facebooktrådar här på forat också som avhandlar allt mellan himmel och jord. De blir inte heller sökbara tyvärr(alltså man kan söka och hitta information i dom men eftersom det kanske avhandlas 10 andra saker parallellt så orkar man aldrig titta i dom trådarna). Men man får helt enkelt undvika dom. Lite tråkigt då det ibland finns intressant information i dom. Men väljer man som frågeställare att fråga i en sådan tråd är det inte mycket vi kan göra tyvärr. Vi kan inte sitta i efterhand och dela ut saker från dessa facebooktrådar. Vi som försöker sköta detta forum gör det idéellt och det skulle behövas en heltid till bara det. Den tiden finns inte tyvärr.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Michael Meier

#36 » 23:22:22, 19-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varje medlem (här på maskinisten) har ett val, att tillföra något eller att undanhålla något, man kan aktivt välja bort fb till förmån för maskinisten.

Det är inte maskinisten som har låg fart utan varje enskild forumsmedlem som väljer en annan kanal att orda i.

Man kan faktiskt aktivt bidra till att ett forum lever och mår hälsan, som enskild medlem kan man påverka känslan när en ny person besöker denna site.

Antingen omhuldar man aktivt eller så väljer man bort..
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

marcusw

#37 » 00:20:18, 20-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har bara testat facebook några få gånger och jag får känslan av att där får man mycket svar första dagen, sen blir saker snabbt inaktuella och ingen ser längre det man skrivit ?

Hur söker man ens på facebook ? Gör folk sånt ?

Min upplevelse är att forum är lite mer beständiga och på facebook försvinner saker snabbt bort ( fast det säkert ligger kvar om man söker, men vem gör det...)
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

bm1113

#38 » 03:46:18, 20-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja visst märker jag det med att Facebook mm är mycket här och nu eller om det är akut hjälp /fråga. speciellt om det är större grupper men annars får jag påstå att jag tycker på de ställen jag håller till verkar det även där börjat vara relativt lungt så vet inte om folk gått börjat gått vidare till nästa plattform eller om folk tittar bara mer på "Netflix etc" nuförtiden en att umgås på forum mm :???: :klia:
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

magnusk750

#39 » 13:40:37, 20-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

marcusw skrev: Hur söker man ens på facebook ? Gör folk sånt ?

Min upplevelse är att forum är lite mer beständiga och på facebook försvinner saker snabbt bort ( fast det säkert ligger kvar om man söker, men vem gör det...)


Det går att söka i en facebookgrupp. Särskild sökruta som bara gäller gruppen man är i.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se