Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

Fixa frusen högtryckstvätt?

86 inlägg • Sida 5 av 6
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

DennisCA (trådstartaren)

#61 » 05:37:41, 09-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kollade på avlastningsventilen igår och den såg ju inte bra ut, hade noterat det redan från början men hade liksom ignorerat det då jag hade så mycket annat att fokusera på, går inte för mig om jag ska ha en massa saker i luften, en sak efter en annan... Men jag tog en närmare titt på den igår och man kunde ju se solljuset genom sprickan. Det skulle inte funka...

Bild

Jag tänker jag har inget att förlora så jag provade tig-löda ihop det med bronstillsats, men det blev väl nog svetsning av materialet ändå. Och vilket hemskt material, det puffade till med rök regelbundet och bildade vita beläggningar, fick stanna och borsta av delen och ha fläkt och dörren öppen. Jag tror det är zink eller nåt i mässingen som orsakade det. Det kan hända delen är kaputt för det, den vinklade delen kan liksom vridas och jag tror den sitter med nån packning där inne som förmodligen tog stryk av svetsningen. Om den inte går att få upp och bytas, eller mot förmodan den klarade sig.

Bild

Bild

Reparerade inte sprickan hela vägen, för den delen sitter inuti mässingskroppen och är under låsmuttern. Måste handfilas typ två gängor där för att få tillbaka till original position. Kanske man kunde fixat hela vägen och sen spänna upp delen i svarven och svarva om gängorna men det är lite väl jobbigt... Ny avlastningsventil kan vara på tapeten.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



östemann

#62 » 10:52:24, 09-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller kanske nytillverka bara den delen?

Skickat från min S60 Lite via Tapatalk
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

DennisCA (trådstartaren)

#63 » 10:59:22, 09-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja kunde gå om jag hittar ett passligt ämne till rätt pris. Har några fyrkantsklumpar med mässing men det blir ganska slösaktigt att svarva denna ganska tunnväggiga del från det.

Men en ny kostar inte så farligt
https://cleantec.biz/tecomec-vrt3-adjus ... 0-bar.html

Edit: Kom på, har mycket rostfritt... Det kan säkert funka lika bra som mässing.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#64 » 17:19:54, 13-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testade tvätten idag med vatten. Och sökte läckage. Det läcker nog ur den fixade delen för det, där jag inte svetsade p.g.a gängan. Även där packningen gav upp. Det blir att tillverka en ny del. Provade starta ändå trots jag saknar handtag och allt och den "pulsade" vatten då. Men inga läckage vid cylindrarna eller packningarna runt cylindern vad jag kan se.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

88ecr

#65 » 20:18:14, 13-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var för långsam, och efterkloka skall slås ihjäl. Men, den svetsade delen, skulle de ha gått att gänga en mutter med locktite samt uzit eller dylikt där sprickan var? lite för sent nu, slipa ned och gänga. Eller bara ny
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

DennisCA (trådstartaren)

#66 » 20:27:39, 13-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte det, det läcker där just mellan stoppmuttern och den yttre delen, sprickan går ganska långt så. Så läckaget är inte där det är svetsat, själva svetsen är tät men innan reparationen läcker det. Fick isär den plockad mera nu också och det ser ut som man haft en o-ring i ett spår som tätade delen som 90 graders slangkopplingen var fäst i, så den kan rotera. Ska prova svarva om delen från början, östemann donerade en 32mm sexkantsbit med mässing för ett par dar sen så jag ska prova fixa en ny del.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

östemann

#67 » 14:42:51, 14-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag fick ett infall av givmildhet som brukar inträffa ungefär när månfaserna står i rätt läge i förhållande till allt annat oknytt som sker i allt det övriga och så tyckte jag att vi kan ju inte tillåta oss att den här tråden ska bara sådär självdö med att skaffa en ''köpes'' avlastningsventil när det bara fattas lite material för att fullborda projektet.

Dessutom fick jag en bra anledning till att rasta V-max1200 på en liten kvällstripp med så nöjet var nog på min sida. :thumme:

6 personer gillar det här inlägget.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

DennisCA (trådstartaren)

#68 » 05:49:43, 15-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag började svarva igår och jo det är lite speciellt att svarva mässing. Slipade till ett ny enkel skär med flat ovansida för det är så mässing vill ha det och det funkade riktigt bra. Mässing är lättarbetat och ger en fin yta, men spånen flyger friskt och överallt. Fick rigga upp lite skydd för att det inte ska flyga så långt.

Bild

Blir att slipa till ännu ett verktyg efteråt för 55 graders gängor. Då det gäller att gänga tycker jag att det bara är problem med hårdmetallskären, de jag provat åtminstone, eget slipade snabbstålsskär funkar bättre för mig, jag lämnar toppen flata på dom också även för stål, ur den synpunkten behandlar jag skärstålet som ett formverktyg. Den neutrala toppen förhindrar det "drar inåt" vilket kan hända då jag har sliten skruv och mutter i tvärsliden.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#69 » 12:46:13, 18-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK då var delen nästan färdig. Det är en sak kvar, originalet har ett spår för en o-ring längs bak, det är så den håller tätt. Jag måste tillverka ett verktyg för att göra ett o-ringsspår. Denna är tjockare i godset än originalet, jag var mera försiktig då jag borrade ut insidan och tog precis så att fjädern ska passa med en lätt glidande passning. Jag slapp undan med en innerdiameter som var 0.8mm mindre än originalet. Så denna ska vara starkare då.

Bild

Bild

Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

ja-bond77

#70 » 14:51:52, 18-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det nån risk att fjädringsrörelsen trögar sig då utrymmet blivit snävare? En komprimerad skruvfjäder torde väl bli grövre i diameter, eller?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

DennisCA (trådstartaren)

#71 » 15:35:03, 18-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag testade för hand och fick fjädern att röra sig även med skruven långt in, så jag tror jag har spel så det räcker.

Har svarvat ett spår för en o-ring och monterat ihop allt igen, skulle kunnat testa om jag hade haft en ny slangnippel köpt men det har liksom konspirerat emot mig att jag ska få det gjort.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#72 » 20:42:26, 19-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag provade igen ikväll.

Avlastningsventilen funkar, till större delen, den kan aktiveras och den kan justeras tills den inte längre aktiveras. Men det är alltid ett litet flöde av vatten så jag har ett läckage nånstans. Jag tror det läcker förbi där längs fram inne i ventilen, där var en o-ring som var helt slut, jag bytte den men den nya var kanske för liten så jag ska behöva hitta en o-ring som är litet större / grövre.

Bild

Improviserade ett munstycke med tigsvetsen och borrade ett 1,5mm hål, den borde ha ett 075 munstycke (1,8mm) enligt specifikationerna jag har för den så 1,5mm är i minsta laget. Men det är det närmaste jag har.
Bild

Returlinjen pluggade jag med den gamla blandaren, det läcker litet här också.
Bild

Jag justerade ventilen tills den funkade med 1.5mm ventilen och det producerar en stark jetstråle, fast det förekommer litet pulsande ännu. Kanske det är p.g.a. läckaget som fortfarande existerar, kanske det är munstycket som har för liten storlek. Eller båda. Verkar lovande tycker jag, man närmar sig.

Nu skulle jag behöva få tag i en o-ring dock och det som finns i färdiga sett så duger inte, har redan ett sånt och inget där är en bra passning. Finns det nån affär i Vasa eller dylikt man kunde ta delen och visa och dom kunde hitta rätt o-ring?

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

östemann

#73 » 20:30:38, 20-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pröva med Gummi Järvinen på Tegelbruksgatan 47.
Sortimentslådor har alla storlekar förutom den O-ringen man behöver.
Vuorenmaa i Stenhaga och Lakeuden Hydro.Funderar jag en stund till kan jag hitta fler men nån av dom borde ha en sån.

1 person gillar det här inlägget.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

DennisCA (trådstartaren)

#74 » 08:17:56, 21-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska åka in till stan och se nästa vecka om tiden finns. Läckaget verkar dock så litet att jag inte kan fullt tro det är orsaken, speciellt då jag kopplade ihop returen igen så borde läckaget vara i ett slutet system så dess effekt bör vara jäkligt minimal.

Jag har frågat runt och backventilerna kan också vara en bov i det hela, kanske mera sannolikt. Så jag har börjat titta på dessa. Såhär ser de ut:

Bild

Bild

Bild

24mm diameter, 17mm höjd. Typiskt så då jag söker backventiler finns inga som liknar dessa längre, dom är alla mindre i diameter och längre. Eventuellt kunde man svarva nån adapter så det ska passa men just nu orkar jag inte med sånt.

Så jag tänker provisoriskt böja ut fjädrarna på alla ventilerna och sätta anläggningsytorna mot varandra i svarven och köra med läppningspasta. Så ska vi se om det förbättrar läget nåt.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#75 » 07:48:32, 22-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde alla fyra men njae tycker inte det gjorde nån större skillnad. Jag är inte hundra jag lyckades riktigt förbättra läget på alla heller så det är nu mycket osäkerhet. Men det är nog ventilerna som är boven, det är jag ganska säker på, då det läcker bakåt så bibehålls inte trycket korrekt. Men kanske det får duga tillfälligt.



Den långsiktiga lösningen är nog att svarva till en holk av nåt slag som gör man kan passa in en modern backventil.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se