Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

Gammal ABC släckare. Funkar den? Hur kontrollera?

35 inlägg • Sida 1 av 3
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

mimeck (trådstartaren)

#1 » 15:43:05, 16-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har några gamla ABC släckare. Har inte kollat efter datum på dom men jag utgår från att dom är för gamla. Gissningsvis 15 år. Kanske mer..

Har ju vänt dom ibland men ganska sällan..

I en verkar innehållet röra på sej när jag vänder men i nånn annan händer det ingenting. Dom verkar ha tryck.

Den på bilden är den som verkar ha fast innehåll. Den har varit i foderummet som har utomhustemperatur. Helt oisolerat, alltså.
Släckaren har fått stå ut med det mesta från minus 40 till pluss 40 grader.

Ska innehållet "röra på sej" eller spelar det ingen roll?

Har ställt den upp och ner och bankat lite med en gummislägga.


Bild
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



marve

#2 » 15:55:53, 16-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innehållet ska röra sig, om du för släckaren upp och ner länge kan du nog få pulvret att röra sig och då är den fit for fight.
Sen kan väl försäkringsbolagen tycka/kräva att man ska köpa nya efter en viss tid ändå.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

mimeck (trådstartaren)

#3 » 18:24:46, 16-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste verkligen ta tag i det här.. Kanske borde byta alla släckarna

Har en mycket nyare ABC släckare inne där jag bor och den är också helt död inuti.. Den är 5-6 år gammal och jag har som sagt vänt den ibland men kanske inte så ofta som jag borde ha gjort.

Funkar dom inte alls om pulvret ligger fast i botten?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Peter Persson

#4 » 18:26:00, 16-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går du efter gällande rekommendationer så ska de bytas ut efter 10 år.

Du kan kontrollera om mätare fungerar eller om den har fastnat (och att släckaren verkligen är trycksatt) genom att sätta en nål genom ett litet hål i glaset, nålen ska röra sig lite, gör den inte det så sitter den nog fast. Har du inte ett litet hål i glaset måste det kollas med en stark magnet.

Men som sagt är det över 10 år så kommer de inte vara ok för något försäkringsbolag eller så, men den kan vara helt ok endå.
Låt ungarna testa släcka en eld med den och köp ny :thumme:
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

treaser2

#5 » 18:42:24, 16-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Superbra tips att lite rolig brandövning med de gamla släckarna, övning ger färdighet
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

2 personer gillar det här inlägget.
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

mimeck (trådstartaren)

#6 » 19:02:53, 16-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det normalt om innehållet rör sej som en trög klump inuti släckaren?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

tronde

#7 » 19:08:30, 16-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

treaser2 skrev:Superbra tips att lite rolig brandövning med de gamla släckarna, övning ger färdighet

En seks kilos slukker tømmes på mindre enn 20 sekunder, gjerne mindre enn 15 også. Det er _veldig kort_ tid når det brenner, og man aldri har prøvd å slukke med pulver, så det å prøve er en god investering.

2 personer gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#8 » 19:59:35, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vände en släckare upp å ner och tänkte låt a den stå så ett tag. Jag ställde den i en gammal soptunna av plåt.
När jag ställde ner den (försiktigt) visade det sej att sprinten lossnat eller gått av...
Släckaren blåste ur delar av sitt innehåll rätt i mitt ansikte......

Fick stopp på det men vid det laget var det ganska dimmigt i verkstan och halva verkstan var täckt med brandsläckar-jox.

Öppnade portarna och vädrade. Hoppas ingen såg det för det måste ha sett ut som att det brann där inne.
Sedan fick jag dammsuga. Tur att det bara hamnade över halva verkstan och mest där det inte stod så mycket prylar.

Vad exakt innehåller ABC brandsläckare?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#9 » 20:19:08, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man googlar så verkar det mest vara ammoniumfosfat i moderna pulversläckare. Förr kunde det även vara någon slags karbonater, t ex vanligt natriumbikarbonat, men ammoniumfosfatet är tydligen bättre på att släcka "A"-bränder. Det finns säkert skillnader mellan olika märken också.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2

#10 » 22:01:58, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bakpulver (i princip) var vanligt fram på 90-talet.
En kul anekdot på området pulversläckare är att flygvapnet hade en pulversläckarbrandbil fram till -92 som innehöll 1500 kg pulver. Kul att sanera efter en sådan! :djaevul:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

nimrod_pro

#11 » 22:25:08, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Bakpulver (i princip) var vanligt fram på 90-talet.
En kul anekdot på området pulversläckare är att flygvapnet hade en pulversläckarbrandbil fram till -92 som innehöll 1500 kg pulver. Kul att sanera efter en sådan! :djaevul:


Ja frågan är ju om det inte är enklare att sanera pulver än att försöka sanera skum med PFAS.
Just nu pågår ett byte branchen där man går från skumsläckare till vattensläckare då PFAS ska fasas ut i släckmedel. Om man jämför angiven släckeffekt mellan pulver och vatten är denna högre för pulver i samma viktklass. Om man jämför saneringsinstruktioner för pulver, skum och vattensläckare har pulver en fördel då det räcker att dammsuga och torka. Skum eller vatten innehåller ytspänningsreducerande medel så vätskan letar sig in och tränger in i minsta springa. Oavsett om man använder släckaren så är saneringen ett mindre problem än om man faktiskt lyckas hejda en brand

Sen om man har lite otur och löser ut den upp och ner i en soptunna så blir saneringen mindre rolig :)

Sanera efter sprinkler är ingen rolig historia heller, vattnet som kommer ut sprinklerhuvudena är allt annat än ren och klar vätska. Det första som kommer brukar vara redigt svart om det är ett ständigt trycksatt system.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#12 » 19:15:44, 18-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite irriterande var att inget pulver hamnade i plåttunnan. Antagligen var slangen riktad uppåt så allt blåste rätt i fejjan...
Tror inte det pågick så många sekunder men jag tappade ner den än gång till när jag skulle försöka få upp den. Totalt kanske det sprutade i fem sekunder. Pluss/minus fyra sekunder, typ..

Förstår att det inte var bra att andas in men hur o-nyttigt är det?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#13 » 20:35:51, 18-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt, gamla släckare är i princip bakpulver. Vi hade i alla fall inga som helst säkerhetskrav i flygvapnet, och försvaret brukar ju vara ganska noggranna när det gäller just säkerhet.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

mimeck (trådstartaren)

#14 » 18:41:13, 19-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Det kyler branden genom tillförsel av något slags salt av en positiv natrium-, kalium- eller kalciumjon tillsammans med en negativ klorid-, (väte)fosfat-, (väte)karbonat- eller sulfatjon.Ett av de mer effektiva är exempelvis ammoniumfosfat. Som drivgas används oftast kvävgas "

https://sv.wikipedia.org/wiki/Brandsl%C3%A4ckare

Tack wikipedia. Kan inte nånn ta sej i kragen och ge dom en mindre donation. Jag är för snål!
Fast jag funderar faktiskt på att skicka killarna på "prins olja" en slant till fikakassan för att dom hade en så bra film om Åkerman H3:ans svängväxellåda.

2 personer gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

valberga

#15 » 18:55:20, 19-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rekommendationen är att man skall vända och skaka släckaren. Gärna knacka den mot något hårt också.
I en maskin som skakar så komprimeras pulvret. Hänger den på en vägg så är pulvret inte lika komprimerat
Jag har gått många brandkurser och har inte hört att pulvret åldras. Därimot så skall man hålla koll på att den visar tryck. Kolla vad visaren står på och dunka den mot ex betonggolvet och läs sedan av om visaren rört sig.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se