Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

Gammal ABC släckare. Funkar den? Hur kontrollera?

35 inlägg • Sida 3 av 3
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

tronde

#31 » 14:57:05, 23-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Har funderat på temp. sensorer som brandvarnare. Då kanske man kan ha en frysvakt också fast det går ju lika gärna att ha en separat anordning för det.

nimrod_pro:
Trodde att brandsläckare bara klarade småbrasor men ett sånt bål måste brinna rejält.


Det er nok mulig å slukke det bålet, men jeg tviler på at noen som aldri har prøvd en pulverslukker vil klare det. Vanlige folk får mer eller mindre panikk når de møter åpne flammer, og sprøyter pulver vilt rundt seg uten å treffe det som er kilden i bålet.

Derfor er det så viktig at man har prøvd, og opplevd hvor kort tid de ca. 15 sekundene som det tar å tømme en seks kilos slukker faktisk er.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet



mimeck (trådstartaren)

#32 » 16:48:07, 23-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska gå att lämna in brandsläckare på ÅVC .
På nätet stod det även nånting om att dom inte tar emot tryckkärl längre (bla. brandsläckare) men det är nog osäkra uppgifter.

Troligen så går det att lämna in dom på ÅVC men det måste nog kollas upp..



treaser2:
Den varnaren var ju inte så dyr men jag ska kolla på länets . Ska ju även vara en som larmar "på avstånd"
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#33 » 18:31:34, 23-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min kommuns avfallsbolag skriver på sin hemsida att brandsläckare ska lämnas som farligt avfall på bemannad ÅVC. Det kostar inget.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wol

#34 » 20:02:45, 26-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har varit med när dom besiktigat brandsläckare och jag passade givetvis på att ställa några dumma frågor om vad dom gjorde vid en kontroll.
På en pulversläckare började han med att vände den upp och ner och bankade till några gånger i botten med en plastklubba han kunde då kan höra om pulvret släpper och om det klumpat sig.
Sedan tog han fram en liten stålpinne (det funkar med ett utvikt gem också) och i glaset till klockan finns det ett litet hål man skulle trycka lite försiktigt i botten på det hålet och då skulle visaren röra sig och då var mätaren okej sedan skulle man titta om visaren var på det gröna fältet.
Sedan torkade han av den och satte på en ny plombering och då var det klart.
Han rekommenderade minst en kontroll om året.
Man kan anta att om den gamla plomberingen skulle vara bruten att det då tillkommer någon kontroll för att fastställa att det bara är plomberingen som är bruten eller om någon använt släckaren.
På en skumsläckare skulle en mindre mängd vätska bytas med jämna mellanrum (tror det var vartannat år).
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

mimeck (trådstartaren)

#35 » 15:59:54, 27-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har dunkat på brandsläckarna som bara den.. Det var nånn som det rörde sej lite i pluss den där som jag råkade tömma i verkstan....
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se