Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

Gammal ABC släckare. Funkar den? Hur kontrollera?

35 inlägg • Sida 2 av 3
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

David, Luleå

#16 » 20:59:19, 19-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

På förra jobbet hade vi en rutin att släckarna skulle besiktas varje år. Det kom en från en firma och vände och bankade, kollade tryck och bytte plomber. Ett nytt datum märke och klart.

Efter nån skyddsrond ibland var jag och kompletterings besiktade nån missad släckare. Kostade under 50-lappen /st

Jag har även tagit mina två hemma släckare och båtens på besiktning. Hemma släckarna 6kg pulver fick godkänt med båtens 3kg pulver dömdes ut. Lika bra då vet jag det. Har köpt en ny till båten som jag kan lita på.
Senast redigerad av David, Luleå 21:39:08, 19-04-2023, redigerad totalt 1 gång.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550



Bygert

#17 » 21:26:48, 19-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan ju ta med sig släckarna in till någon firma som sysslar med släckare och få dem besiktade. I Karlstad finns CG Kull t ex. Kolla dock upp firman lite, det finns oseriösa nasare i den branchen.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

treaser2

#18 » 09:41:59, 20-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill man utveckla sitt brandskydd med hjälp av brandsläckare så tejpa fast en träborr på släckaren med samma dimension som plulversläckarens slang. Det finns bättre lösningar men ingen som ger så mycket "bang for the buck" tanken är att man kan borra sig in i ett brandutsatt utrymme via fönsterkarm/dörr osv och sedan tömma släckaren i det utrymmet. Har varit med på storskaliga tester där denna metod kunde mäta sig och ibland fungerade bättre än skärsläckare. Så köp träborrar och nån extra borrmaskin det är varje maskinist värd.
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

1 person gillar det här inlägget.
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

mimeck (trådstartaren)

#19 » 17:25:52, 20-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer nog att köpa några nya så småningom.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magnusk750

#20 » 20:06:37, 20-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kolsyresläckare o pulversläckare bredvid varandra. Skulle de brinna så börjar jag med kolsyran, släcker inte den så går man över på pulversläckaren.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#21 » 21:00:02, 20-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

treaser2 skrev:Vill man utveckla sitt brandskydd med hjälp av brandsläckare så tejpa fast en träborr på släckaren med samma dimension som plulversläckarens slang. Det finns bättre lösningar men ingen som ger så mycket "bang for the buck" tanken är att man kan borra sig in i ett brandutsatt utrymme via fönsterkarm/dörr osv och sedan tömma släckaren i det utrymmet. Har varit med på storskaliga tester där denna metod kunde mäta sig och ibland fungerade bättre än skärsläckare. Så köp träborrar och nån extra borrmaskin det är varje maskinist värd.


Hur stort utrymme kan man släcka på det sättet då? Förstår att det inte går att svara på men tex. verkstan är över hundra kvadrat och 4,5 meter hög. Om man ens lyckas borra sej in på dom få ställen som inte är klätt med plåt så kan ju själva brasan vara på andra sidan verkstan...
ABC släckaren jag löste ut täckte ju en stor yta på några sekunder och det bildades mycket "brandsläckar rök" men räcker det för att släcka an brasa?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

treaser2

#22 » 23:20:49, 20-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försöken gjordes i bostadshus så ytorna var därefter, men flera gånger dog elden av helt i rum på ~20kvm men just släcka är inte huvudsyftet utan att kunna förändra brandförloppet. Pulvret lägger sig "överallt" och man köper sig tid innan övertändning sker. Man får nytta av all "brandsläckarrök" Håltagning bör ske vid fönster/dörrar pga borrdjup och material. Du kan dämpa elden utan att ge den mer syre och utan att sätta dig själv i onödig fara som är lätt att göra när man väntar långa minuter på att blåljusen ska dyka upp.
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

2 personer gillar det här inlägget.
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

mimeck (trådstartaren)

#23 » 15:46:46, 21-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska kolla om jag har en överbliven borr. Om det blir allvar så gäller det ju att hitta en borrmaskin också...
På verkstan sitter det "takskjut portar" med gummilister längst ner. Där borde man kunna stoppa in släckaren.

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#24 » 13:32:58, 22-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Hur stort utrymme kan man släcka på det sättet då?

Inte svar på din fråga, men om jag inte minns helt fel så ska en klass-3-släckare (t.ex. 6 kg pulver) kunna släcka 200 liter bensin på en yta av 4 kvadratmeter som har fått förbrinna i 60 sekunder. Detta ska en "glad amatör" klara, alltså inte någon specialutbildad expert.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

mimeck (trådstartaren)

#25 » 16:27:14, 22-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju bra med brandsläckare men utan rökdetektorer/brandvarnare så är det ju rena turen om man upptäcker att det brinner.
Det har jag funderat på i många år.

Inte helt enkelt för det är ju flera byggnader pluss verkstan där det brukar kunna ryka från bla. svetsning.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

treaser2

#26 » 16:51:10, 22-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns brandvarnare som larmar på temperatur, det skulle kanske fungera?
Har man grannar och avståndet inte är för långt så kan det vara bra att koda brandvarnarna tillsammans, då tjuter det hos grannen om det brinner hos dig och vise versa.
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

nimrod_pro

#27 » 20:53:09, 22-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bra pulversläckare i ex. klass 55A 233BC, ska klara att släcka ett provbål med staplade virkesbitar som är 5,5 meter djupt och 0,5x0,5m höjd och bredd eller 7,32m2 brandfarlig vätska.

Att släcka brinnande vätska är knepigare än en trave lastpallar. Varit med om att det går åt både två och fler släckare när provbålet med flygfotosken ska släckas, gäller att ha rätt teknik för att undvika återanvändning.

Kolsyresläckare plockar bort syret och värmen ut brandtriangeln och fungerar bra inomhus då den är känslig för vind, kastlängden är kortare än ex en pulversläckare. Om man avbryter för tidigt kan man få återantändning på grund av att det brinnande materialet inte blivit tillräckligt nedkylt.
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#28 » 08:15:41, 23-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har funderat på temp. sensorer som brandvarnare. Då kanske man kan ha en frysvakt också fast det går ju lika gärna att ha en separat anordning för det.

nimrod_pro:
Trodde att brandsläckare bara klarade småbrasor men ett sånt bål måste brinna rejält.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#29 » 09:26:32, 23-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någonstans läste jag att brandsläckare kostar 500:- att destruera.
Kan ha varit i kommunens sophantering.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

treaser2

#30 » 09:55:09, 23-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är ett exempel med det finns många andra och hade jag varit du så hade jag satt upp en utan batteri så slipper man hålla koll på det.https://folksam.anticimex.se/brandskydd/brandvarnare-varme

Pulverstrålen riktas mot lågornas bas i det flesta fall, vätskebränder kan skvätta, då är det bra med ett längre avstånd och att försöka att inte frilägga mer brännbarvätskeyta.

Aldrig hört att det kan kosta så mycket att lämna in en gammal släckare, skulle det vara för att det räknas som trycksatt kärl? Men tömmer du den och skruvar av ventilen så kan det inte vara några konstigheter.
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se