Gossebear skrev:... genom kraftöverföringen borde jag väl även kunna öka effekten från 2 hp till mer vid mindre mot större hjuls effekt? ...
Det där i fetstil är jag för dum för att ens kunna förstå.
Men effekten (hästkrafterna) kan aldrig öka bara för att du ändrar utväxling.
Däremot ändras vridmomentet (kraften) och det är säkert det du menar.
Momentet ändras lika mycket som utväxlingen.
En Briggs & Stratton lämnar max effekt vid typ 3600 rpm = 60 rps. Ska du ha 2 rps måste du alltså växla ned 30 ggr, det ger 30 ggr ökning av vridmomentet.
En atmosfärisk bensinmotor ger drygt 100 Nm/liter cylindervolym om den är mycket väl optimerad (hojmotor). Låt säga att en B&S har 300 cc så skulle jag uppskatta att den har ett vridmoment om 20 Nm (den är inte alls lika väl optimerad som en hojmotor). Det ger 600 Nm med ovanstående utväxling. Förluster kan vi bortse från här. Och förluster blir för övrigt en effekt och inte ett vridmoment (eller rättare sagt en effektförlust) men det behöver vi inte snöa in på.
600 Nm motsvarar grovt att du har en
hävarm på en manuell jordborr och drar med en kraft motsvarande den som åtgår för att lyfta 60 kg (eller egentligen drygt 61 kg men det är också hårklyverier).
Detta var synnerligen grovhuggna siffror men du vet i alla fall i vilken region det hamnar.
Och slaktar du en självgående klippare (om det är en åkklippare) så kanske du får en
växellåda som lämpar sig också.
Tänk på att kombinationen motor/låda måste lämpa sig vad gäller placering. En del B/S är avsedda att ha veven horisontellt, andra vertikalt.
En sån
traktor, till sånt pris? Jo, tjena du.