Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

Jordborr

11 inlägg • Sida 1 av 1
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

Gossebear (trådstartaren)

#1 » 20:01:02, 07-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är på jakt efter ett jordbordd, jag har fått pris på en Tanaka maskin dock ca 6000 kr ...

Nu är min fundering.. Kan jag bygga en jordborr av en gammal gräsklippar motor?
Frågan är är den för högvarvig ?
Behövr jag på något sätt växla ner den?
Större till mindre drivhjul? Borr-nacke infästning?

Min tanke var att ta en gräsklippar motor svetsa den på en ram. Köpa själva borret, anpassa en borr nacke/borr infästning till borret och köra rakt på. Går det eller är konstruktionen för tung?
Det som slår mig :slag: är att jag kan bli :hota: slagen om jag kör på en sten däröfr kanske en slung-rem-koppling är att föredra mellan de bägge ev roterande hjulen från drivaxel till fördelarhjulet som är vid borrnacken. :slag2:

Är det någon av er som har provat på något liknande?
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.



Robban_C

#2 » 21:17:51, 07-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Direkt på vevaxe på en Briggs & Stratton är alldeles för fort. De som jag sett i drift snurrar typ 1-3 varv per sekund. Växla ner till ungefär sån hastighet.
En fördel med remtransmission förutom eventuell slirfunktion (som dock är svårkontrollerad) är att det är relativt enkelt att ändra utväxling.
Förslagsvis så letar du rätt på en växellåda som ger ca 2 rps och sen kör du rem därifrån. Om remmen arbetar med 1:1 vid 2 rps så är det lätt att göra/köpa nya remhjul som ger 1 eller 3 rps.


Du har händelsevis ingen traktor? En bakaxel på höjden (i 3-punkten) med AGAdiff ger en nästan färdig jordborr och det är ett beprövat koncept. Kraftuttaget kopplas givetvis där kardanen normalt sett sitter. Borren på ena drivxeln (därav AGAdiffen).
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Gossebear (trådstartaren)

#3 » 22:00:10, 07-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah!! Perfekt, genom kraftöverföringen borde jag väl även kunna öka effekten från 2 hp till mer vid mindre mot större hjuls effekt? Eller tappar jag för mycket vid remdriften? Kan nog säga att jag på något sätt även måste montera in en remspännare på något sätt.

men 3 varv i sekunden låter ju vettigt..

traktor har jag ingen ännu såvida du inte vill sälja en till mig för ca 20 000 som har frontlastare och kraftutag och gärna är 4x4... och inte stavas grålle eller fotogenmotor... och gärna är från 80 talet o framåt..
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

Robban_C

#4 » 22:28:19, 07-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gossebear skrev:... genom kraftöverföringen borde jag väl även kunna öka effekten från 2 hp till mer vid mindre mot större hjuls effekt? ...
Det där i fetstil är jag för dum för att ens kunna förstå.
Men effekten (hästkrafterna) kan aldrig öka bara för att du ändrar utväxling.
Däremot ändras vridmomentet (kraften) och det är säkert det du menar.
Momentet ändras lika mycket som utväxlingen.

En Briggs & Stratton lämnar max effekt vid typ 3600 rpm = 60 rps. Ska du ha 2 rps måste du alltså växla ned 30 ggr, det ger 30 ggr ökning av vridmomentet.

En atmosfärisk bensinmotor ger drygt 100 Nm/liter cylindervolym om den är mycket väl optimerad (hojmotor). Låt säga att en B&S har 300 cc så skulle jag uppskatta att den har ett vridmoment om 20 Nm (den är inte alls lika väl optimerad som en hojmotor). Det ger 600 Nm med ovanstående utväxling. Förluster kan vi bortse från här. Och förluster blir för övrigt en effekt och inte ett vridmoment (eller rättare sagt en effektförlust) men det behöver vi inte snöa in på.
600 Nm motsvarar grovt att du har en hävarm på en manuell jordborr och drar med en kraft motsvarande den som åtgår för att lyfta 60 kg (eller egentligen drygt 61 kg men det är också hårklyverier).

Detta var synnerligen grovhuggna siffror men du vet i alla fall i vilken region det hamnar.

Och slaktar du en självgående klippare (om det är en åkklippare) så kanske du får en växellåda som lämpar sig också.
Tänk på att kombinationen motor/låda måste lämpa sig vad gäller placering. En del B/S är avsedda att ha veven horisontellt, andra vertikalt.



En sån traktor, till sånt pris? Jo, tjena du. :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Gravelman

#5 » 23:36:26, 07-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gossebear skrev:...öka effekten från 2 hp till mer vid mindre mot större hjuls effekt?


Tror man ska minnas "moppetiden" här... Mindre framdrev mot ett större bakkdrev ökade styrkan men minskade farten. Och tvärtom, förståss.

// Mats
Användarvisningsbild
Gravelman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:52:03, 25-11-2006
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

ja-bond77

#6 » 07:49:46, 08-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

En till idé - och den här är verkligen "out there" - att istället för att kämpa med motorval, växellåda, kardan, centrifugalkoppling(för en sån måste du väl ändå ha, eller räcker det med spännhjul?), överbelastningskoppling, bränsletank, mm, mm så hur skulle det vara med eldrift? Om arbetsområdet är i någorlunda närhet till 3-fas el så borde man väl slippa väldigt enkelt undan.

Bara att fixa reduktionsväxelelmotor(begagnat brukar man hitta billigt på skrotarna), överbelastningskoppling(kanske från en söndrig kraftuttagsaxel med "smatterkoppling"?) samt elbrytare som man manövrerar via dödmansgrepp. Via denna kan man ju då även backa borren om så behövs.
Och så behövs det då förstås skarvkablar, skarvkablar, skarvkablar, skarvkablar, skarvkablar och skarvkablar.....

Eller så är jag totalt :snow: :roll:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Gossebear (trådstartaren)

#7 » 08:08:57, 08-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för de många bra svaren..!!

Momentet lär ju bli det rätta då 60 kg drgkraft trots allt är rätt så mycket för att vrida runt ett borr. Vi pratar ju gängande effekt med kraftöverföring alltså borde det inte krävas mer kraft än jag skulle kunna flytta runt 60 kg med motorn?

Jag tänkte nog använda en slungkoppling från motorsågarnas värld och montera den med rem till överföringen. Då får jag både slir koppling och enklareöverföring. Tankarna för ju som sagt var tillbaka till moppe tiden...

Det där med elmotor är en lockande tanke dock så blir det ca 1,5 km elkabel o det är inte många kw/amp jag får ut på slutet då.. eller köpa elverk för 14 999:- :slag:
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

ja-bond77

#8 » 16:04:11, 08-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gossebear skrev:Det där med elmotor är en lockande tanke dock så blir det ca 1,5 km elkabel o det är inte många kw/amp jag får ut på slutet då.. eller köpa elverk för 14 999:- :slag:


OK :thumme: Det var värt ett försök... :grin: :lmao:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Gossebear (trådstartaren)

#9 » 12:25:19, 13-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har börjat rita lite på den i ett cad program nu blir en väldigt enkel skiss.

till höger kommer motorn att sitta, på axel sitter en remskiva. Remmen sitter till borrnacken, min fråga är nu då jag behöver kunna sträcka remmen skall jag sätta dit ett extra streckhjul som spänner eller skall jag sätta borrnacken så att jag kan flytta den? Tänkte använda gängstång till spännings förflyttningen.

Sedan blir det en skadlig kraft på axeln om jag försöker spänna dn i sidled? kan jag få axel brott?
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

Ingvar

#10 » 13:53:40, 13-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fördelen med spännhjul tycker jag är om du sätter det ganska nära det minsta remhjulet så ökar anliggningsytan mot detta när du spänner remmen och då behöver man inte spänna så hårt. Nackdelen är ju att i den änden så finns det inte så mycket att spänna på innan remmarna går ihop. Jag tycker mig ha haft problem med att få remmarna att driva bra när man har ett väldigt litet drivhjul, på mina konstruktioner. Och jag förmodar att ditt kommer att vara ganska litet? Sen är det ju aldrig fel om du sätter borrnacken i avlånga hål så du kan flytta den också med hjälp av spännskruvar. :driver:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Gossebear (trådstartaren)

#11 » 22:38:47, 14-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skiss förslag borr gigg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se