Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

Grävsystem

76 inlägg • Sida 4 av 6
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

thomas210b

#46 » 10:37:42, 17-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cubas skrev:
thomas210b skrev:Noggranhet 1-2 centimeter duger kanske till vanlig schaktning men inte till rörläggning!!!! :slag:
Om det inte är väldigt fall på ledningen :)
Men de kanske kollade ledningarna med ett pass?


Om man schaktar till rörläggning kan man ju själv sköta schaktning och uppgrusning med grävsystemet sen använder ju gubben ändå rörlaser till det absolut sista!! :uupps:
Har själv kört så fungerar hur bra som helst. :thummar:


Jag har också utnyttjat grävsystemet på samma sätt som du :thumme: ... men gubbarna i detta fall som vi diskuterar hade inga hjälpmedel med sig utan litade helt på grävsystemet :uupps:
thomas210b
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:11, 07-07-2007
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



martin.thorstensson (trådstartaren)

#47 » 18:53:18, 17-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har använt grävsystemet på ett par grunder vi gjort. haft laser som referens o tagit alla höjder mot den. lagt upp terass för hus o garage med olika höjd. lagt ut singel med rätt höjd, bara behövts raka till ytan lite. lagt avlopp till tank med jämn lutning. med nollning vid början av ledningen. ingen risk för nåt bakfall eller svacka på mitten... gubarna runt omkring har kunnat fixa material o sånt som måste göras manuellt. hur mycke tid har vi vunnit på att slippa ha en gubbe som håller höjden eller att jag som maskinist har behövt springa ut o kolla höjden ?? tror det ligger i tiden att jobben måste effektiviseras... eller ska vi sätta stopp o stänga av grävsystemet o ställa av rototilten o hänga på tandaskopan som förr ??
martin.thorstensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:00:04, 22-07-2006
Ort: värnamo
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Komatsu PW 95r-2 -03

Christian.Emilsson

#48 » 21:40:43, 17-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så du är toppennöjd med ditt system förstår ja... kankse man kunde få komma på studiebesök sen en gång å kolla in det.. har börjat fundera på om man inte skulle ha något enklare system... just för avlopp och grunder..

avlopp blir de ju en hel del, och som jag till 90% är själv vid de jobben så blir de ju ett "förbålt" hoppande ut å in ur maskinen....

enda jag är lite rädd för är att "tappa känslan" lite granna, men de kankse är obefogad rädsla...

hmm kan hålla med dej faktiskt... utvecklingen måste gå framåt, tiden är för dyr idag, och för pressad, alla hjälpmedel som man kan använda för att det skall bli billigare i slutänden för kunden är av godo.. i gengälld brukar de ju betyda att det går fortare att färda jobbet och man hinner till nästa snabbare... å de behövs ju verkligen nu... :uupps: folk är ju inte rediga här omkring...
/C
Användarvisningsbild
Christian.Emilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:11, 30-09-2007
Ort: Jönköpingsl än/Rydaholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, Komatsu 138Us -06

Traktorer, Deutz 4.71, Ford 4610, New Holland TL90

Dumper. Volvo A20

martin.thorstensson (trådstartaren)

#49 » 22:17:16, 17-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tappa känslan gör man inte för att man har grävsystem.. dra ett drag emot dig med eller utan system kräver lika mycket känsla. fördelen är att draget du gör blir rätt med en gång. kan bara refera till det jobbet vi gör just nu, vägen vi är intill lutar kraftigt o marken oxå.. då hänger inte ögonmåttet med riktigt.. finns nog bergänsingar hos alla..
O du Christian prata med chefen innan du kommer o testar.. ha begär kan drabba alla... :lmao:
martin.thorstensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:00:04, 22-07-2006
Ort: värnamo
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Komatsu PW 95r-2 -03

Cubas

#50 » 22:30:14, 17-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin:

Håller helt med föregående här! Och det har blivit sagt innan. Kan man inte köra maskin innan så går det definitivt inte bättre för att man har ett grävsystem!
Hörde en maskinist som provade både grävsystem och gps för första gången
(2veckor sedan), han sade att det är ETT stort fel på detta! Man skulle börjat använda för 10 år sedan.
Man bör tillägga att han är 67år gammal!! :lmao: :lmao: :lmao: :lmao:

Så man kan helt klart ha kvar sin stolthet som maskinist, trots att man använder sådana här hjälpmedel. :bira:
Användarvisningsbild
Cubas
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:15, 04-07-2007
Ort: Södra
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC 290 CL

martin.thorstensson (trådstartaren)

#51 » 19:54:19, 18-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu tror jag vi kan fast ställa att det inte är lättare att köra grävmaskin med grävsystem eller att man tappar känslan för jobbet om man har det.
Det har funnit såna här hjälpmedel att hålla höjder länge. men har slagit igenom på senare tid.. o varför ?? jo självklart för det funkar så otroligt bra.
För tio år sen när jag började i branshen så var rototilt något som inte var nåt som behövdes. räckte med en tiltbar släntskopa. tog ett tag innan det slog igenom.. o i dagens läge tror jag inte det säljs nån ny hjulare utan rototilt.. tror vi går samma utveckling till mötes vad gäller grävsystem.
martin.thorstensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:00:04, 22-07-2006
Ort: värnamo
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Komatsu PW 95r-2 -03

micke holmberg

#52 » 21:52:31, 18-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

det går våldigt bra att gräva med ett enkelt system som en enfallslaser ock maskinmottagare det har jag grävt mycket med. det funkar kanonbra
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

Hebbe

#53 » 00:14:45, 19-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu måste jag undra igen om det finns någon som har testat en maskinmottagare med vinkelkompensering? Det finns två fabrikat "Trimble/Spectra LR60" och "Apache BULLSEYE 6", de är helt identiska. Finessen är att de visar rätt även när stickan är upp till 30 grader "fel" i förhållande till lodlinjen. Nackdelen jmf med ett komplett grävsystem är att man får gräva (finjustera) med skopan helt öppen om man har kalibrerat in mottagaren i det läget.
Bild
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

alexander wallgren

#54 » 09:20:28, 23-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har Lundamanns/Novatron 1 falls system med tilt sensor på min maskin med förbered GPS detta kostade ca 90, Scanlaser skal ha 135 för sitt Bewag lika så fast då kan inte Scanlaser lämna med sin tiltsensor utan att det kostar 15 extra. Förstår inte varför folk skall ha "scanlaser" när det finns så många andra bra system på marknaden
alexander wallgren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:20, 13-02-2008
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo EW160C 2010

thomas210b

#55 » 13:36:34, 23-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

alexander wallgren skrev:Har Lundamanns/Novatron 1 falls system med tilt sensor på min maskin med förbered GPS detta kostade ca 90, Scanlaser skal ha 135 för sitt Bewag lika så fast då kan inte Scanlaser lämna med sin tiltsensor utan att det kostar 15 extra. Förstår inte varför folk skall ha "scanlaser" när det finns så många andra bra system på marknaden


Njae.. det stämmer inte!
Scanlaser tar för ett 2 falls system med tiltsensor och förberett för att plugga i gps och georog 123 000 kr + moms
Har ett spillransnytt och det fungerar klockrent.
Körde tidigare med ett novatron enfalls system med tiltsensor...
Jag skulle inte välja Novatron.. tycker menyerna är mycket krångligare och systemet var allt för fladdrigt.
Kan ju iof vara något som var galet för det hjälpte inte att kalibrera.
thomas210b
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:11, 07-07-2007
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

alexander wallgren

#56 » 08:44:05, 24-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Njae.. det stämmer inte!
Scanlaser tar för ett 2 falls system med tiltsensor och förberett för att plugga i gps och georog 123 000 kr + moms
Har ett spillransnytt och det fungerar klockrent.
Körde tidigare med ett novatron enfalls system med tiltsensor...
Jag skulle inte välja Novatron.. tycker menyerna är mycket krångligare och systemet var allt för fladdrigt.
Kan ju iof vara något som var galet för det hjälpte inte att kalibrera.



NÄhä, hade Scanlaser innan och tyckte systemet var krångligt. Nu fungerar det klanderfritt med Novatron. Fick en super gennomgång av Kay på Lundamann+ att nu kan jag ta min referenspunkt var jag vill. Scanlasers skopsensor tar bara upp 180* medans Novatron tar 360*.
Inga mer "out of range" blinkandes :bira:
Vill bara säga att det finns så många olika system och att man får be säljarna komma ut och demonstrera sitt produkt.
alexander wallgren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:20, 13-02-2008
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo EW160C 2010

pinch

#57 » 09:54:23, 24-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tar ni extra betalt när ni kör med grävsystem eller räknar ni det som extra service mot kunden ?
Användarvisningsbild
pinch
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:58:09, 03-03-2006
Ort: Stockholm / Kungsängen
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Chrysler Voyager 2007 CRD
Svedala Arbrå DS-6 1974

alexander wallgren

#58 » 12:53:31, 24-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

25-50kr extra pr timme beronde på beställare, vissa beställare skall ha det med i priset.
Inte direkt någon grej man tjänar pengar på men det är väl som med rotortilten. Har man ingen får man inte komma dit sen skal det inte betalas extra för den :sad:
alexander wallgren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:20, 13-02-2008
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo EW160C 2010

valmet 7000

#59 » 01:17:39, 22-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grävsystem i alla dess utförande och former är ett rent hjälpmedel
för att ha kontoll över höjder lutningar riktningar ,mm
tycker själv det är en oerhörd styrka om detta finns att tillgå
Men snälla .... lär er att gräva först ,, många jag träffar ute på arbetsplatser har utrustning över öronen och sitter och kollar på en display som en galning men resultatet ser ut som kattskit,
det är en oerhörd vacker syn med en maskinist som kan gräva, och har lärt sig det från grunden. då är det en stor fördel om man har ngt att kalibrera sig mot.
men grunden för allt är att man ska behärska grundverktyget Först.
och inget system är bättre än den som matar in kordinaterna.
har nyligen fått ta del av ett grävgäng som gjort 1,7 km vägslänt med kordinatfel.
inget roligt jobb att göra om.
har nyligen själv avslutat ett Va jobb på 300 m 3x400 ledning i 3 olika höjder med 2 promille lutning, utan grävsystem det funkade utmärkt,
så länge synen och känslan & duktiga jordgubbar finns kvar
ps:tack för kaffet
valmet 7000
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:21:11, 25-01-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo ec 140 blc kobelco250 nlc Valmet 7000 Volvo ew 140 Volvo l 90 e l70 e l180e,f volvo 4600b cat 980f ljungby2240
Volvo A25 A35

zigoo

#60 » 14:15:59, 13-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med dig, man måste först lära sig gräva och få blicken och känslan, innan man till 100% förlitar sig på div styrsystem.

Men är det koordinatfel så är det inget maskinisten kan göra eller utrustningens fel. Då är det förmodligen de personer som har gjort de digitala modellerna du grävde efter eller fel inställninger på gpsen.

Kör fortfarande med mitt nya Topcon system, och det är skönt att bara ha en kontrollbox i hytten, det käns snart som man jobbar i ett flygledartorn istf i en grävmaskin.

//z
zigoo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:42, 13-12-2010


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se