Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

Grävsystem

76 inlägg • Sida 2 av 6
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

Peter.Johansson

#16 » 23:42:19, 04-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan Carlsson skrev:Jag har ett Novatron system på min EW160B och tanken är att vi ska köra enbart mot GPS men de har inte kommit igång helt än....
Funkar Scanlaser bra för er?


Satt ett Novatron 2-falls system på min PC240, vi bytte för några veckor ut det till Scanlasers system.

Anledningen till det var att vi och PEAB vill köra mot ROG'en, givarna på Novatronet ansågs inte klara kraven, iofs var det ju en säljare på Scanlaser som upplyste oss om det, men han hade säkert rätt.

7k skulle kablaget kosta för att få ROG'en mot Novatron systemet (kan ha varit dyrare).

Men jag kan förstår honom för systemet pendlar rätt mycket på höjderna om man gämför. Men åandra sidan så hade vi ju inte det nyaste Novatron systemet, detta har väll några år på nacken. Men som ett 1-falls eller 2-falls system så funkar det faktiskt riktigt bra, jag var då nöjd medans jag körde med det.

- Har ju ett 2-falls Novatron till salu om någon är intresserad :)
Peter.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:42, 28-06-2007
Ort: Umeå/Skärgården
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



trampraket

#17 » 21:49:15, 06-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej för fan köp inget sånt där elände bort me djävulens fuskpryl usch! snart får man int ens gräva själv man trycker bara start å så gräver den av sej själv! nej bort me den där osportsliga skiten!
trampraket
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:14:40, 08-07-2006

Bosse_A

#18 » 22:03:52, 06-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

trampraket skrev:Nej för fan köp inget sånt där elände bort me djävulens fuskpryl usch!
:lmao: :thumme: :lmao:
//Bosse
Vad vore livet utan grävmaskin :eek:
Kubota KX 121-2 (4 ton), Polaris Big Boss 6X6, Thule ATV tippvagn
Malwa skogsvagn med drivning och hydraulisk kran
Användarvisningsbild
Bosse_A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 28-05-2007
Ort: Ulriceham/Hökerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota 121-2

Robban_C

#19 » 22:18:26, 06-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

trampraket skrev:Nej för fan köp inget sånt där elände bort me djävulens fuskpryl usch! snart får man int ens gräva själv man trycker bara start å så gräver den av sej själv! nej bort me den där osportsliga skiten!
Haha! En redig reaktion minsann. :mrgreen:


Pappsen berättade om en visning som han var på. Dom bussades ut till ett övningsfält i Frankrike, där stod en Poclain (ja, detta var nog nånstans runt mitten av 70-talet) som skulle provköras. En demoförare satte sig, tog ett skoptag och lastade på en lastbil. Därefter tryckte han på en knapp varvid maskinen på egen hand tog ett nytt skoptag en skopbredd bredvid det första och lastade på bilen. Och ett nytt skoptag, och ett nytt, och....
Allt detta medan föraren satt med armarna i kors.
Och detta var alltså länge sen. Mycket länge sen.
Av detta system bidde det uppenbarligen ingenting. Idag är datakraft etc betydligt större men än så länge har vi inte sett nåt sånt och jag tror inte vi kommer att göra det heller. Hur får man datorn att pilla loss en envis sten på egen hand? En stubbe? Hur får man datorn att undvika en ledning i marken (ledningen kanske inte har exakt position)?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Peter.Johansson

#20 » 22:21:10, 06-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

trampraket skrev:Nej för fan köp inget sånt där elände bort me djävulens fuskpryl usch! snart får man int ens gräva själv man trycker bara start å så gräver den av sej själv! nej bort me den där osportsliga skiten!



Tanken är nog inte att ta över maskinen, tanken lär ju vara att man som maskinist ska kunna vara med självständig och kravet på 50st utsättare på ett stortbygge kan reduceras till 2 st.

Allt går så mycket fortare med ett grävstystem alt. ihop med GPS. Du behöver inte fundera, du får svar på dina vanliga frågor du ställs med.

Rikten på denna schakt? Djup? Hur djupt ska jag? Vart är jag och harvar, mitt i trottoaren eller på huvudvägen, undra vad terasshöjd här är..

Visst, det kan räknas som fusk förstår jag om fuska innebär att vara mer självgående.



Mvh
Peter.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:42, 28-06-2007
Ort: Umeå/Skärgården
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

trampraket

#21 » 21:28:34, 07-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Peter.Johansson skrev:
trampraket skrev:Nej för fan köp inget sånt där elände bort me djävulens fuskpryl usch! snart får man int ens gräva själv man trycker bara start å så gräver den av sej själv! nej bort me den där osportsliga skiten!



Tanken är nog inte att ta över maskinen, tanken lär ju vara att man som maskinist ska kunna vara med självständig och kravet på 50st utsättare på ett stortbygge kan reduceras till 2 st.

Allt går så mycket fortare med ett grävstystem alt. ihop med GPS. Du behöver inte fundera, du får svar på dina vanliga frågor du ställs med.

Rikten på denna schakt? Djup? Hur djupt ska jag? Vart är jag och harvar, mitt i trottoaren eller på huvudvägen, undra vad terasshöjd här är..

Visst, det kan räknas som fusk förstår jag om fuska innebär att vara mer självgående.



Mvh


Nu låter du som en snål beställare?
men hur svårt är de då? man behöver en ritning sen ser man djup bredd å de mesta. De är ju en grävmaskin ingen kratta de ska int vara j*vla på millimetern! alla stackars spadgubbar blir ju bortklemade spinkisar och strax efter är dom utan jobb?
När ja har blivit tvungen köra me den där (några enstaka gånger) har man mest fått sitta å snurra runt för å få kontakt me sateliten eller va de nu är?
De känns hundra gånger bättre när man lyckats få nått snyggt utan dator!
(om än de är sällan så har de faktiskt hänt ett par gånger)
trampraket
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:14:40, 08-07-2006

Peter.Johansson

#22 » 23:08:42, 07-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu låter du som en snål beställare?
men hur svårt är de då? man behöver en ritning sen ser man djup bredd å de mesta. De är ju en grävmaskin ingen kratta de ska int vara j*vla på millimetern! alla stackars spadgubbar blir ju bortklemade spinkisar och strax efter är dom utan jobb?
När ja har blivit tvungen köra me den där (några enstaka gånger) har man mest fått sitta å snurra runt för å få kontakt me sateliten eller va de nu är?
De känns hundra gånger bättre när man lyckats få nått snyggt utan dator!
(om än de är sällan så har de faktiskt hänt ett par gånger)


Snål beställare eller en kille som inte är bakåtsrävande och faktiskt inser vikten av teknisk utveckling speciellt då företagen man jobbar åt verkligen har börjat få upp ögonen för det.

Ska man tjura och säga att jag vägrar jobba med en dator och istället lasta trailern och åka hem? Nej.

Nu vet jag inte vad du är på för jobb eller för körning.
Ingen kratta säger du? Mer och mer blir ju kraven för kratta så varför inte ta hjälp?

Markarbetarna kommer inte försvinna bara för att körning med grävsystem och GPS ökar. Det säger sig själv. Tror inte min GeoROG kliver ur maskinen och lägger rör? Paddar? Eller håller på med problemlösning.

Räcker med ett kvarts varv för att komma med i matchen igen om du flyttat maskinen. F.ö. så finns det system både Topcon och Scanlaser har där du kan bli kvitt "snurrandet".


- Jag håller med dig, visst känns det så mycket bättre att göra något snyggt utan hjälp, det kommer man aldrig ifrån.

Bästa jag vet är att jobba på frihand, då är resultatet 100% ens eget, men det händer ju inte så ofta att man numera får den äran.

Näe det var tider då man var 17 bast och körde EC20 och grävde bredband och återställde. :)

Mvh.
Peter.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:42, 28-06-2007
Ort: Umeå/Skärgården
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Kristoffer Persson

#23 » 23:23:24, 07-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

La in bilder på när jag körde med Geo-Rog när vi schaktade till Hyllie-arenan i våras i maskinistdagboken...
Helt kanon att använda när man har många olika höjder, slipper att spara en massa i grävsystemet...
Annars är det helt kanon när man efter många om & men lärt sig hur man ställer in x & y fall m.m
Användarvisningsbild
Kristoffer Persson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:28:12, 23-08-2006
Ort: Eslöv
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Ec240Cl -10

trampraket

#24 » 20:15:31, 08-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

De är ju ingen dålig uppfinning de får man ju erkänna
men de är häftigt se när en del proffs gubbar får de snyggare med enbart sin tandskopa på en gammel åkerman än en fjong ny datorgrävare me rototilt, laser å gud vet allt
De är helt sjukt när man ser hur en del dikar med 1.5kubiks skopa å slänterna å botten å vägbredd å lutning å allt blir som de är polerat med tandborste! kan man köra som dom kommer man aldrig nånsin behöva geo groggen..
Men man lever väl i fel tid för att lära sej köra på de sättet
trampraket
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:14:40, 08-07-2006

martin.thorstensson (trådstartaren)

#25 » 22:45:37, 09-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste få komma med ett litet inlägg...
systemet skall användas som ett hjälpmedel. funkar inte utan en duktig maskinist. vem som helst kan inte sätta sig o få ett bra resultat.. få ett bra resultat direkt. annars kanske man har ett par snea fluktpinnar som man ska ränna ut o flukta emellan... lik förbannat så ligger man tio högt.. o lastbilen är hemskickad, blev det en hög med fyll iallfall.. kan man gräva det med rätt höjd direkt så spar man mycke tid o pengar.
martin.thorstensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:00:04, 22-07-2006
Ort: värnamo
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Komatsu PW 95r-2 -03

Hebbe

#26 » 19:47:09, 06-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som känner till en liten bra budget-gps som duger till att göra efterinmätning av brunnar, dräneringar och kablar innan man höljer igen. Det behöver inte vara någon cm precision men hade man hamnat rätt på metern hade det varit toppen! :cool:
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

Conny Kolsjö

#27 » 05:48:10, 07-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

:) Helt klart ska man se det som ett hjälpmedel :P I stället för att fråga utsättarn om höjder mm så har man ju dom i maskinen :thummar: Vi som kör hyvel var ju först med Geo Roggen och jag har haft grejorna i min hyvel sen :klia:ca -98 . Men det var en förserie till den som finns nu och då hadde vi inte bilder i skärmen utan bara siffror :insomnia:

Ett exempel på hur man kan ha nytta av den : När jag var med och gjorde ca 4 mil järnväg här om året så kom dom och gnällde över att jag lämnade en sträng med mackadam på den sidan dom skulle lägga kabelrännor.Det vart ett himmla liv tills dom hadde fått dit en utsättare som kunde konstatera (vad jag redan viste :mrgreen: ) att strängen låg 20 cm utanför rännorna. Därmed slapp dom en massa arbete med att transportera in mack för stödfyllning på baksidan. Terassen var klar och fick ju inte köras sönder innan spårläggning.Vad dom griniga gubbarna inte visste var ju att jag i och med Georogen hadde full koll på både höjder,lutningar och bredder :thummar:
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

Hebbe

#28 » 09:26:21, 15-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för noggrannhet på olika grävsystem, i förhållande till priset, för det kan väl knappt gå att gräva flera km med +/- 10 mm i höjdled med hjälp av GPS:en? Jag såg här att Novatron pendlade ganska mkt i höjdled. Fungerar en Geo-Rog som en slags fix- eller utgångspunkt till grävsystemen? Om grävsystemet kostar ca 110K vad kostar då en "Geo-Rog"?
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

Cubas

#29 » 13:25:44, 15-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hebbe skrev:Vad är det för noggrannhet på olika grävsystem, i förhållande till priset, för det kan väl knappt gå att gräva flera km med +/- 10 mm i höjdled med hjälp av GPS:en? Jag såg här att Novatron pendlade ganska mkt i höjdled. Fungerar en Geo-Rog som en slags fix- eller utgångspunkt till grävsystemen? Om grävsystemet kostar ca 110K vad kostar då en "Geo-Rog"?


:wave:
Nu har jag ingen erfarenhet av ovannämda system som börjar på N.
Däremot har jag kört en hel del med scanlasers grävsystem, och då även med Geo-rog.

För att förtydliga allt lite så är Geo-rogen typ som en dator med skärm som man har i maskinen. Den är kopplad till både en gps mottagare och grävsystemet. Grävsystemet håller koll på höjdläget på maskin och aggregat. Gps + geo-rog håller koll på maskinens position. Alltså var på bygget man är.

För att detta då ska fungera måste ritningar matas in digitalt i Geo-rogen, som då med hjälp av gps-en kan visa var tex ett ett dike ska grävas. Visar ritningen att diket ska vara 2m djupt från bef mark så hjälper grävsystemet en att komma till rätt djup!

Mina erfarenher av detta är mycket positiva. Och som någon har skrivit här innan, det ersätter ingen maskinist.
Kan man inte köra maskin innan så kan man inte göra det bättre för att man har sånna här hjälpmedel!!!!

Detta var bara lite kortfattat. Man kan skriva en hel roman om det!!

(Ett komplett system med allt,grävsystem, gps, geo-rog kostar ca 380 000kr)

Fråga gärna, men vet ej om ja kan svara. :bira:
Användarvisningsbild
Cubas
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:15, 04-07-2007
Ort: Södra
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC 290 CL

Hebbe

#30 » 14:01:46, 15-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cubas skrev:diket ska vara 2m djupt från bef mark så hjälper grävsystemet en att komma till rätt djup!


Innebär det att man får en +/- nogrannhet på 10 mm?
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se