Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

Piratlager

50 inlägg • Sida 2 av 4
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

Michael Meier

#16 » 07:37:42, 27-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

....
Michael Meier skrev:Ett lager från Timken, det är väl inge pirat ?....


Grett skrev:....Bara för att det står TIMKEN på lagren och kartongen är det väl inte säkert att det är äkta vara ?
Dessa lager är tydligen tillverkade av "Nanjing ABX Bearing CO.,LTD"....


Är det denna text du syftar på ?


Bild

isåfall vad säger SKF om att Nanjing ABX tillverkar och säljer lager som det står SKF på?

jaa, då är det lurt, visste inte att man fick göra så...
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



jörgen.ottosson

#17 » 07:51:22, 27-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte de de försöker säga att de är en grossist som för de märkena. ( sen kan man ju hoppas att det är de tilverkarna var de köper från.... :klia: )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Grett (trådstartaren)

#18 » 11:03:27, 27-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Är inte de de försöker säga att de är en grossist som för de märkena. ( sen kan man ju hoppas att det är de tilverkarna var de köper från.... :klia: )


Som snål och naiv Svensk vill man gärna tro att det är så :klia:

Lite lurt känns det allt...

Via Timkens hemsida hittade jag denna sida http://stopfakebearings.com/#/start

Tyvärr blev jag inte klokare av det.
Grett
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:15, 05-08-2008
Ort: Norrland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM425 Terrier -59

Holger

#19 » 17:52:15, 27-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen kan man ge sig f#n på att det finns ett företag i Kina som heter SKF bearing (men alltså inte det SKF som det vi känner) för att göra det hela legalt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

corre

#20 » 19:30:45, 27-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är Kina, det behöver inte vara legalt eller rätt och riktigt.

1 person gillar det här inlägget.
corre
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:17, 10-03-2009
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

113bom1

#21 » 19:43:23, 27-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

lager är ju beroende vad man ska ha det till, dock så är det ju stor skillnad på kvalité. Själv kör jag mestadels med koyo lager då jag upplevt dom hållbara och prisvänliga, I andra hand väljer jag skf. På moped och mc sitter det ofta koyo lager på dom japanska maskinerna och dom tål mycket stryk innan dom rasar.
Hur illa det än är, så kan det alltid bli värre
113bom1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:58, 28-10-2012
Ort: gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Crescent herrcykel

Michael Meier

#22 » 08:29:15, 28-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grett skrev:....Via Timkens hemsida hittade jag denna sida http://stopfakebearings.com/#/start

Tyvärr blev jag inte klokare av det.


Jo, Timken gör det enkelt för sei och sina ÅF "köp enbart av tillförlitliga försäljare"

Det betyder att Timken har noll koll på eftermarknaden, ingen batch eller märkning.

Ingen som helst ursprungskontroll, alltså Id på förpackningen.

Betala 450 pengar (som exempel) och forsätta leva i våran såpbubbla av naivitet och snålhet, varken kund eller Timken har ändå koll på om just detta lager är äkta.

Och förutsätta ärlighet genom att betala, ungefär som taxi, ju mera taxametern tickar eller ju längre bilen rullar på 100 kilometer, desto mera får kunden för pengarna.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Grett (trådstartaren)

#23 » 13:47:53, 30-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skickade ett mail till SKF ang Kinafirman och fick följande svar:

Det finns oerhört många företag av den här typen, främst baserade i Kina. Man skapar en fin hemsida och samlar in order från utlandet genom att spamma återförsäljare (alltså skicka ut massmail). De säljer såklart även till privatpersoner men vad vi sett spammar de inte privat. När de fått order, kontaktas en lokal "work-shop" som märker upp omärkta lager efter kundens önskemål. Vill Du ha ett SKF får Du ett SKF, vill Du ha ett FAG får Du det, men det är samma omärkta kinesiska lager från början. Vi brukar säga att kvaliteten på dessa lager är "oförutsägbar".

Dessa hemsidor har ofta foton på fina interiörer från lagerfabriker, lager och affärer, men de har inget att göra med verkligheten. De har som jag nämnde ovan varken egen tillverkning eller något lager eller affär. De är bara ett service center, typ call center, med några få anställda i ett rum i någon skyskrapa.

Internet promotion som denna är lätt att ta fram till en väldigt liten kostnad. Den är lätt att duplicera med lite olika företagsnamn men ofta är det samma människor bakom flera företag. SKF jobbar aktivt med att stänga ner sidor av denna typ så gör intrång genom att använda SKF i sitt domännamn.

SKF arbetar mycket aktivt med "Brand Protection". Här i Sverige är vi sex personer, i Kina tre som jobbar heltid med dessa frågor. Vårt mål att att våra kunder aldrig ska bli lurade att köpa falska lager.
Bästa sättet att undvika att köpa falska lager är att köpa hos en auktoriserad återförsäljare


********************
Samma sak här alltså, "köp enbart av auktoriserade återförsäljare".
SKF har ingen lokal återförsäljare där jag bor så med detta resonemang är även mina lokala leverantörer "tvivelaktiga" även om jag inte riktigt tror att det är så. Trots allt litar jag mer på mina lokala säljare med en butik jag kan besöka än på en kinesisk webshop..
Grett
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:15, 05-08-2008
Ort: Norrland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM425 Terrier -59

LeifAndersson

#24 » 14:50:33, 30-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med piratlager är inte helt lätt. Fick för några år sedan via en Tysk säljare, som säljer "alternativa" delar till bilar och släpvagnar erbjudande om att köpa kullager från Kina till ett mycket lågt pris. Han påstod att "alla" lager var möjliga att få fram. Testade att beställa ett dyrt och ovanligt lager som sitter i tallriksharvar och han återkom med ett pris som var 10% av vad de kostade här i landet av känt märke. Beställde 20st. som dök upp fem månader senare, de såg helt ok. ut och var märkta med en klisterlapp på Yttre lagerbanan med "originalnumret" det var allt. Vi provmonterade 4st i ett redskap som vi hade och körde den säsongen utan problem, och började att sälja de övriga lagren som "lågprislager" utan garantier utan några som helst bekymmer med kvaliteten.( har för mig att dessa lager såldes för 25% av priset på ett "originallager") Kunder som köpte dessa lager har sedan efterfrågat dessa när det höll lika bra som "originalet".
När vi sedan kom i kontakt med säljaren så var det omöjligt att få fler leveranser från den tillverkaren när de nu tillverkade lager åt en stor västerländsk lagergrossist! Och när han testat andra leverantörer i Kina och de inte kunde leverera med kvalitet så hade han avslutat lagerhandeln. :sad:
Så som det är med andra Kinaprodukter så finns det tydligen varierande kvalitéer även på Kinakullager. :???:
Men lite märkligt är att de kunde leverera ett riktigt udda lager i en blygsam serie till det priset, även om kvaleliten varit urusel vilket det nu absolut inte var, så fattar jag inte hur det går till. :klia:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

bengt jansson

#25 » 15:10:36, 30-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns lagertillverkare som ägs av staliga bolag kopplade till krigmateralindustin. De har för det mesta bra kvalitet och låga priser. När de inte är fullbokade av statliga beställningar tillverkar och säljer de laget på öppna marknaden utan kostnadstäckning . Där av det låga priset. Annars är det som över allt annars här i kina . Du får vad du betalar för !!!
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

bengt jansson

#26 » 15:32:04, 30-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara för att det står TIMKEN på lagren och kartongen är det väl inte säkert att det är äkta vara ?
Dessa lager är tydligen tillverkade av "Nanjing ABX Bearing CO.,LTD"


Nix mycket troligt att de säljer piratlager. Jag sätter våra inköpare på detta I morgon, så får de kollar upp vad det är för slags företag
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

Grett (trådstartaren)

#27 » 15:55:39, 30-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

bengt jansson skrev:
Nix mycket troligt att de säljer piratlager. Jag sätter våra inköpare på detta I morgon, så får de kollar upp vad det är för slags företag


:buga: :buga:
Grett
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:15, 05-08-2008
Ort: Norrland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM425 Terrier -59

bengt jansson

#28 » 06:15:36, 31-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Nedan finner ni svaret från vår inköpsavdelning. "Nanjing ABX Bearing CO.,LTD" är som vi misstänkte ett fejbolag och tradar fejkade lager.

Även fast vårt företag är stort och har vana inköpare blir vi lurade titt som tätt. Ett ex är när vi beställde 4000L växellådsolja till ett av valsverken av ett väkänt västerländskt fabrikat. Säljaren som vi köpt genom tidigare hade dock lämnat företaget och öppnat eget, men behållit telefonnummer samt styrt om mailadressen . Oljan kom i original fat ( 100 SEK / l . Vi tömde den gamla oljan och slog i den nya. tre timmar senare var haveriet ett faktum ...... Billig skitolja för 5 sek / litern . Vi stämde dock skiten ur leverantören och genom försäkringsbolaget fick vi efter tre år pengarna tillbaka för oljan . Haveriet och stilleståndet fick vi stå för själva .
Lager köper vi enbart från auktoriserade dealers , men säker kan man aldrig vara ....

Dear Bengt,

We checked this company from different channels to confirm whether ABX is the agent or dealer of someone bearing brand. The feedback from FAG, NSK and TIMKEN are this company isn’t in the list of their agents and they doesn’t know this company, there is any result from SKF(Shanghai) up to now.

I telephoned no. +86 25 8324 4651 provided in ABX’s network and it is closed, I called the cell phone 13813887017, firstly one woman speaking, then a man speaking, they are surprised and very care to my call. And we also checked this company from the formal government network, Jiangsu Administration for Industry & Commerce, I can’t find any information from it.
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

Grett (trådstartaren)

#29 » 08:27:35, 31-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Bengt :buga: :buga:

Slutsatsen är att man får handla från de auktoriserade om man vill vara säker på äkta produkter. Alla andra är rena lotteriet.

Kinalager kan säkert funka tillräckligt bra i t.ex. klippdäcket på gräsklipparen eller i skoterboggin
Grett
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:15, 05-08-2008
Ort: Norrland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM425 Terrier -59

Grett (trådstartaren)

#30 » 13:31:57, 01-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyfter en gammal tråd :)

Någon som har erfarenhet av detta företag i UK ?
http://simplybearings.co.uk/shop/

Lagerförda lager är tydligen KOYO men andra märken kan fås på begäran.
Vad ska man tro ? Är detta också ett företag som fixar märkning och förpackning efter kundens önskemål ?
Grett
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:15, 05-08-2008
Ort: Norrland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM425 Terrier -59


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se