Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

Rapsolja i moppen som oljeblandning

9 inlägg • Sida 1 av 1
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

kimdanhäll (trådstartaren)

#1 » 00:27:49, 05-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej jag har iår slut på 2 takts olja, kör Honda MT5 och har kört på biltemas bl.a, nu läste jag att endel använt rapsolja ist i mopederna och att de gick mycke bättre och även hade högre sönderfalltemperatur innan den slutar smörja, låg runt 350 grader medans tex castrol tt låg på 280 grader eller nåt.
kör nu sj på rapsolja och den går som en klocka, kör dock med 4 % i för att vara säker, hur ligger de till med rapsoljan igentligen Smile , smörjer den bra?
kör lite trimmat ochså dock

så länge ingen svarar kommer jag fortsätta till nån kan svara om de verkligen smörjer bra, för har inte råd med nån olja nu
Senast redigerad av kimdanhäll 01:48:50, 14-09-2008, redigerad totalt 1 gång.
kimdanhäll
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:11:34, 02-09-2008
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: kör inte med nåt men är mycke intresserad av ångmotorer



kimdanhäll (trådstartaren)

#2 » 01:47:10, 14-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

varför kan ingne svara då:(
kimdanhäll
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:11:34, 02-09-2008
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: kör inte med nåt men är mycke intresserad av ångmotorer

Kjell.K.

#3 » 04:10:48, 14-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det enda jag kan svara är att jag inte vet. :)
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

Robban_C

#4 » 08:05:41, 14-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog så att ingen här vet med säkerhet men jag gör en gissning:
För det första tror jag inte att oljebyte gör någon märkbar påverkan på prestanda. Det beror på att det bara är 2-4% av bränslet som ändras och dessa 2-4% förbränns inte. Oljan åker ju bara rätt igenom och kan därför knappast ge någon märkbar påverkan.
Dom som rapporterar stor förbättring får man nog se som placebo, dvs önskan om gott resultat är så stor att dom verkligen tror sig uppleva stort resultat trots att mätningar skulle visa att det inte är någon skillnad.

För det andra så skulle jag absolut hålla mig till det som motortillverkaren rekommenderar. Jag skulle möjligen gå upp till högre oljekvalitet än den rekommenderade men jag skulle fortfarande hålla mig inom samma oljetyp.
Dvs är det rekommenderat mineral- eller syntetolja så skulle jag hålla mig till det. Och om jag nu skulle vilja gå på hög kvalitet så skulle jag satsa på syntetoljan.
Om motorn skulle behöva eller vara lämpad för vegetabilisk olja så skulle motortillverkaren säkert ange detta som ett alternativ.
Så varför chansa med nåt som en av världens största motortillverkare redan har provat ut? :klia:
Jag kan i alla fall lova att Honda som motortillverkare vet vad dom gör.


Angående att du kör med 4% olja "för att vara säker":
Jag antar att motorn är specificerad för lägre oljeinblandning?
Jag blev varnad för att köra med ökad oljeinblandning på motorsågen. På dom finns nämligen enligt reparatören risk för skador på vevaxel och vevstake eftersom det blir för tätt mellan ringar och cylinder med ökad oljeinblandning.
Nu vet inte jag om samma risk finns på din puffra men det kan ju vara värt att tänka på i alla fall.
Sen kan det ju vara så att din puffra är sliten och då kanske ökad oljeinblandning bara kompenserar för slitna ringar.



Ja, jag vet inte om det här ger så mycket mer men jag tror det är svårt att få så mycket mer svar här eftersom mopeder inte hör till vanligheterna bland medlemmarna här.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Erik.Hulten

#5 » 11:30:46, 14-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att Honda vet vad dom gör får man väl anta :grin:

Å andra sida tror jag MT5 motorn utvecklades i slutet på 70-talet
och då kanske det inte fanns så mycket vegetabiliska oljor att dom provade
ut det?

Så även om dom inte rekommenderar det så kan de ju ändå fungera?

jaja det var mina 2 cent... lycka till! Erik
Erik.Hulten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:16:40, 29-08-2007
Ort: Jönköpings Län
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 621 -73
Såld - Fordson Major -51

Kjell.K.

#6 » 13:06:32, 14-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Erik.Hulten skrev:Att Honda vet vad dom gör får man väl anta :grin:

Å andra sida tror jag MT5 motorn utvecklades i slutet på 70-talet
och då kanske det inte fanns så mycket vegetabiliska oljor att dom provade
ut det?

Så även om dom inte rekommenderar det så kan de ju ändå fungera?

jaja det var mina 2 cent... lycka till! Erik


:off_topic:

Lite rolig detalj. :grin:

Lycka till! Erik. Och jag tänkte, hur vet han, att han heter Erik, känner han honom, med mopeden? Efter en stund förstod jag att det var du och inte mopedisten som heter Erik. :ohnej: :skratta3:

:back_to:

Jag vet inte hur jag skulle agera, men det säkra före det osäkra känns i alla fall bäst, tycker jag.

Från hur trovärdig källa har du fått reda på att rapsolja kan användas? Känns källan trovärdig, eller hällst från flera trovärdiga källor, så kan det väl vara värt ett försök.

Vare sig motorn kommer att hålla länge eller rasa snart så är du en erfarenhet rikare, hoppas du sedan berättar här hur det gick.

Nu kanske din motor är sliten och dess utom är den vässad, som du berättar, så även om du använder rapsolja och motorn rasar efter några hundra mil så behöver det inte bero på oljan, men visst, sannorlikheten att det beror på oljan är ju större ju färre mil motorn håller. Skulle den däremot hålla yttligare en 1000-2000 mil med körning på rapsoljeblandad bensin så är förmodligen facit att rapsoljan var bra.

Det kan ju vara lite kul att vara lite pionjär också. :thumme:


Bild Tillägg efter 36 minut(er):

Är mopeden lite körd ska den väl hålla ett antal mil med rätta oljan. Det beror delvis på hur man kör och hur mycket motorn är trimmad också.

Man måste nästan veta hur många mil motorn går normalt med det effektutaget man har och sedan gemföra om den går kortare eller länge med rapsoljan och då ha i baktanke ungefär hur jobbiga mil mopeden haft.

EX. på lätta mil: Lugna och långa körningar ljumma sommarkvällar med lätt last.

EX. på jobbiga mil: -20 grader, korta hårda körningar utan att motorn hinner bli varm, med tung last.

Första km,ern när det är -20 grader kanske sliter lika mycket på motorn som 10 mil en ljummen sommardag med rätt motortemperatur. :!:
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

Dennis

#7 » 13:50:16, 14-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag va 15 så körde jag Zundapp med 70cc å de gick fort alldeles för fort med dom dåliga bromsarna, så jag köpte en Fantic 50cc 6vxl trail motor och satte i en ram med riktiga bromsar på hjulen , den motorn rekomenderade man 2% ricinolja som olje blandning .. och jag lovar sheriffen han använde näsan när han jagade mej ha ha de luktade grillkorv över hela byggden bara ja starta. mvh Dennis
Dennis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:11:02, 05-11-2006
Ort: bohuslän
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb 7b, Volvo Fh12, Mf 135

jon anders olsson

#8 » 20:45:26, 14-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om rapsolja ger bättre smörjning än olja så varför har man de inte i motorn på bilar då? jag törs nästan lova att tex. en helsyntetisk racing 2-taktsolja ger överlägsen smörjning än olja man har i stekpannan :laes_detta:

Bild Tillägg efter 1 minut(er):

jon anders olsson skrev:Om rapsolja ger bättre smörjning än olja så varför har man de inte i motorn på bilar då? jag törs nästan lova att tex. en helsyntetisk racing 2-taktsolja ger överlägsen smörjning än olja man har i stekpannan :laes_detta:


dessutom så har jag hört att man ska få högre effekt om man har i marmelad i vxl lådan :lmao:
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

emil.jönsson

#9 » 11:56:30, 15-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag va 15 så hade jag en Yamaha dt50 och i den provade jag att köra på allt möjligt även rapsolja. tex så körde jag på 80% E85, 15% diesel och 5% rapsolja. Men det är inget jag rekomenderar andra att prova för man fick hona cylindern efter ca 100 mil och efter 500 mil fick man byta den. Oekonomiskt i längden men den gick som en skållad råtta när den väl gick att starta för den blev sjukt svårstartad med den blandningen, man fick nästan alltid springa igång den :mrgreen:
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se