Erik.Hulten skrev:Att Honda vet vad dom gör får man väl anta
Å andra sida tror jag MT5 motorn utvecklades i slutet på 70-talet
och då kanske det inte fanns så mycket vegetabiliska oljor att dom provade
ut det?
Så även om dom inte rekommenderar det så kan de ju ändå fungera?
jaja det var mina 2 cent... lycka till! Erik
Lite rolig detalj.
Lycka till! Erik. Och jag tänkte, hur vet han, att han heter Erik, känner han honom, med mopeden? Efter en stund förstod jag att det var du och inte mopedisten som heter Erik.
Jag vet inte hur jag skulle agera, men det säkra före det osäkra känns i alla fall bäst, tycker jag.
Från hur trovärdig källa har du fått reda på att rapsolja kan användas? Känns källan trovärdig, eller hällst från flera trovärdiga källor, så kan det väl vara värt ett försök.
Vare sig motorn kommer att hålla länge eller rasa snart så är du en erfarenhet rikare, hoppas du sedan berättar här hur det gick.
Nu kanske din motor är sliten och dess utom är den vässad, som du berättar, så även om du använder rapsolja och motorn rasar efter några hundra mil så behöver det inte bero på oljan, men visst, sannorlikheten att det beror på oljan är ju större ju färre mil motorn håller. Skulle den däremot hålla yttligare en 1000-2000 mil med körning på rapsoljeblandad bensin så är förmodligen facit att rapsoljan var bra.
Det kan ju vara lite kul att vara lite pionjär också.
Tillägg efter 36 minut(er):
Är mopeden lite körd ska den väl hålla ett antal mil med rätta oljan. Det beror delvis på hur man kör och hur mycket motorn är trimmad också.
Man måste nästan veta hur många mil motorn går normalt med det effektutaget man har och sedan gemföra om den går kortare eller länge med rapsoljan och då ha i baktanke
ungefär hur jobbiga mil mopeden haft.
EX. på lätta mil: Lugna och långa körningar ljumma sommarkvällar med lätt last.
EX. på jobbiga mil: -20 grader, korta hårda körningar utan att motorn hinner bli varm, med tung last.
Första km,ern när det är -20 grader kanske sliter lika mycket på motorn som 10 mil en ljummen sommardag med rätt motortemperatur.