Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

Fylla cylinder med diesel i en förkammardiesel?!?!

9 inlägg • Sida 1 av 1
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

gredd (trådstartaren)

#1 » 20:20:20, 12-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har en gammel peugeot diesel typ MD21 i min träsnipa som har rostat fast. Nu har jag hört att man ska fylla cylindrarna med diesel (och ev tepentin) för att får kolvarna att lossna, men hur tusan får man in dieseln i cylindern på en förkammardiesel?? Det hjälper väl varken med spridaren eller glödstiftet? Tacksam för tips! Vill ju inte lyfta toppen i onödan!
gredd
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:14:10, 12-05-2013
Maskintyp: Ej angivet



PerJohansson

#2 » 20:32:20, 12-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rinner det inte in i cylindern om du häller det genom spridarhålet?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

gredd (trådstartaren)

#3 » 21:07:57, 12-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det kanske det gör men det borde väl inte göra det på en cyl som har stängd insugsventil? Och om det gör det så borde det vara lättare att skruva ur glödstiften istället?
gredd
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:14:10, 12-05-2013
Maskintyp: Ej angivet

mathiast

#4 » 21:45:43, 12-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

bara att hälla i spridarhålet,på en diesel har spridaren kontakt med cylindern och sitter inte i insuget som bensin efi
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

gredd (trådstartaren)

#5 » 08:13:45, 13-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Då gör vi så. Får hoppas den sitter fast i kolvarna och inte veven då :-/
gredd
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:14:10, 12-05-2013
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#6 » 19:18:12, 13-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm inte att ha "påfyllningshålet" öppet när du försöker baxa runt motorn sen också, för annars har vätskan du fyllt cylindrarna med ingen stans att ta vägen när kolven/kolvarna går upp.

Tycker iofs att det är bättre att du demonterar toppen direkt, då ser du vad som har hänt och kan agera utifrån det. Även om du skulle lyckas få lös motorn bara genom att slå i något rostlösande i cylindrarna (utan att dem. toppen), så ska motorn fungera efteråt också om det ska vara något vunnit med det.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

gredd (trådstartaren)

#7 » 21:46:15, 14-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har motorn lossnat! :hurra: Det gick på ett par timmar med diesel + terpentin. MEN nu är ju en eller flera cylindrar fulla med diesel och stöter mot kompressionstakten åt båda håll och det skvätter upp lite soppa mot dessa ändlägen men tvärstopp blir det. Är det bara att skvätta på tills den går runt eller kan man bli av med soppan på annat sätt? Ganska jobbig arbetsställning nämligen och det krävs kanske 100 skvätt för att få ur det. Hällade ju i någon liter i varje :(
gredd
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:14:10, 12-05-2013
Maskintyp: Ej angivet

Norpan

#8 » 22:10:32, 14-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde spruta ut om du tar i lite, men det kan ju vara nån rostkant eller något på en kolvtopp som tar emot, är ju inte så hemskt stora avstånd mellan kolv och topp när kolven är i toppläge.
Annars så hamnar det nog i oljetråget om du väntar ett tag.

Får du runt den så kör länge med starten så du får ut så mycket som möjligt innan du sätter i spridarna igen.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

gredd (trådstartaren)

#9 » 19:53:48, 15-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är spridarna tillbaks och den verkade tända lite sporadiskt efter mycket malande på starten. Får se imorgon när batterierna är laddade. Hoppfull!
gredd
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:14:10, 12-05-2013
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se