Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumThe Hymac ClubHymac Technology

Just bought a Hymac 580BT

210 inlägg • Sida 4 av 14
Discuss Hymac technology here.
Diskutera Hymac-teknik här. Obs! Forumet är på engelska!

Anders Berg

#46 » 20:39:43, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade ju en riktigt gammal Hymac förut, en 580B. Den hade då, tillsynes, orginalmonterad slänthydraulik. Och alla andra jag sett har också haft det. Min gissning är att förmodligen alla svensksålda i alla fall hade det.
Snyggt renoveringsjobb du gjort :thummar:


Bild
Min Hymac 580B i grundgrävarbranschen..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F



Jim_the_one

#47 » 00:01:28, 04-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter pluggar i ventilpaketet till 3e pumpen på min, så i praktiken så är det bara att dra ut ledningar så är det slänthydraulik på min 580BT.
Den pumpen går bara till svängen annars. Jag vill minnas att den har högre tryck och lägre flöde. Sådärbra om det inte finns någon backventil så den inte trycker mot andrapumpen.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

Antevante (trådstartaren)

#48 » 21:30:37, 06-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har själv sett en sådan ihopkoppling på en 580c här i närheten, hur det var gjort lade jag inte på minnet. Men precis som Jim säger så borde det ju ha viss respekt med sig.

Kul att se din maskin Anders, slänthydraulik måste ju ändå varit riktigt lyx på sextiotalet.

I helgen skulle det grävas lite, men säg den glädje som varar. Senast jag körde såg jag ett litet läckage vid en av cylindrarna på svängmotorn, provade att dra insexbultarna men si det gick inte. Då förutsatte jag att det va tätningen bakom som var problemet.

Under dagen blev det värre och värre och plötsligt så vräkte det ut olja, en lång spricka från locket och upp mot mitten konstaterades.

Bild
Bild

Att demontera motorn ser förhållandevis enkelt ut. Nu gäller det väl att hitta en ny, Eller ialf ett nytt hus. Ska ringa Petterssons imorgon och se om det är samma på de senare modellerna. Bathso har en 580c stående så det är väl värt ett försök. Någon som har något mer tips? Minns någon som annonserade på blocket länge som hade mycket 580 delar? Är tacksam för alla tips och råd.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Jim_the_one

#49 » 22:17:38, 06-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Urs va tråkigt med sprucket hus.
Minns den där blocket annonsen men tyvärr har jag inte kvar numret.

Dom användes nog mycket med grip å då behövs det en ventil till. Det var nog lyxigt bara med hydraulik på den tiden :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

zhal

#50 » 08:37:15, 08-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken ljuddämpare hade du köpt på Biltema? Är det ungefär "rätt" modell till motorn. Vet av en som har en hymac och de hade satt in en för liten ljuddämpare som gjorde att motor sprack.
zhal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:47, 12-09-2012
Ort: Storuman
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580 CS

Antevante (trådstartaren)

#51 » 21:11:43, 28-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

zhal skrev:Vilken ljuddämpare hade du köpt på Biltema? Är det ungefär "rätt" modell till motorn. Vet av en som har en hymac och de hade satt in en för liten ljuddämpare som gjorde att motor sprack.


Jag satte dit en så stor som möjligt, så jag tror det ska fungera. Sprucken motor låter ju sådär...

Varit lite dåligt med uppdateringar ett tag, fick vänta ett par veckor på den nya svängmotorn. Blev att skicka efter en från England till slut. Fick tag i en fräsch motor från en 580c för ca 7000 sek med frakt. Inte katastrofdyrt ialf.

Gick förvånansvärt lätt att byta, tog kanske 4h. Skönt med baklastare att lyfta klumpen med. 165 kg svängmotor kastar man inte hursom! Kul var att den blev mindre glapp i svängen oxå, verkade vara lite mindre sliten i drevet.

Bild
Bild

Så i veckan har det blivit lite grävande hemma. Kul har vi, Hymac och jag. :grin:

Glömde ju lite grävbilder ju..
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Antevante (trådstartaren)

#52 » 21:27:36, 29-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej hej. Har varit mycket annat ett tag men senaste veckan har jag hunnit greja lite. Både grävt en del och småfixat med maskinen.

Kopplat in elen till skoplåset, så nu är det knapp på panelen istället för två lösa kablar att hålla ihop vid skopbyte. Känns lite mer seriöst..

Monterat två LED- arbetsljus. Ska montera på även på hytten men lite lågt i tak i varmgaraget så jag funderar nog lite till innan jag monterar något där. Ännu är det ju ljust på kvällarna..

Monterat vattentempmätare, orginalet hade sett sina bästa dagar. Biltemas mätare satt som en smäck i panelen, dessutom passade deras givare i orginalhålet utan vidare arbete. Det va lite oväntat. Jäkligt skönt att ha lite koll på motortempen.

Blev dessutom en allmän rensning av elen, roligt med folk som drar nya kablar till saker utan att ta bort de gamla...

Idag blev det premiär med tjälkroken, som jag tror mer kommer att va en stubbkrok. Synnerligen praktiskt. Ska försöka göra en filmsnutt på lite grävarbete i veckan tänkte jag, återkommer... /Ante

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Antevante (trådstartaren)

#53 » 22:42:12, 27-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blivit en del grävande sista tiden, även hunnit med att byta hydraulolja, lite pyssel att pumpa ur och fylla på. Gick i ca 300 L. Tanken såg oförskämt fin ut invändigt. Har även svetsat på en ny bandstyrning som jag skar bort i vintras då den va helt sönderböjd. Även bytt 52 bult till bandplattorna. Igår prövade jag även att kränga av ett band. Fettnipplen till bandspänningen hade på nått märkligt vis trillat bort. Vilket jag inte såg och vips.. stod som tur va lämpligt till så med baklastarhjälp gick det lätt att få på.

Bild

Bild

Var på turné förra veckan och inhandla en dolly! Orwak här på forumet hade en stående, tack för det. Roligt att hälsa på likasinnade. Har dock ett litet problem, jag kommer inte högre upp än på bilden nedan, jag höll på bra länge innan jag tog mig dit. Med tandskopan va det helt lögn. Maskinen orkar inte. Ska man börja med att mäta tryck? Så den ger vad den ska? Inga problem att lyfta sig utan dolly.

Bild

Idag blev det schakt för infiltration hos grannen.

Bild
Bild

Som jag tidigare utlovat kommer här lite film. Täcker av och lastar matjord bakom pappas ladugård. Belarus 920 med tippvagn får vara ansvarig för transporterna.

https://youtu.be/eoFU7t65npY
https://youtu.be/gVgAVLaWzR0

/Ante

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

orwak

#54 » 08:33:43, 29-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt!Men han passade i a f ?hur blir det om du lyfter mot en kärra tro? Samtidigt konstigt kan inte minnas att jag hade problem med att lyfta han. Du lyfter maskinen lätt om Dolly ej e kopplad?
=) följer tråden med spänning!
De finns alltid nåt att laga
Användarvisningsbild
orwak
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:38, 10-12-2006
Ort: SödranorraHalland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

cekstam

#55 » 11:12:43, 29-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försök att backa så nära hjulen det bara går, kommer du fem-tio centimeter närmare så kan det gå, blir mindre hävstångseffekt då.

-ekstam
perl -e'foreach (qw(5A 47 56 30 49 48 5A 68 63 69 42 70 62 6E 52 6C 49 47 78 70 64 47 55 67 5A 48 56 72 64 47 6C 6E 64 43 42 68 64 48 51 67 61 47 6C 30 64 47 45 67 61 47 6C 30 49 44 6F 70 43 67 3D 3D)) { print chr (hex $_); }'
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106

Martin.Eriksson

#56 » 16:26:34, 29-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror du får kolla trycken.. minns ja hade samma problem med både H9an och H7an ja har nu när ja hade dolly.
Var precis att dom orka trycka sig upp, fick joxa å hålla på...
Och ja hade så larven var 5cm från hjulet typ..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Antevante (trådstartaren)

#57 » 22:19:39, 29-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå den passade utmärkt! Inga problem att lyfta sig utan dolly, har provat på flak, mot mark, med olika skopor och utan skopa. Men nej.

Kruxet är att det går inte backa mer då dollyns krokar ligger på bandvagnens tvärgående axel.

Bild

Rent logiskt måste det vara maskinens tryck som är problemet, om Orwaks 580B kunde så ska ju även min klara det. Har inte upplevt min som svag på något vis, men det är väl ytterst lite som saknas.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Martin.Eriksson

#58 » 22:27:59, 29-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

du får bygga en vikt bakom axeln som hjälper till o väga över :grin:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

orwak

#59 » 22:49:28, 29-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

De va jäklar vad han var snabb med svetsen=D
Funderar på om min sticka var marginellt längre,men borde inte påverka..?
Hur är det med pumparna?är de 2 stora lika dana?kunde man måne växla. ?
De finns alltid nåt att laga
Användarvisningsbild
orwak
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:38, 10-12-2006
Ort: SödranorraHalland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Antevante (trådstartaren)

#60 » 21:27:38, 24-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags för rapport. Har mätt hydraultryck sen dollyproblemet dök upp. Enligt min "Workshop manual" ska jag få ut 134 kg/cm2. På bomlyft får jag inte mer än ca 123kg. Samma på brytkolven som matas av samma pump och ventilpaket. Fanns lite kvar att justera upp på huvudventilen men kommer inte nära 134kg.
På stickan som matas av pump 2 fick jag ungefär samma men där fanns mycket kvar att justera och jag kunde justera upp till det angivna värdet.

Jag plockade ur huvudventilens justering, tänkte att kanske fjädern var trasig eller något. Men den såg ok ut. Enligt sprängskissen finns en o-ring längre in. Kanske läckage där? Chockerna känns lite orimligt då jag får samma värde på både bommen och bryten. Hur ter sig en sliten pump? Jag upplever ingen skillnad på maskinen varm eller kall. Maskinen har någon gång under sitt liv fått sina pumpar bytta till C-modellens.

Hursomhelst så gjorde iallafall justeringen på stickans hydraultryck skillnad. Monterade dollyn och med lite kämpande så tog jag mig upp! Får nog bli ett projekt i vinter att få ordning på detta.

Under semestern blev det inte bara grävande. Jag passade på att bygga mig en jibb med grip. Bytte till mig en grip från en Rottne Rapid och fick fatt i en indexator rotor som suttit på en lastbil. Hade sedan tidigare sparat en jibb från en kranbil, fästet fanns oxå på hyllan så det var bara att skrida till verket. Har inte hunnit köra så mycket med den, mer än att jag konstaterade att kolven läcker i locket. Blir demontering inom kort. 6/2 Ventil och slang inköptes på Växjö Hydraulservice, de är alltid lika bra att ha med att göra. Återkommer med mer bilder när den är ute i skarpt läge.

Bild
Bild
Bild
Bild

I helgen åkte maskinen till svärmor för lite grävjobb, utökning av gårdsplan mm. Bilder kan man ju inte få för många av så.. Notera även texten på motvikten. Blev ohemult snyggt.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Återkommer!

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800


Återgå till Hymac Technology

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se