Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumThe Hymac ClubHymac Technology

Hymac580 ds

66 inlägg • Sida 3 av 5
Discuss Hymac technology here.
Diskutera Hymac-teknik här. Obs! Forumet är på engelska!

per eskilsson (trådstartaren)

#31 » 21:05:07, 11-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Idag skulle locket till vänster kjedjehus bort. Det rann lite olja så jag ställde dit en mugg. När den var full ställde jag dit en balja. En stund senare tittade jag något oroad på en balja med 8 liter ganska fin 80-90 olja. Då är det väl tomt i växellådan? Nähä fullt där också. Dock med lite vatten till landning. Någon nitisk person har uppenbarligen fyllt kjedjehus ett med 80-90 olja. Hade ni sett det förut? Annars såg det fint ut. Inget glapp i axlarna.

4 personer gillar det här inlägget.
per eskilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:18, 03-04-2018
Ort: Sundsvall
Maskin: hymac 580 d (1986 )
Tidigare Hymac 580 bt (1968 )
SMV Drivax ( 1966 )
IH 674 ( 1979 )
Bm 650
LM 641 ( 1974 )

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


DH Service

#32 » 22:28:31, 11-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser rent o fint ut , du har också den fina varianten med saxpinnar på varje länk den trodde jag bara satt på äldre maskiner. inte så farlig "hängmatta" på kedjan heller.
DH Service
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:32:26, 25-01-2015
Ort: Vänersborgs kommun.
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: IH 1246. Bm 350 Boxer.FMV 1600. Volvo bm 4300, Hymac 580c Mobilt arborrverk för entrepenadmaskiner /industri.

per eskilsson (trådstartaren)

#33 » 06:56:34, 14-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men tror ni att mannen som fyllde kjedjehus med olja hade fått en snilleblixt? Kjedja och drev såg onekligen ut att ha haft det ganska bra i oljebaserade. Ett problem var att det läckte lite olja från huset. Det kanske är ofrånkomligt med detta stora lock. Och som DH påpekat rör det sig nog mer än man tror i stålskrovet.
per eskilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:18, 03-04-2018
Ort: Sundsvall
Maskin: hymac 580 d (1986 )
Tidigare Hymac 580 bt (1968 )
SMV Drivax ( 1966 )
IH 674 ( 1979 )
Bm 650
LM 641 ( 1974 )

ja-bond77

#34 » 17:48:33, 14-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade det inte bara läckt över från växellådan, varvid man toppat upp där...? För det är ju synnerligen märkligt att nån tömt i åtta liter i ett hus som kanske kräver 1-2 liter för att få kedjan mm fullständigt inoljade när det blir snurr på det hela? Och sista aspekten, hur sjutton tömmer man i olja i det där kedjeutrymmet? Finns det nån plugg som inte kommit med på bild?
Allt som den här bonden rör vid förvandlas till mekaniska infernon... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-profil
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

per eskilsson (trådstartaren)

#35 » 21:28:20, 14-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tekniskt är det nog lätt att fylla i obegränsade mängder olja genom något av de övre bulthålen. Eftersom oljan i kjedjehuset var tämligen fräsch 80-90 olja men oljan i växellådan var klart vatten tillblandad är jag skeptisk till teorin om oljeläckage från växellådan. Säker kan man nog inte vara. Möjligen klarnar saker och ting när man larvar med alla luckor öppna ( ja inte dom till växellådorna ). Jag återkommer med rapport.

2 personer gillar det här inlägget.
per eskilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:18, 03-04-2018
Ort: Sundsvall
Maskin: hymac 580 d (1986 )
Tidigare Hymac 580 bt (1968 )
SMV Drivax ( 1966 )
IH 674 ( 1979 )
Bm 650
LM 641 ( 1974 )

Andy80

#36 » 00:24:00, 15-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förefaller lite märkligt att nån skulle ha fyllt olja där. Bara komma på tanken att fylla genom ett skruvhål. Men på min maskin hade någon svetsat på en stos med skruvplugg på i locket till kedjehuset, som jag förmodar var tänkt att användas för att fylla olja. När jag öppnade var det dock bara fett där. Så kanske har vissa använt olja istället för fett på sina Hymac
Andy80
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

Antevante

#37 » 21:07:39, 15-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det såg ju fint ut under luckan onekligen, men jag är nog mer inne på att fetta in kedjan rejält. Nån tyckte sig kommit på en lysande ide onekligen. Visst skrev du att din maskin hade olja i utrymmet innanför bromsarna? Jag har samma fenomen på min men jag begriper inte vart det kommer ifrån...
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L70F (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580D

Antevante

#38 » 21:13:23, 15-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo kom på en sak till. Det borde vara millimeter gängor på din maskin? Min har det och jag pratade med en DS ägare till som även hans var millimetergängad. Men som vi vet med england så tar man vad som finns på hyllan, så det kanske fanns båda. Spännande!
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L70F (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580D

per eskilsson (trådstartaren)

#39 » 21:08:46, 16-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Locket till kjedjehuset verkar vara bultar med m12. Jag vet inte om 1/2 tums unc är så lik m 12 så att man kan förväxla dom? Locket till bromshuset har ursprungligen gängats med något men sen bultats med något annat. Gängorna utseende gav inte anledning till några gjädjetjut. Jag tänker gänga om till m 10 och använda lite längre bultar. Det här med oljor här och där är skumt. Oljan som stod i facket mellan bromshuset och växellåda varken luktade eller smakade som 80-90 olja så jag gissar att den kommer från ett läckage i bromsledning eller kolv. Annars kan man väl tänka sig att växellådsolja skulle kunna skvätta över om växellåda locket är otätt. Och det verkar ju snarare vara regel än undantag. När det gäller oljan i växelhuset är det lite lustigt att det var ca 9 liter. Det är väl vad växellådan normalt rymmer. Det kan inte vara så att någon trott sig fylla växellådan på detta sätt? Locken över hydlaulmotorerna var totalt igensmockade med avlagringar. En del såg ut att vara från förra istiden. Tyvärr hade hydraulrören korroderat kraftigt i denna miljö. Det blir nog demontering och rostskyddsmålning. Det blir nog den enda färg min stackars grävare får....
Intresset för området runt hydraulmotorerna har uppenbarligen varit svalt. Då ser man ju inte heller till växellådans pluggar. Instruktionsbok eller reservdelskatallog följde inte med maskinen.

2 personer gillar det här inlägget.
per eskilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:18, 03-04-2018
Ort: Sundsvall
Maskin: hymac 580 d (1986 )
Tidigare Hymac 580 bt (1968 )
SMV Drivax ( 1966 )
IH 674 ( 1979 )
Bm 650
LM 641 ( 1974 )

per eskilsson (trådstartaren)

#40 » 07:39:24, 28-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild


Jag försöker förtvivlat redigera tråden men det går inte
Bilder och text kommer huller om buller. När kjedjehuset öppnades på höger sida stod där 12 l 80-90 olja! Däremot var det i det närmaste tomt i växellådan. Ibra. Som synes har någon åtgärd gjorts på packboxen till högra drivdrevet. Det är ju nåt främmande packningsbyte där. Man undrar vad? Det borde vara straffbart att inte föra journal på sina maskinåtgärder. Ännu bättre är att lägga ut en tråd på maskinisten. Nu var det det här facket mellan växellåda och bromshuset. Där stod ju olja. Men när man stoppade in näven kändes det som en massa grus också? Bekymmer... Magneten visade att det var metallspån. Mer bekymmer... Nä, det var två dl metallspån på vardera sidan. Uppenbarligen kvarlämnat sedan maskinen tillverkades. Hmm.. Alla utgående axlar och lager från lådorna verkade OK. Inget glapp. När jag skulle återmontera packboxhuset till höger bromsaxel lyckades jag komma snett och drog villgäng i en bult. Då tänkte jag att jag hade blivit för gammal för såna här aktiviteter. Nästa dag repade jag mod och fick till det hela. Samtliga bulthål till luckorna gängades före montering. Fett på kjedjorna och lock på. Butylgummi ingen. Montering av bromsar efter bensin och acetontvätt. Provkörning med öppna luckor och allt fungerade. Inga synliga läckage och den svetsade fjäder höll! Springa a till bromsarna började dock krypa ut så man kan tydligen inte göra några långa turer utan bromslucnorna monterade. Öppnandet av växellådorna får vänta. Det blir grävningar och analys av eventuella läckage. Alla traktorer jag kört har haft trasiga stoppvajrar. Och dom stoppvajrar jag bytt är trasiga dom också. Hymacken fick därför en variant. Det är snörstumpen baktill på maskinen. Den går till ett block och sedan ner till stoppen. Idag blir det filter och oljebyte. Sen finns det lite oljeläckage här i där,dock inte i grävaggregatets cynlindrar. Ventilpaketet på svängbromsen läcker lite. Ante var ju lagt upp några fina bilder på det. Det såg inte så svårt ut men jag har aldrig varit inne i nåt ventilpaketet förut. Undrar hur detta ska sluta?

7 personer gillar det här inlägget.
per eskilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:18, 03-04-2018
Ort: Sundsvall
Maskin: hymac 580 d (1986 )
Tidigare Hymac 580 bt (1968 )
SMV Drivax ( 1966 )
IH 674 ( 1979 )
Bm 650
LM 641 ( 1974 )

per eskilsson (trådstartaren)

#41 » 06:03:18, 02-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
När luftfiltret ser ut så här har det nog varit vissa brister service.

3 personer gillar det här inlägget.
per eskilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:18, 03-04-2018
Ort: Sundsvall
Maskin: hymac 580 d (1986 )
Tidigare Hymac 580 bt (1968 )
SMV Drivax ( 1966 )
IH 674 ( 1979 )
Bm 650
LM 641 ( 1974 )

per eskilsson (trådstartaren)

#42 » 06:19:14, 02-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Jag utgick från Antes Parkernummer på hydraulfilter och fick detta Donaldsonfilter. Tack Ante.
Bild
Donaldsons motoroljefilter till Perkins 6-354.

3 personer gillar det här inlägget.
per eskilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:18, 03-04-2018
Ort: Sundsvall
Maskin: hymac 580 d (1986 )
Tidigare Hymac 580 bt (1968 )
SMV Drivax ( 1966 )
IH 674 ( 1979 )
Bm 650
LM 641 ( 1974 )

Antevante

#43 » 22:57:33, 07-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var nog det sämsta luftfilter jag sett! Bra att det löste sig med filter. Jag hade problem att få rätt luftfilter då det som skulle vara rätt enligt alla listor var för långt. Dock fann jag att filtret till 580ins efterföljare Hymac 121 hade samma diameter men kortare längd. Det passade som en smäck! Misstänker att min som är sista årsmod har fått annan luftrenare.

Ang mellanrummet mellan vxllåda och bromsar. Jag fick för mig på min att det kanske var pluggarna in till vxllådan som läckte på min. Jag gängtätade dem sist men har faktiskt inte kollat resultatet. Skeptisk till att oljan kommer därifrån men man måste ju pröva. I övrigt finns väl egentligen ingen förbindelse mellan det utrymmet och vxllådan vill jag minnas?

Att dela alublocket på svängmotorn var inte svårt. Hade heller aldrig delat något liknande. Med nya oringar blev min bättre på att ”stå still” med svängen men inte 100%. Jag hade velat mäta svängmotorns ev interna läckage på något vis.. Jag gissar att det är den som läcker igenom inv.

Kul att du snart kan gräva lite!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L70F (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580D

per eskilsson (trådstartaren)

#44 » 21:06:33, 09-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
De flesta underrullarna har denna typ av skada
Den kan nog bara uppstå om man kört ett tag med larvkjedjebrott delvis kalvad över ledhjulet. Det kanske är möjligt med de breda larvplattorna? På min gamla BT gick det inte utan det blev obönhörligt bandkrängning. Maskinen hade väldigt hårt sträckta band när jag fick den. Det var ett förskräckligt knakande och brakande när jag körde med upphissad larv. Troligen har man spänt larvkjedjorna så hårt för att undvika bandkrängning. Jag tror att det inte är så bra. Det blir ett onödigt hårt slitage på alla delar i undervagnen. Dessutom kanske alla underrullar inte lika lätt får maxbelastning då och då och till följd kanske slutar rotera. Jag hade bara en stillastående rulle. Efter flitigt användning av gas kom den loss. Den hade inte blivit orund och efter några dygn i spilloljebad började den motvilligt röra sig.

Bild
Här har jag släppt ut fett ur spännkolven så att avståndet mellan undervagnen och larvplattans ovansida är 36cm med upplyft maskin. Då försvann det mesta av missljuden. Efter ett oändligt antal bandkrängningar med min BT blev det till slut bättre när jag slutade att backa och svänga samtidigt. Jag undvek över huvud taget att backa. Och om jag ändå backade höll jag noga koll på vad larvkjedjan sysslade med framme vid ledhjulet. Om jag nödvändigt skulle bakåt vände jag maskinen. Då lyfte jag framänden och körde ena larven framåt och svängen samtidigt åt samma håll som den arbetande larven. I stort sett upphörde bandkrängningar att. Jag tror att man kanske skonar en redan sliten maskin om man gör så här hellre än att spänna larvkjedjorna hårt

Bild
Liksom Ante fick jag också för långt luftfilter på första försöket. Donaldsonfilter med ovanstående nummer passade perfekt.

3 personer gillar det här inlägget.
per eskilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:18, 03-04-2018
Ort: Sundsvall
Maskin: hymac 580 d (1986 )
Tidigare Hymac 580 bt (1968 )
SMV Drivax ( 1966 )
IH 674 ( 1979 )
Bm 650
LM 641 ( 1974 )

per eskilsson (trådstartaren)

#45 » 10:23:41, 11-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ante. Om din teori angående byte av luftfilter på senaste modell av 580 d stämmer skulle min maskin ändå kunna vara en 86:a? Jag har inte konsulterat Pettersson angående årsmodell. Till veckan skall jag ge mig på några läckande hydraulrören. En är redan åtgärdad med körning av hydraulrören 1,5 cm och ny skärringskona och mutter. Det blev rätt men det var rätt bökigt att få loss röret nere på ventilpaketet. Trångt! En ringnyckel 36 som skurits upp 20 mm behövdes. Hmm.. Det måste väl finnas några listiga verktyg för att meka i detta område? Tips?
per eskilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:18, 03-04-2018
Ort: Sundsvall
Maskin: hymac 580 d (1986 )
Tidigare Hymac 580 bt (1968 )
SMV Drivax ( 1966 )
IH 674 ( 1979 )
Bm 650
LM 641 ( 1974 )


Återgå till Hymac Technology

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates