Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumThe Hymac ClubHymac Technology

Hymac580 ds

59 inlägg • Sida 4 av 4
Discuss Hymac technology here.
Diskutera Hymac-teknik här. Obs! Forumet är på engelska!

ja-bond77

#46 » 11:32:27, 11-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, egentligen inte. Vi har nog alla samma problem med ventilborden. Brukar bli att skruva bort alla slangar från en ända för att komma åt patienten... Kråkfötter hjälper ibland men nog brukar det bli diverse modifieringar ändå...

Kråkfötter, typ 70 graders öppna nycklar, samt vinklingsbara hylsförlängningar med leden inne i hylsan är en början i varje fall:

Bild
Originalets URL: https://az666937.vo.msecnd.net/32/d074e216-8ddc-440e-9550-4c1ef67b5e57.jpg


Bild
Originalets URL: http://www.sverigelagret.se/image/cache/data/catalog2/5903755340542-1280xauto.jpg

Hylsledskaft:
Bild
Originalets URL: https://www.esska.se/esska_se/bilder/lbilder/719510_1345114396_z.jpg
Allt som den här bonden rör vid förvandlas till mekaniska infernon... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-profil

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


per eskilsson (trådstartaren)

#47 » 17:02:35, 11-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja-bond 77. Tack!! Har funderat på kråkfötter men hade själv inte större än 34. Nu var 36 och 46 aktuella. Var på Swedol idag men där fanns ingen hjälp att få.
RK-verktyg i morgon. Från det ena till det andra. Jag har skruvat av o till i 5 veckor och det har varit finväder alla dagar. Sen tänker jag på Andy som börjar nån gång på sommaren men andra halvlek utspelas mitt i vintern. Utomhus! Vilket helvete. Han borde få tapperhetsmedalj. Typ Carnegie.

7 personer gillar det här inlägget.
per eskilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:18, 03-04-2018
Ort: Sundsvall
Maskin: hymac 580 d (1986 )
Tidigare Hymac 580 bt (1968 )
SMV Drivax ( 1966 )
IH 674 ( 1979 )
Bm 650
LM 641 ( 1974 )

per eskilsson (trådstartaren)

#48 » 09:14:02, 14-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Tja. Bilderna kom i fel ordning. Det var läckage på hydraulröret mellan pump och det trespoliga ventilpaketet. I bägge ändar. Det blev inga kråkfötter
Skar upp några av Biltemas fasta nycklar ( ca 100 kr styck ).
Bild
Skruvade isär men fick ett magnifikt oljeflöde nere vid ventilpaketet. Begrep inte varifrån. Returledningarna ligger väl ovanför oljenivån i tanken. Skruvade ihop.
Bild
Resa till Parker och inhandlade plugg. Demontering. Lika mycket oljeflöde. Plugg. Ut med röret. Hade hittat maskinist trådar om skärringskonor och bl. a. fått rådet att montera de nya konorna i bänk innan montering i maskin. Det var nog tur för mig. Annars hade nog dagen blivit ännu värre. Proffsen ansåg att man skulle dra 1 1/3 varv med nyckel efter att man handdragit det man orkade. För mig blev det bara ett varv. Montering av röret fick göras med samma glada oljeflöde. Stress gjorde att jag sånär hade dragit villgäng. Till slut iaf tätt.
Bild
När allt var över trodde jag att jag till slut begrep att oljeflödet borde ha kommit från oljekylaren. Den rymmer nog en del. Inhandlade nästa dag en nippel och slang och kan kanske tömma oljekylaren och få arbeta i lugn och ro nästa gång det är dags. Förhoppningsvis aldrig.
Bild
Det här är arbetsområdet.

4 personer gillar det här inlägget.
per eskilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:18, 03-04-2018
Ort: Sundsvall
Maskin: hymac 580 d (1986 )
Tidigare Hymac 580 bt (1968 )
SMV Drivax ( 1966 )
IH 674 ( 1979 )
Bm 650
LM 641 ( 1974 )

Sparrow

#49 » 09:35:31, 14-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det där oljeslabbandet är ett stressmoment.Men en gammal dammsugare gör ofta underverk om du ansluter den till avluftningen på hydraultanken och skapar lite undertryck i systemet när man är där och skruvar. :idee3:

2 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

per eskilsson (trådstartaren)

#50 » 10:02:14, 14-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Jag yrade om att jag skulle in i ventilpaketet till svängmotorn men var dåligt orienterad. Läckan var vid svängbromsen och kunde åtgärdas enkelt genom att skruva bort plattan runt inkopplingsanordningen och pilla ut en stödplastring och en trasig o-ring.
Bild
Pluggen till svängväxellådan återfanns. Ett par liter gick i.
Bild
Elsaneringen blev klar. Mycket brända kopplingar och kablar utan isolering. Skönt att bli av med alla dessa katastroftillbud. Nya kablar i ett grovt plaströr men det blev alltså bara ström från generator till tändningslås kabel för oljetryck,temperatur, tamp till solenoid och kablarna till tiltens elventil. Alla säkringar i instrumentpanelen utom strömförsörjningen som fick säkringen vid generatorn. Instrumentpanelen blev lite ödslig.
Bild
Hängslen och livrem och huvudströmbrytare.
Bild
Också var det stoppen.
Det känns rätt bra att berätta om sina synder. Man förstår katolikerna som går till bikt.

5 personer gillar det här inlägget.
per eskilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:18, 03-04-2018
Ort: Sundsvall
Maskin: hymac 580 d (1986 )
Tidigare Hymac 580 bt (1968 )
SMV Drivax ( 1966 )
IH 674 ( 1979 )
Bm 650
LM 641 ( 1974 )

per eskilsson (trådstartaren)

#51 » 10:10:11, 14-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå Sparrow. Det där var ingen dålig present! Dock uppstod en följdfråga jag återkommer med bilder.
per eskilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:18, 03-04-2018
Ort: Sundsvall
Maskin: hymac 580 d (1986 )
Tidigare Hymac 580 bt (1968 )
SMV Drivax ( 1966 )
IH 674 ( 1979 )
Bm 650
LM 641 ( 1974 )

per eskilsson (trådstartaren)

#52 » 07:11:47, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Det här är returingångarna. Returen från oljekylaren ligger till höger utanför bild. Den gula rörböjen är nog avsedd för påfyllning med mekanisk eller elektrisk pump. Båda saknas. Oljefilterna ligger i denna tanksektion.
Bild
Här är påfyllningshålet som jag får använda och det sitter ju på sekundärtanken. Dessutom finns ju avluftningsskruven på sekundärtanken. Frågorna till Sparrow blev: var skulle du ansluta dammsugaren? Och tror du att dammsugaren orkar hålla kvar oljan i oljekylaren? Det hydrostiska trycket ner till ventilpaketet blir väl ca 50 cm?
per eskilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:18, 03-04-2018
Ort: Sundsvall
Maskin: hymac 580 d (1986 )
Tidigare Hymac 580 bt (1968 )
SMV Drivax ( 1966 )
IH 674 ( 1979 )
Bm 650
LM 641 ( 1974 )

Sparrow

#53 » 09:44:57, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja du Per :klia: om andningsfiltret är den enda öppningen utåt så hade jag kopplat dammsugaren där o testat.Märks nog rätt snabbt. Ju kraftigare vakum desto bättre effekt men man får ju se till att man inte suger in oljan i dammsugaren :ohnej: (har hänt :vissla: ) Du får prova o se. Har iaf hjälpt mej många ggr. :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

tracker

#54 » 18:21:47, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Obs att en dammsugare måste ha flöde igenom motorn för kylning, brinner lätt upp annars
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

1 person gillar det här inlägget.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Sparrow

#55 » 20:27:03, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

tracker skrev:Obs att en dammsugare måste ha flöde igenom motorn för kylning, brinner lätt upp annars



Rätt Tracker :thumme: Jag brukar låta det läcka in lite luft vid anslutningen .Missade skriva det.Tur det finns uppmärksamma maskinister :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

per eskilsson (trådstartaren)

#56 » 10:05:08, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Sparrow och Tracker. Tack! Det börjar bli dags att ge sig ut på skogsbilvägarna. Ett problem som kvarstår är att spolen som sköter vänster larvmotor hänger sig i utdraget läge och måste trampas tillbaka med fotpedalen. På sprängskissen ser det ju bara ut att finnas en fjäder per spole. Jag begriper inte varför spolen normalt fjädrar tillbaka till nolläget? Borde det inte behövas en fjäder som verkar åt vardera hållet? Är fjäderbrott den troligaste orsaken till funktionsdefekten? Törs man köra så här eller hotar katastrof? Efter allt oljesölet vid senaste operationen på ventilpaketet är jag måttligt sugen på att ge mig dit igen.

1 person gillar det här inlägget.
per eskilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:18, 03-04-2018
Ort: Sundsvall
Maskin: hymac 580 d (1986 )
Tidigare Hymac 580 bt (1968 )
SMV Drivax ( 1966 )
IH 674 ( 1979 )
Bm 650
LM 641 ( 1974 )

Antevante

#57 » 22:19:55, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fjädern verkar på båda håll. Den fjädrar atningen emot ventilpaketet eller mot koppen som bultas över den. Fjäderbrott eller kärvt länkage är väl rimliga orsaker.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö/ Åryd
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L70F (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580D

per eskilsson (trådstartaren)

#58 » 07:44:50, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Antevante! Det går sakta för mig men så småningom hade jag insett att det måste fungera så som du beskriver. På sprängskissen ser det ut som om man skulle kunna skruva av hatten över fjädern, och eventuellt byta fjäder, utan att drabbas av stort oljeflöde?
per eskilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:18, 03-04-2018
Ort: Sundsvall
Maskin: hymac 580 d (1986 )
Tidigare Hymac 580 bt (1968 )
SMV Drivax ( 1966 )
IH 674 ( 1979 )
Bm 650
LM 641 ( 1974 )

PerÖ83

#59 » 20:27:49, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja de ska gå bra att skruva av hatten, utan allt för mycket oljesöl.
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45


Återgå till Hymac Technology

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates